Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 7 november 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    Vanouds mocht een deel van de horeca in het centrum van Alphen aan den Rijn haar terras langer open houden dan in de rest van de gemeente: van 1 april tot 1 oktober, tot 00.30 uur in plaats van tot 23.00 uur. In 2021 en 2022 is er een proef geweest met verruiming van de terrastijden. De resultaten van die proef bieden genoeg argumenten om de uitzonderingspositie van een deel van de horeca in het centrum van Alphen aan de Rijn te beëindigen en deze regeling voor de gehele gemeente in te voeren.

    Voorgesteld besluit

    1.Kennis te nemen van het eindrapport Evaluatie pilot verruimde terrastijden in Alphen aan den Rijn;
    2. In te stemmen met het aanpassen van de terrastijden voor de horeca in de gehele gemeente Alphen aan den Rijn aan de tijden die gelden voor het gebied rond het Rijnplein/Julianastraat/Castellumstraat met ingang van 1 april 2024, waarbij duidelijk een scherp beschreven randvoorwaarden worden gesteld om eventuele overlast rond de terrassen tot een minimum te beperken.

  2. 2

    Het beeld en geluid in de raadzaal en de commissiekamers van Alphen aan den Rijn is van slechte kwaliteit. Een goede beeld- en geluidskwaliteit is de basis voor het borgen van een voor inwoners transparant besluitvormingsproces. De raadzaal en de commissiekamers worden ook regelmatig gebruikt door externe partners voor regionale overleggen. Ook voor dit soort overleggen dient een upgrade te komen. Op basis van een uitgewerkt programma van eisen is geconstateerd dat er aanvullende financiële middelen nodig zijn om met name voor de commissiekamers de beeld- en geluidskwaliteit te verbeteren.

    Voorgesteld besluit

    I Het programma van eisen vast te stellen en ter informatie vertrouwelijk aan de raad te doen toekomen
    II De raad voor te stellen:
    1. Een aanvullend investeringskrediet beschikbaar te stellen voor de investeringen in de vernieuwing van de audiovisuele middelen van de raadzaal en de commissiekamers ad € 278.400 en dit conform beleid te activeren en af te schrijven in 5 jaar;
    2. Een eenmalig budget beschikbaar te stellen voor 2024 voor de eerstelijns support en de opleiding van medewerkers en mogelijk tijdelijk op andere locatie vergaderen ad € 40.000,-;
    3. Het eenmalige budget wat hiervoor voor 2023 beschikbaar was gesteld terug te storten in de algemene reserve;
    4. De kapitaalslasten van gemiddeld € 59.856 te onttrekken aan het structureel begrotingssaldo;
    5. De hiervoor genoemde structurele financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de bijgevoegde begrotingswijzigingen.

  3. 3

    Per 1 januari 2024 zal de Omgevingswet in werking treden.
    In het kader van de uitvoering van de bouw- en milieutaken gelden momenteel de beleidsregels voor bodemonderzoek bij bedrijven uit 2010 en beleidsregels voor bodemonderzoek bij bouwen uit 2013.
    Deze beleidsregels zijn vastgesteld om een uniform toetsingskader te hebben voor aanvragers van omgevingsvergunningen voor zowel de activiteiten milieu voor bedrijven als voor de activiteit bouwen. Deze regels gelden voor het gehele werkgebied van de ODMH. De overige bij de ODMH aangesloten gemeenten zullen deze beleidsregels ook tijdig verlengen zodat binnen het gehele werkingsgebied van de ODMH hetzelfde beleid van kracht is en blijft. Deze beleidsregels beperken het aantal gevallen waarin bodemonderzoek bij aanvragen noodzakelijk zijn. Dit voorkomt onnodig tijdverlies en kosten voor burgers en bedrijven binnen het werkgebied van de ODMH en daarmee ook binnen de gemeente Alphen aan den Rijn. Om onder de in te voeren Omgevingswet, per 1-1-2024, te kunnen toetsen aan deze beleidsregels dienen deze beleidsregels vastgesteld te worden als beleidsregels onder de Omgevingswet. De regels gaan daarmee beleidsneutraal over naar de Omgevingswet. Zonder deze beleidsregels zal in veel meer gevallen dan nu bodemonderzoek dienen plaats te vinden. Het is in ieders belang dat verlenging van deze beleidsregels plaatsvindt.

