Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 14 februari 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    De gemeente is op basis van artikel 4 van de Wet op het Primair Onderwijs (WPO)/Wet op het Voortgezet Onderwijs (WVO)/Wet op de Expertisecentra (WEC) verantwoordelijk voor het vervoer van leerlingen uit de gemeente naar de voor hen dichtstbijzijnde toegankelijke school. Vanwege de vele ontwikkelingen in het sociaal domein en specifiek in het passend onderwijs bleek er behoefte te zijn aan een herziening van de Model Verordening leerlingenvervoer. Op basis van de aangepaste Model Verordening heeft de Gemeente Alphen aan den Rijn nu een nieuwe Verordening leerlingenvervoer opgesteld. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft, om verdere uitvoering te geven aan deze nieuwe verordening, ook beleidsregels opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de voorgestelde Verordening leerlingenvervoer 2023 Alphen aan den Rijn.
    2. De voorgestelde wijziging van de Verordening Leerlingenvervoer voor een periode van 6 weken voor advies vrijgeven aan de Adviesraad Samenleving;
    3. In te stemmen met de voorgestelde intrekking van de vigerende Verordening Leerlingenvervoer Alphen aan den Rijn (vastgesteld door de raad op 2 januari 2014) per 1juni 2023;
    4. De verordening in het eerstvolgende OOGO te bespreken met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs;
    5. In te stemmen met de voorgestelde Beleidsregels Leerlingenvervoer gemeente Alphen aan den Rijn 2023.
    6. De gemeenteraad adviseren om de vigerende Verordening in te trekken.
    7. De financiële gevolgen opnemen in de Voorjaarsnota 2024
  2. 2

    De Gemeente Alphen aan den Rijn vindt het belangrijk dat grondstoffen/producten zoveel mogelijk een tweede leven krijgen in plaats van te worden weggegooid. Hiermee stimuleren we de circulaire economie. Het college is daarom voornemens om de oprichting van een locatie voor de verkoop van gebruikt hout actief te ondersteunen. Dit kan door het verlenen van een incidentele subsidie van € 100.000 voor de duur van 2 jaar. In deze pilotperiode wordt ervaring opgedaan of deze vorm van circulair ondernemen ook zonder subsidie toekomstbestendig is.

    Voorgesteld besluit

    * In te stemmen met het voornemen om een incidentele subsidie van € 100.000,- te verstrekken voor het oprichten van een verkooppunt voor hergebruikt hout voor de duur van twee jaar;
    * Het subsidiebedrag van € 100.000,- te dekken via hiervoor beschikbare middelen binnen het begrote Duurzaamheidsprogramma budget;

  3. 3

    Op 3 november 2022 heeft RijnGouweLokaal (RGL) de motie ‘dementievriendelijke gemeente’ ingediend. Deze motie is aangenomen. In de motie verzoekt RGL het college uiterlijk in het tweede kwartaal van 2023 met een plan van aanpak te komen om Alphen aan den Rijn een dementievriendelijke gemeente te maken en daarbij gebruik te maken van de expertise van Alzheimer Nederland en andere lokale organisaties. Besloten is de motie 'dementievriendelijke gemeente' te beantwoorden met een raadsbrief en bijbehorend plan van aanpak. In het plan van aanpak is scholing van onze medewerkers een belangrijke actie.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Plan van aanpak Dementievriendelijke gemeente vast te stellen
    2. De motie 'dementievriendelijke gemeente' te beantwoorden met een raadsbrief en bijbehorend plan van aanpak
  4. 4

    De beleidslijn voor het toepassen van de Wet Bibob is toe aan een update door een intensievere aanpak tegen ondermijning en door wetswijzigingen die de afgelopen twee jaar zijn geweest. Daarom is een nieuwe beleidslijn opgesteld met als basis een landelijk model van het Regionaal informatie- en expertisecentrum (Riec). De beleidslijn is vastgesteld door zowel het college als de burgemeester.