    Voorgesteld besluit

    1. De geactualiseerde beleidsregel bodemonderzoek bij bouwen en de beleidsregel bodemonderzoek bij bedrijven opnieuw vast te stellen;
    2. De beleidsregels in werking te laten treden op de datum van de invoering van de Omgevingswet (1 januari 2024);
    3. De beleidsregels op de gebruikelijke wijze bekend te maken in het gemeenteblad

  4. 4

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Mevrouw Van der Louw en de heer Van Kuijk hebben een aantal vervolgvragen gesteld over de veiligheid voor het fietsverkeer in Boskoop, met specifieke aandacht voor de kruising Aardbeienpad met de Boezemlaan. Deze vragen worden beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de beantwoording van de artikel 40 vervolgvragen van mevrouw H. van der Louw (CDA) en heer H. van Kuijk (SGP).

  5. 5

    Enige jaren geleden is ontdekt dat een groep Nederlanders minder toeslagen ontvangt dan zou moeten. Dit komt voor bij mensen die een uitkering van het UWV ontvangen vanwege ziekte of arbeidsongeschiktheid met daarbij een aanvulling vanuit de bijstand. De oorzaak ligt in fiscale rekenregels die de belastingdienst moet toepassen. Het inkomen van deze mensen ligt daardoor beneden het bestaansminimum. Gemeenten hebben de taak gekregen deze mensen een bedrag uit te betalen voor het gemis aan toeslagen. In onze gemeente treft dit enkele tientallen huishoudens. Op 19 september beschreef het college in een brief aan de gemeenteraad hoe de gemeente Alphen aan den Rijn dit uitvoert. De fractie van GroenLinks heeft hierop vragen  gesteld aan het college, die het college nu via een brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de heer M. van Lent (GL) te beantwoorden met bijgaande brief.

  6. 6

    De aanpassing van de belastingverordeningen en -tarieven vindt jaarlijks in december plaats na vaststelling van de gemeentebegroting. Uitgangspunt van het coalitieakkoord 2022-2026 Zichtbaar en dichtbij is een sluitende begroting en het behouden van een goede financiële positie. De lasten voor inwoners en bedrijven worden niet verhoogd tenzij onvoorziene ontwikkelingen dit noodzakelijk maken. Er wordt wel een inflatiecorrectie toegepast.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen tot het vaststellen van de volgende verordeningen op de heffing en invordering van:
    1. onroerende-zaakbelastingen 2024 (gelet op artikel 220 tot en met 220 h Gemeentewet)
    2. afvalstoffenheffing plus tarieventabel 2024 (gelet op artikel 229 Gemeentewet en artikel 15.33 Wet Milieubeheer)
    3. rioolheffing 2024 (gelet op artikel 228a Gemeentewet)
    4. hondenbelasting 2024 (gelet op artikel 226 Gemeentewet)
    5. marktgeld 2024 (gelet op artikel 229 lid 1 aanhef en onderdelen a en b Gemeentewet)
    6. leges plus tarieventabel 2024 (gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet en artikel 13.1a van de Omgevingswet)
    7. toeristenbelasting 2024 (gelet op artikel 224 Gemeentewet)
    8. parkeerbelastingen 2024 (gelet op artikel 225 Gemeentewet en de parkeerverordening 2021)
    9. belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2024 (gelet op artikel 221 Gemeentewet)
    10. grafrechten plus tarieventabel 2024 (gelet op artikel 229 lid 1 aanhef en onderdelen a en b Gemeentewet)
    11. kwijtschelding gemeentebelastingen 2024 (gelet op artikel 255 Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden)
    De raad voor te stellen tot het vaststellen van de volgende besluiten:
    1. Regeling normbouwkosten Alphen aan den Rijn 2024
    2. Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelasting 2024

  7. 7

    Den Hollander Advocaten heeft namens bezwaarde een bezwaarschrift ingediend tegen het buiten behandeling laten van twee aanvragen om omgevingsvergunning voor a. het aanleggen van een paardrijbak en een galoppeerbaan en b. het realiseren van een landschapsinrichtingsplan met behulp van een grondwal op de locatie Hogeveenseweg 57 te Benthuizen.
    De bezwarencommissie adviseert de bezwaren ontvankelijk en gegrond te verklaren en dat de bestreden besluiten dienen te worden herroepen. Het college besluit het buiten behandeling laten van de twee aanvragen in stand te laten, in afwijking van het advies van de commissie.