    Voorgesteld besluit

    - Vaststellen Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob gemeente Alphen aan den Rijn 2023.
    - Intrekken Beleidsregels Bibob Alphen aan den Rijn 2016.
    - De Raad informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.

  5. 5

    Binnen de regio Holland Rijnland wordt samengewerkt aan de uitvoering van de Regionale Energiestrategie. Dit betreft de thema's Energiebesparing, Warmte, Mobiliteit en Duurzame Opwek. Diverse gemeenten in de regio hebben aangegeven voor het thema Duurzame Opwek Energie (DOE) nu eerst te willen inzetten op een versnelling van lokale beleids- en projectontwikkeling in de veronderstelling dat daarmee een versnelling in realisatie teweeg gebracht kan worden. In Alphen aan den Rijn wordt echter ook nog steeds het belang van intensieve regionale samenwerking en de meerwaarde van het regionale schaalniveau gevoeld om vooruitgang te boeken bij realisatie van onze doelstellingen in de energietransitie. Daarom wordt de voorgenomen lijn voor het vervolg van DOE onderschreven, maar wordt daarnaast ingezet op intensieve regionale samenwerking met diverse buurgemeenten aan de toekomstige energie-infrastructuur. En daarmee de energietransitie als volwaardig onderdeel in de “ruimtelijke puzzel” geïntegreerd, waarin ook woningbouw, mobiliteit, (circulaire) economie en andere ruimtelijke ontwikkelingen een plek hebben.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de brief vanuit Holland Rijnland (en daarbij horende bijlage) met het verzoek de voorgestelde aanpassingen in het vervolg op DOE te onderschrijven.
    2. In te stemmen met de concept antwoord brief aan Holland Rijnland en deze te versturen.
  6. 6

    De uitvoering van het op 27 januari 2022 vastgestelde bestemmingsplan en beheersverordening Cultuurhistorie (op basis van de cultuurhistorische waardenkaart) heeft in het afgelopen jaar geleid tot een discussie tussen de gemeenteraad en het college. Aanleiding was het mogelijke effect van de voorgenomen bouw van een woning op het perceel Burgemeester Smitweg tussen 17 en 19 te Hazerswoude-Dorp (bestemmingsplan ‘Herbestemmen sierteelt binnen de contour 2021’) op de
    cultuurhistorische waarde van de daarnaast gelegen Veenplas. Het college heeft op 24 november 2022 toegezegd een brede(re) evaluatie uit te laten voeren op het gebied van Erfgoed. Ook wordt hierin meegenomen of het mogelijk is om accenten van ontwikkelrichtingen binnen gebieden te benoemen. Hiervoor is een opdrachtomschrijving opgesteld en worden offertes opgevraagd bij drie externe bureaus. Het college heeft deze opdrachtomschrijving vastgesteld en informeert de raad hierover.

    Voorgesteld besluit

    1. de opdrachtomschrijving tussentijdse evaluatie Erfgoedbeleid vast te stellen;
    2. hierover bijgevoegde raadsinformatiebrief te versturen aan de raad.

  7. 7

    De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn heeft op 15 juli 2021 het bestemmingsplan ‘Bentwijck, Benthuizen’ vastgesteld. Dit bestemmingsplan is bij uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van 9 november 2022 onherroepelijk van kracht geworden. In het bestemmingsplan is voor het perceel Heerewegh 30 een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om 18 woningen mogelijk te maken. Initiatiefnemer heeft een plan ontwikkeld dat voldoet aan de in het bestemmingsplan opgenomen wijzigingsvoorwaarden. Het college heeft besloten het ontwerpwijzigingsplan vrij te geven voor inspraak om het oprichten van 18 grondgebonden woningen juridisch/ planologisch mogelijk te maken.

    Voorgesteld besluit

    1.het ontwerpwijzigingsplan Heerewegh 30, Benthuizen met identificatienummer NL.IMRO.0484.BHheerewegh30-ON01 en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2.De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpwijzigingsplan Bentwijck, Benthuizen vast te stellen;
    3.Het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wordt niet nodig geacht, er wordt ingestemd met de vormvrije m.e.r.-beoordeling zoals opgenomen in de toelichting (bijlage8) van het ontwerpwijzigingsplan;
    4.Het ontwerpwijzigingsplan Bentwijck, Benthuizengedurende zes weken ter inzage te leggen.

  8. 8

    Met het vaststellen van de Leidraad Invordering 2023 worden de beleidsregels voor de invordering van gemeentebelastingen vastgelegd. Dit komt een eenduidige/consistente toepassing van het beleid ten goede. Bij de opmaak van deze Leidraad is aansluiting gezocht bij de Rijksleidraad Invordering 2008. Daar waar noodzakelijk zijn bepalingen opgenomen die afwijken van de (Rijks)Leidraad.
    In de Leidraad Invordering 2023 zijn ook de regels omtrent kwijtschelding opgenomen zoals die nu in het Reglement kwijtschelding zijn opgenomen. Door het vaststellen van de Leidraad Invordering vervalt het Reglement kwijtschelding gemeentebelastingen 2022 en kan daarom worden ingetrokken.

    Voorgesteld besluit

    Met ingang van 1 januari 2023:
    1. De Leidraad Invordering gemeente Alphen aan den Rijn 2023 vast te stellen;
    2. Het Reglement kwijtschelding gemeentebelastingen 2022 in te trekken.

  9. 9

    Het bedrijf RC Connect, momenteel gevestigd aan de J. Kepplerweg 24 op het bedrijventerrein Molenwetering, wil verplaatsen naar een eigen locatie op het bedrijventerrein De Schans II. Hiervoor zal het bedrijf een perceel kopen aan de Tankval (fase 3). RC-Connect is een groothandel op het gebied van RC (radio control) sport en specialist in op afstand bestuurbare modelauto's. Voor een aantal gerenommeerde merken verzorgt RC Connect de distributie en levering aan
    modelbouwzaken en speelgoedwinkels in de Benelux, Duitsland en Spanje. Met de geplande nieuwbouw van RC Connect vindt de afronding plaats van de integrale ontwikkeling van het perceel aan de Tankval in 3 fases: Bakkerij Visser, Zuidwijk Carrosserieën en RC-Connect. Met deze afronding is de beoogde hoogwaardige afwerking bij de entree van het bedrijventerrein De Schans II gereed, onder begeleiding van ONX Architecten.

    Voorgesteld besluit

    1. Aan ONX Architecten BV een perceel grond gelegen aan de Tankval (bekend als fase 3) op bedrijventerrein De Schans II te Alphen aan de Rijn ter grootte van in totaal ca. 3562 m² te verkopen voor een bedrag van €979.550,- excl BTW ten behoeve van nieuwbouw van het bedrijf RC-Connect.
    2. Deze inkomsten te boeken ten gunste van de grondexploitatie De Schans met nr. FCL 9.3.1.049.00 en ECL 710.310

  10. 10

    Dit collegevoorstel heeft betrekking op het college- en raadsvoorstel inzake onder andere ‘vaststellen gewijzigde grondexploitatie Nieuwe Sloot Woon- en racketcentrum’, zaaknummer 3062726. Twee van de bijlagen behorend bij ‘vaststellen gewijzigde grondexploitatie Nieuwe Sloot Woon- racketcentrum’ bevatten gevoelige informatie over de financieel economische positie van de gemeente. Daarom wordt het college voorgesteld om geheimhouding ten aanzien van de bijlagen ’Rapportage gewijzigde GREX Nieuwe Sloot Woon- en racketcentrum’ en de ‘Rapportage geactualiseerde GREX Nieuwe Sloot Woon- en Racketsportpark’ op te leggen en de raad voor te stellen om deze geheimhouding te bekrachtigen.