    Voorgesteld besluit

    1. Contrair aan het advies van de bezwarencommissie het bezwaarschrift van bezwaarde ontvankelijk doch ongegrond te verklaren;
    2. Het bestreden besluit ongewijzigd in stand te laten.

  8. 8

    Van 23 maart tot en met 3 mei 2023 heeft het ontwerp bestemmingsplan Rijnpark-Hoogewaard West, Koudekerk aan den Rijn voor een ieder ter inzage gelegen. Het (ontwerp) bestemmingsplan voorziet in het wijzigen van de bestemming op het voormalige Bosbeton-terrein aan de oostzijde van de kern Koudekerk aan den Rijn, ter ontwikkeling en realisatie van het bedrijventerrein Rijnpark; op grond van het huidige bestemmingsplan zijn ter plaatse bedrijven tot (milieu)categorie 5 toegestaan. Het ontwerpbestemmingsplan ziet op het toelaten van bedrijven tot maximaal (milieu)categorie 3.2.Tijdens de inzageperiode zijn op het ontwerpbestemmingsplan negen zienswijzen en enkele vooroverleg reacties ingekomen. Deze zienswijzen en reacties geven aanleiding de gemeenteraad voor te stellen om het bestemmingsplan op enkele punten gewijzigd vast te stellen. Verwezen wordt naar het bijbehorende raadsvoorstel en–besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:
    1. De Nota van beantwoording zienswijzen, vooroverleg en ambtshalve aanpassingen naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan Rijnpark-Hoogewaard West, Koudekerk aan den Rijn (bijlage1) vast te stellen;
    2. Met inachtneming van de beslispunt 1, het bestemmingsplan Rijnpark-Hoogewaard West, Koudekerk aan den Rijn met identificatienummer NL.IMRO.0484.KKrijnpkhoogewaard-VA01, met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen;
    3. De analoge afgeleide versie van het bestemmingsplan Rijnpark- Hoogewaard West, Koudekerk aan den Rijn gewijzigd vast te stellen;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid, onder a,van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn

  9. 9

    Hecht is een gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in de regio Hollands Midden (18 gemeenten). Hecht voert veel taken voor de gemeenten uit, zoals Veilig Thuis, Jeugdgezondheidszorg, Centrum voor Jeugd en Gezin, Rijksvaccinatieprogramma en Advisering op publieke gezondheid.


    De raad wordt door middel van bijgevoegde brief en tussenrapportage geinformeerd over de voortgang in het proces van Programma Hecht2024.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de bijgevoegde brief en de tussenrapportage programma Hecht2024
    2. De raad door middel van bijgevoegde brief en rapportage informeren over de voortgang in het proces van programma Hecht2024.

  10. 10

    Het college is voornemens om binnenkort de bestemmingsplanprocedure te starten voor het 150kV station in het gebied Barrepolder. Met dit besluit zal Alphen aan den Rijn haar verantwoordelijkheid nemen en wezenlijk bij gaan dragen aan de grote energieopgave die onze gemeente, de provincie en regio kent. Het gebied Barrepolder is in de bedrijventerreinenstrategie echter ook voorzien als toekomstige locatie voor bedrijventerreinontwikkeling. Deze toekomstige realisatie van het 150kV station vraagt veel ruimte wat ten koste gaat aan toekomstige te ontwikkelen ruimte voor bedrijventerreinen in onze gemeente. In overleg met provincie Zuid-Holland is daarom een behoefteonderzoek bedrijventerreinen uitgevoerd. Op basis van deze resultaten en gemaakte afspraken, wordt nu een brief aan Gedeputeerde Staten verstuurd met daarin het verzoek om de verloren hectares voor bedrijventerreinontwikkeling in onze gemeente te compenseren.

    Voorgesteld besluit

    - Kennis te nemen van het behoefteonderzoek bedrijventerreinen i.v.m. 150kV station Barrepolder;
    - Akkoord te gaan met bijgaande brief en deze te versturen aan het college van GS van provincie Zuid-Holland;
    - Wethouder van As te mandateren om eventuele kleine tekstuele aanpassingen door te voeren in de brief.

  11. 11

    De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) stelt gemeenten in staat om hun eigen huishouding te regelen zoals zij dat graag willen. De APV geldt voor iedereen binnen de gemeente (niet alleen voor inwoners) en heeft tot doel om de gemeente netjes en leefbaar te houden. In de APV worden zaken geregeld op het gebied van openbare orde, horeca, evenementen, bescherming van het milieu en andere onderwerpen betreffende de huishouding van de gemeente. Op 15 december 2022 heeft de gemeenteraad de laatste tiende wijziging van de APV Alphen aan den Rijn 2014 vastgesteld. Sinds deze wijziging is op een aantal gebieden gebleken dat wijzigingen of aanvullingen gewenst zijn.
    De verwachting is dat eind 2023 of in de loop van 2024 een ledenbrief vanuit de VNG zal worden verstuurd. Eventuele besluiten uit deze ledenbrief zijn – in afwachting van de ontvangst hiervan – nog niet meegenomen in de wijzigingsverordening.
    Indien het college tijdens de vergadering van 7 november 2023 heeft ingestemd met het voorstel om de terrastijden te verruimen zal deze wijziging (artikel XVII) in de APV worden opgenomen. Indien hier niet mee wordt ingestemd blijft deze aanpassing achterwege.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de Elfde wijzigingsverordening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Alphen aan den Rijn 2014 als voorgenomen besluit.

  12. 12

    De Jachthavenbrug nabij de Heimanswetering in Alphen aan den Rijn is een gemeentelijke brug in de langzaam verkeer verbinding tussen het Galjoen en de Windjammer/Staalweg. De brug vormt tevens de toegang voor de gebruikers van de Jachthaven van de Watersportvereniging Alphen aan den Rijn en een aantal aanwonenden. De brug is in slechte staat. Om de brug toekomstbestendig te maken en in goede technische staat te brengen is gedeeltelijke vervanging van de brug noodzakelijk. De brug wordt na het onderhoud door de watersporter zelf bediend. Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren is een budget noodzakelijk en wordt de gemeenteraad verzocht een krediet beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de noodzaak om groot onderhoud uit te voeren aan de Jachthavenbrug.
    2. Instemmen met het wijzigen van het bedienen van de Jachthavenbrug door vrijwilligers van de Watersportvereniging Alphen aan den Rijn naar een (automatische) bediening door de varende gebruiker.
    3. De gemeenteraad voor te stellen:
    a. Een investeringskrediet van € 1,38 miljoen beschikbaar te stellen voor renovatie en aanpassen van de wijze van bediening van de Jachthavenbrug, deze investering te activeren en af te schrijven in 25 jaar;
    b. De investeringslasten (rente en afschrijving; gemiddeld € 73.000,- p.j.) vanaf 2026 voor € 44.000,- te dekken ten laste van de in de begroting 2024 opgenomen stelpost voor deze specifieke investering;
    c. De resterende investeringslasten (rente en afschrijving) vanaf 2026 te dekken te dekken ten laste van het begrotingssaldo;
    d. De structurele financiële gevolgen in de begroting te verweken via de Voorjaarsnota 2024.

  13. 13

    GO! voor Jeugd voert sinds 2018 een groot deel van de jeugdhulp uit voor onze gemeente en voor gemeente Kaag en Braassem. De overeenkomst met GO! voor Jeugd eindigt op 31 december 2023. Dit betekent dat we voor de periode vanaf 2024 de jeugdhulp opnieuw moeten organiseren. Ter voorbereiding op een vervolg is de bestuursopdracht Jeugd vastgesteld waarin de verantwoordelijkheden van de Gemeente Alphen aan den Rijn opnieuw worden vormgegeven. Inmiddels is een Overheids BV JenG teams opgericht om als nieuwe entiteit de jeugdzorg in Alphen aan den Rijn vorm te geven en te kunnen door ontwikkelen.
    Voor de uitvoering van de jeugdtaken dient de OverheidsBV JenG teams te worden ingericht. Dit betekent op zoek naar huisvesting, voldoende personeel, maar ook inrichting van de ICT voorzieningen en het inrichten van een website.