    Voorgesteld besluit

    1. Ex artikel 25 lid 2 Gemeentewet en artikel 5.1 lid 2 sub b Woo (Wet open overheid) geheimhouding op te leggen ten aanzien van de bijlage ‘Rapportage geactualiseerde GREX Nieuwe Sloot Woon- en Racketsportpark (GEHEIM)’ en op de ’Rapportage gewijzigde GREX Nieuwe Sloot Woon- en racketcentrum (GEHEIM)’’ van het college- en raadsvoorstel met zaaknummer 3062726;
    2. De raad voor te stellen deze geheimhouding te bekrachtigen.
  11. 11

    De gemeente heeft in 2020 de gronden en opstallen van Stichting Alphens Tennispark (SAT) verworven met als doel een faillissement van SAT te voorkomen en op de locatie woningen te bouwen in combinatie met vernieuwing van de buitentennisaccommodatie en een nieuw multifunctioneel indoor sportaccommodatie. Op 17 februari 2022 heeft de raad over het toen voorliggende principe-ontwerp voor de woon- en racketsportaccommodatie Nieuwe Sloot een motie aangenomen. De uitwerking van de motie, nieuwe inzichten, veranderde uitgangspunten, gesprekken met lokale makelaars, diverse marktconsultaties, intensieve participatiebijeenkomsten en gesprekken/overleggen met toekomstige gebruikers van de binnen- en buiten sportaccommodatie hebben geleid tot een nieuw principe-ontwerp, een zogenaamd voorkeursvariant & ruimtelijk Kader. Deze Voorkeursvariant & ruimtelijk kader en aangepaste grex liggen nu voor ter vaststelling zodat verdere planuitwerking mogelijk wordt.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen de voorkeursvariant en het ruimtelijk kader (met toelichting) voor de herontwikkeling van locatie Nieuwe Sloot vast te stellen;
    2. De raad voor te stellen de - op basis van de voorkeursvariant – gewijzigde grondexploitatie “Nieuwe Sloot Woon- en racketcentrum” vast te stellen;
    3. De raad voor te stellen een verliesvoorziening te openen en te dekken vanuit de Algemene reserve ter hoogte van het tekort op de grondexploitatie;
    4. De raad voor te stellen de Algemene reserve weer te compenseren zodra voldoende middelen beschikbaar zijn via de reserve Grondexploitatie of Wonen en Infra;
    5. De raad voor te stellen de financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting via een separate begrotingswijziging;
    6. Akkoord te gaan met de verdere planuitwerking door te starten met:
      de visiefase met diverse marktpartijen en,
      de gunning m.b.t. werkzaamheden voor het (gefaseerde) voorbelasten;
      de verdere werkzaamheden voor de procedure wijziging bestemmingsplan.
  12. 12

    Met dit besluit wordt de gemeenteraad gevraagd akkoord te gaan met (voor)financiering van vervanging van het hoofdveld van het door ARC te gebruiken terrein aan de Olympiaweg op Sportpark Zegersloot in de kern Alphen aan den Rijn en (indien de gemeenteraad akkoord gaat) met de realisatie van een huurafhankelijk opstalrecht. Vervanging betreft de omzetting van natuurgras in kunstgras, waarmee de bespeelbaarheid van het veld sterk toeneemt. Het plan beoogt dat ARC zelf de extra eenmalige en structurele kosten draagt die deze investering (ten opzichte van het natuurgrasveld) met zich meedraagt.