    Voorgesteld besluit

    1. Een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 120.000 inclusief btw voor de aanschaf van IT-voorzieningen (smartphones) en deze af te schrijven over 3 jaar;
    2. Een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 320.000 inclusief btw voor de aanschaf van IT-voorzieningen (laptops en aanlandplekken) en deze af te schrijven over 5 jaar;
    3. In afwijking van de nota Vaste activa 2018 beide investeringen annuïtair af te schrijven;
    4. De kapitaallasten voortvloeiend uit beide investeringen door te belasten aan de OverheidsBV JenG teams;
    5. Bovenstaande punten verwerken in de najaarsnota 2023.

  14. 14

    Tijdens de coronapandemie heeft de gemeente van het Rijk middelen gekregen om bedrijven in de Sociale Werkvoorziening te ondersteunen. Het bedrag dat Rijnvicus van het Rijk, via de gemeente, ter ondersteuning heeft ontvangen bleek achteraf niet nodig en het bedrag is door Rijnvicus teruggestort naar de gemeente. Op verzoek van de portefeuillehouder is onderzocht of dit bedrag kan worden ingezet voor de gebouwen waar Rijnvicus gebruik van maakt (Distributieweg 10 en Olympiaweg 4 te Alphen). 


    Het college stelt voor om het 'Corona-steun'-budget te benutten voor een eerste verduurzamingsslag bij deze panden. Allereerst betekent dit het vervangen van de oude gasgestookte verwarmingsketels van zowel de Distributieweg 10 als de Olympiaweg 4 door duurzame installaties. Beide gebouwen worden dan voor de gebouwgebonden installaties gasloos. Om het energieverbruik terug te dringen is daarnaast in dit voorstel het vervangen van de aanwezige conventionele verlichting door ledverlichting opgenomen. Hiermee zetten we een eerste stap in het verduurzamen van beide gebouwen naar nagenoeg energieneutraal in 2050 (renovatiestandaard).

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. Een investeringskrediet beschikbaar te stellen ad. € 1.260.000,- voor de eerste stap in de verduurzaming van de verwarmings- en verlichtingsinstallatie van de panden van Rijnvicus aan de Distributieweg 10 en de Olympiaweg 4;
    2. Het krediet te activeren en af te schrijven in 15 jaar, de totale afschrijvingslasten te dekken uit de terugontvangen Coronabijdrage van Rijnvicus en dit te storten in de reserve afschrijvingslasten;
    3. De jaarlijkse rentelasten (gemiddeld € 16.800,- p.j. / 15 jaar) structureel in de
    begroting op te nemen en te dekken uit financiële ruimte binnen de huidige begroting (P4).

  15. 15

    De gemeente Alphen aan den Rijn heeft een groot woningtekort en werkt al jaren aan de binnenstedelijke verdichting van de stad om op die manier invulling te geven aan de grote vraag aan woningen. Het grootste binnenstedelijke project hierbij is de transformatie van bedrijventerrein Rijnhaven-Oost, waarvan deelgebied Havenfront onderdeel uitmaakt. Voor de beoogde transformatie is het bestemmingsplan "Chw bestemmingsplan Rijnhaven-Oost 2021" vastgesteld. Om uitvoering aan dit bestemmingsplan te geven is het nodig dat de gemeente over de betreffende kadastrale percelen beschikt. Op een deel van deze benodigde percelen zijn bedrijven met milieuhindercontouren gevestigd. Voor deze percelen heeft de raad een verzoekbesluit tot onteigening genomen. Dit heeft geresulteerd in een Koninklijk Besluit tot onteigening waarin door de Kroon de percelen ter onteigening zijn aangewezen. Van de overige benodigde percelen heeft de gemeente reeds een deel van de percelen minnelijk verworven. Voor de resterende percelen wordt met de rechthebbenden en hun adviseurs al geruime tijd onderhandeld over de minnelijke verwerving. Deze onderhandelingen lopen nog steeds onverminderd door. Er is momenteel echter onvoldoende zicht op het tijdig en op het door de gemeente gewenste wijze alsnog bereiken van minnelijke overeenstemming. Om die reden wordt het verzoekbesluit voor de 2e fase aan de raad voorgelegd.


    Voor een toelichting op het voorstel om een verzoekbesluit tot onteigening te nemen wordt kortheidshalve verwezen naar het raadsvoorstel met zaaknummer 3227962.