    Voorgesteld besluit

    1. de gemeenteraad voorstellen om mee te werken aan het maatschappelijke initiatief van voetbalvereniging ARC, waarbij het door haar gebruikte hoofdveld van natuurgras is vervangen in kunstgras en daartoe:
      i. een budget ad. € 950.451,- met betrekking tot de vervanging van het hoofdveld van natuurgras in kunstgras voor ARC beschikbaar stellen;
      ii. hiervan een bedrag van:
      a. € 639.276,- activeren en deels in 36 jaar (onderlaag), deels in 12 jaar (bovenlaag/overig) annuïtair af te schrijven;
      b. € 171.752,- activeren en in 12 jaar annuïtair af te schrijven;
      c. € 139.423,- ten laste brengen van de voorziening groot onderhoud buitensportvelden;
      iii. de (kapitaal-)lasten van de eerste aanleg dekken middels:
      a. een door ARC van 2023 - 2034 te betalen structurele gebruiksvergoeding voor het kunstgras hoofdveld ad. € 39.709,- en vanaf 2035 € 13.899,-;
      b. de voorziening groot onderhoud Buitensportvelden (MJOP) ad. € 139.423,-;
      c. het structurele begrotingssaldo vanaf 2023 ad. € 16.744,-;
    2. vooruitlopend op besluitvorming door de gemeenteraad van bijgevoegd raadsvoorstel en alleen te effectueren in geval van een positief besluit door de gemeenteraad, akkoord gaan met het overdragen aan ARC van het eigendom van veld 1 (inclusief onderlagen en tot het veld behorende inrichting, waaronder verlichting en hekwerken) middels een huurafhankelijk opstalrecht en dit nadrukkelijk te kwalificeren als pilot.
  13. 13

    Burgemeester en wethouders hebben een aanvraag om tegemoetkoming in schade, zoals bedoeld in artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening (planschade) ontvangen van de eigenaren van het object op het adres Brittenruststraat 51 te Alphen aan den Rijn.
    Aanvragers zijn van mening, dat door het op 22 februari 2018 vastgestelde bestemmingsplan ‘Alphen- Stad’ (gewijzigd vastgesteld op 26 maart 2020 en onherroepelijk geworden op 16 september 2020) er een inkomensschade is. Dit als gevolg van de ontwikkelplannen van Woonforte ten noorden en oosten van het object. Deze ontwikkelplannen vinden haar oorsprong in de planologische maatregel, het bestemmingsplan ‘Alphen Stad’.
    De adviseur van SAOZ heeft deze zaak onderzocht en heeft op 13 januari 2023 een definitief deskundigen advies uitgebracht. De inwerkingtreding van het bestemmingsplan “Alphen Stad” heeft voor de aanvragers geen planologisch nadeliger positie tot gevolg.
    Burgemeester en wethouders hebben gelet op het advies van SAOZ besloten om de aanvraag om tegemoetkoming planschade af te wijzen.

    Voorgesteld besluit

    Gelet op het advies planschade van SAOZ Nederland d.d. 13 januari 2023, met opdrachtnummer 20220510:
    1. de aanvraag om tegemoetkoming in schade ex artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening (planschade) op basis van artikel 6.1 e.v. Wro af te wijzen;
    2. het geheven recht (drempelbedrag) van € 500,-- niet terug te storten;
    3. de advieskosten van SAOZ, groot € 1.995,-- excl. BTW., ten laste te brengen van het algemene budget planschadevergoedingen;
    4. aanvragers te informeren middels bijgaande brief.

  14. 14

    Burgermeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan ‘Vinkebuurt 126, Zwammerdam’ vastgesteld. Het plan voorziet in de nieuwbouw van 1 woning op de locatie Vinkebuurt 126. In de huidige situatie bevindt zich hier een bedrijfsgebouw dat zal worden gesloopt.
    Het plan om 1 nieuwbouwwoning te realiseren past niet binnen het vigerende bestemmingsplan ‘Limes’ omdat een woning niet is toegestaan op een locatie die bestemd is voor ‘bedrijf’. De regels en de verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan ‘Vinkebuurt 126, Zwammerdam’ voorzien in een juridische planologische regeling om de woningbouw mogelijk te maken. In de toelichting (inclusief bijlagen) van het bestemmingsplan wordt beargumenteerd dat het plan niet strijdig is met een goede ruimtelijke ordening.
    Om deze reden heeft het college besloten om het ontwerpbestemmingsplan ‘Vinkebuurt 126, Zwammerdam’ vast te stellen en het plan voor een periode van zes weken ter inzage te leggen met de mogelijkheid om zienswijze in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Vinkebuurt 126, Zwammerdam’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.ZDvinkebuurt126-ON01 vast te stellen.
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Vinkebuurt 126, Zwammerdam’ voor een periode van zes weken ter inzage te leggen.

  15. 15

    EMR, een multinational op het gebied van recycling, wil haar huidige locatie op het bedrijventerrein De Schans II uitbreiden. Deze uitbreiding volgt op ontwikkelingen en eisen op het gebied van de circulaire economie en een groeiende rol van de locatie in Alphen in de ketenstroom van EMR. EMR kan de benodigde ambities realiseren met de aanschaf van het beschikbare naastgelegen perceel aan de Tankval, en deze middels een integrale ontwikkeling toevoegen aan de huidige locatie, welke tevens geheel wordt aangepakt om tot een uniforme uitstraling en optimalisering te komen.
    EMR kent als recycling bedrijf een spilfunctie als wereldwijde leverancier in de keten van duurzaam materiaalgebruik. Het bedrijf is uitgegroeid tot een multinationale onderneming, met een hoofdvestiging in het Verenigd Koninkrijk. EMR recyclet jaarlijks tien miljoen ton materialen, variërend van frisdrankblikjes tot complete boorplatforms. Deze materialen worden vervolgens gerecycled tot meer dan 200 nieuwe duurzame grondstoffen.

    Voorgesteld besluit

    1. Aan EMR een kavel gelegen aan de Tankval ter grootte van in totaal ca. 3193 m2 te verkopen voor een bedrag van €776.893,- excl. BTW ten behoeve van de uitbreiding van de huidige locatie van EMR op bedrijventerrein de Schans II

    2. Deze inkomsten te boeken ten gunste van de grondexploitatie De Schans met nr. FCL 9.3.1.049.00 en ECL 710.310

  16. 16

    De beelden uit Turkije en Syrië zijn hartverscheurend. Als gemeente leven we erg mee met de mensen in het rampgebied en met onze inwoners die betrokken zijn bij de getroffen steden en dorpen. We beseffen dat ook hier mensen wonen en werken die in onzekerheid leven over de situatie van hun familie en vrienden. Als blijk van ons medeleven kleurt de lichtmast de komende dagen rood, wit, groen en zwart, als symbool voor de vlaggen van Turkije en Syrië. Ook hangt de komende dagen de Nederlandse vlag bij het gemeentehuis halfstok. De gemeente Alphen aan den Rijn doneert – net als veel andere gemeenten in Nederland - € 1 per inwoner op giro 555 van het Rode Kruis. Afgerond is dat een bedrag van € 115.000.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen een bedrag van € 115.000,- beschikbaar stellen vanuit het Begrotingsresultaat 2023
    2. De raad voor te stellen dit bedrag te doneren aan giro 555 voor noodhulp aan Turkije en Syrië
    3. De raad voor te stellen de financiële verwerking hiervan in de Voorjaarsnota 2023 te verwerken
    4. Gezien de urgente situatie de middelen alvast beschikbaar te stellen, dit vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van budget en dekking via de Voorjaarsnota 2023.

  17. 17

    Het bedrijf CEBEC, momenteel gevestigd aan de Antonie van Leeuwenhoekweg op het Lions Gate bedrijvenpark op het bedrijventerrein Molenwetering, wil verhuizen naar een eigen locatie op het bedrijventerrein De Schans II. Hiervoor zal het bedrijf een perceel kopen aan de Gouwelandenlaan. CEBEC verzorgt als bedrijf alle facetten binnen de beveiligingsbranche (inbraakbeveiliging, branddetectie, toegangscontrole, camerabewaking en terreinbeveiliging in de vorm van verhuur van beveiligingsmasten) en is sinds 1994 in Alphen aan den Rijn gevestigd.

    Voorgesteld besluit

    1. Aan Estanyol BV een perceel grond gelegen aan de Gouwelandenlaan op bedrijventerrein De Schans II te Alphen aan de Rijn ter grootte van in totaal ca. 1613 m² te verkopen voor een bedrag van €384.740,- excl BTW ten behoeve van nieuwbouw van het bedrijf CEBEC.
    2. Deze inkomsten te boeken ten gunste van de grondexploitatie De Schans met nr. FCL 9.3.1.049.00 en ECL 710.310

  18. 18

    Van 16 juni tot en met 28 juli 2022 heeft het ontwerpbestemmingsplan ‘Ridderbuurt 83-83A, Alphen aan den Rijn’ ter inzage gelegen. Het plan voorziet in de herbouw van een voormalige agrarische bedrijfswoning op de locatie Ridderbuurt 83 en het omzetten van de bestaande agrarische bedrijfswoning op nummer 83a naar een plattelandswoning. In de huidige situatie bevindt de voormalige bedrijfswoning op nummer 83 zich in ruïneuze staat.
    Het plan past niet binnen het vigerende bestemmingsplan ‘Buitengebied Alphen Noord’ omdat op grond van het vigerende agrarische bestemming slechts 1 (voormalige) bedrijfswoning toegestaan is binnen het bouwvlak. Deze bedrijfswoning bevindt zich al op nummer 83a. De herbouw van de voormalige bedrijfswoning op nummer 83 is dus strijdig met het bestemmingsplan. Daarnaast is het niet toegestaan voor derden (personen zonder functionele binding met het bedrijf) om een bedrijfswoning te bewonen. Daarom wordt met het bestemmingsplan ‘Ridderbuurt 83 en 83a, Alphen aan den Rijn’ de bestaande bedrijfswoning op nummer 83a omgezet naar plattelandswoning. Zodoende kunnen de familieleden van initiatiefnemer (die niet meer werkzaam zijn binnen het bedrijf) op de locatie blijven wonen.
    Voor de ruïne op het adres Ridderbuurt 83 geldt dat dit bouwwerk conform het paraplubestemmingsplan Cultuurhistorie als Cultuurhistorisch waardevol bouwwerk is aangeduid. Daarnaast ligt de locatie in een cultuurhistorisch waardevol bebouwingsensemble. Op grond van het paraplubestemmingsplan Cultuurhistorie dient de sloop en herbouw van de boerderij gepaard te gaan met behoud van de bestaande cultuurhistorische elementen van het bouwwerk en dient de nieuwe woning in het cultuurhistorisch waardevolle bebouwingsensemble te passen. In het ontwerp van de te herbouwen agrarische bedrijfswoning is hier zo goed als mogelijk rekening mee gehouden en de cultuurhistorische bestemmingen uit het parapluplan zijn overgenomen in het bestemmingsplan ‘Ridderbuurt 83 en 83a, Alphen aan den Rijn’. Bij de aanvraag voor de bouwvergunning zal er worden getoetst aan deze dubbelbestemmingen, waardoor het behoud van de cultuurhistorische elementen gewaarborgd is.
    De regels en de verbeelding van het bestemmingsplan ‘Ridderbuurt 83- 83a, Alphen aan den Rijn’ voorzien in een juridische planologische regeling om de herbouw van de voormalige bedrijfswoning mogelijk te maken en de bestaande bedrijfswoning op nummer 83a om te zetten naar plattelandswoning. In de toelichting (inclusief bijlagen) van het bestemmingsplan wordt beargumenteerd dat het plan niet strijdig is met een goede ruimtelijke ordening.
    De gemeenteraad heeft daarom besloten om het bestemmingsplan ‘Ridderbuurt 83- 83a, Alphen aan den Rijn’ vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen omdat het verhalen van de plankosten anderszins verzekerd is middels een anterieure overeenkomst.

    Voorgesteld besluit

    Aan de gemeenteraad voor te stellen:
    1. Het bestemmingsplan ‘Ridderbuurt 83-83A, Alphen aan den Rijn’ met identificatiecode NL.IMRO.0484.Aridderbuurt8383a-VA01 ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.