    Voorgesteld besluit

    1. Het geactualiseerd Stedenbouwkundig plan d.d. 25 oktober 2023 vast te stellen
    2. De gemeenteraad voor te stellen:
    a. De Kroon met bijgevoegd onteigeningsplan en brief te verzoeken om over te gaan tot het voeren van de administratieve onteigeningsprocedure op grond van Titel IV van de Onteigeningswet en te bevorderen dat een Koninklijk Besluit tot onteigening tot stand komt voor de onteigening ten name van de gemeente Alphen aan den Rijn van kadastrale percelen, gelegen ten oosten van de Rijnhaven, ten zuiden van de Hoorn, ten westen van de Energieweg en ten noorden van de Nijverheidsweg te Alphen aan den Rijn en aangegeven op de bij dit besluit behorende onteigeningslijst, die nodig zijn voor de uitvoering van het bestemmingplan ''Chw bestemmingsplan Rijnhaven-Oost 2021''.
    b. Het college te mandateren om na het nemen van het raadsbesluit nog wijzigingen in het onteigeningsplan aan te brengen en/of het verzoek aan de Kroon te wijzigen wanneer één of meer op de bij dit besluit behorende onteigeningslijst aangegeven percelen alsnog zijn verworven.
    c. Het college de opdracht te geven de voorbereidingen voor de gerechtelijke procedure te treffen zodra het ontwerp-Koninklijk Besluit ter inzage heeft gelegen.
    d. Het college de gerechtelijke onteigeningsprocedure te laten voeren zodra het Koninklijk Besluit tot onteigening is verleend en het bestemmingsplan''Chw bestemmingsplan Rijnhaven-Oost 2021''onherroepelijk is.
    3. Geheimhouding op te leggen op logboeken, bewijsstukken en adressenlijsten die onderdeel uitmaken van het onteigeningsplan, op grond van artikel 87 van de Gemeentewet, ter eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder e, van de Wet open overheid);
    De geheime informatie, zoals genoemd onder beslispunt 3, te verstrekken aan de raad op grond van artikel 88, tweede lid, van de Gemeentewet.

  16. 16

    Sinds 1 januari 2015 zijn de Verordening en Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn van kracht. Hierin is het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze vastgelegd. Laatste actualisatie dateert van 1 januari 2023. Inhoudelijke, wettelijke en juridische ontwikkelingen maken dat er wijzigingen nodig zijn om de Verordening en Nadere regels te actualiseren voor 2024. De meeste wijzigingen zijn al doorgevoerd in verordening. Er zijn echter twee ontwikkelingen die meer tijd vragen om in de Verordening en nadere regels 2024 te verwerken. Het gaat concreet om:
    · Nieuwe jurisprudentie met betrekking tot informele pgb-tarieven in het sociale netwerk binnen de Wmo en Jeugdwet.
    · Oprichting van de Overheids-BV ‘Jeugd- en Gezinshulp’ en rechtszekerheid jeugdigen en gezinnen.
    Verwachting is dat we de geactualiseerde Verordening en nadere regels in 2024 Q1 ter besluitvorming aan de raad kunnen voorleggen. De Verordening en Nadere regels 2024 zullen dan met terugwerkende kracht op 1 januari 2024 ingaan. De gemeenteraad wordt na besluitvorming hierover geïnformeerd middels een raadsbrief.

    Voorgesteld besluit

    De raadsbrief versturen aan de gemeenteraad over de voortgang Verordening sociaal domein 2024

  17. 17

    Op 10 oktober 2023 heeft het college besloten om een ontwerpbestemmingsplan en ontwerpbeheersverordening Molenbiotopen 2023 ter inzage te leggen omdat de huidige molenbeschermingsregels in de bestemmingsplannen c.q. beheersverordeningen van Alphen aan den Rijn niet meer actueel zijn. Dat betekent dat de molens -ingeval van bouwplannen in de nabijheid van de molens- niet afdoende beschermd kunnen worden en er onomkeerbare en ongewenste situaties kunnen ontstaan. Bescherming van de molens ziet enerzijds op waarborging van vrije windvang en anderzijds op het zicht op de molen. Het doel van deze herziening is om de molenbeschermingsregels weer in lijn te brengen met hetgeen is beschreven in de provinciale omgevingsverordening, zodat de molens weer op een juiste wijze zijn beschermd. Bij besluit van 10 oktober 2023 is gelijktijdig besloten bij geen inspraakreacties of zienswijzen om de gemeenteraad voor te stellen om de beheersverordening en bestemmingsplan vast te stellen.
    De ontwerpbeheersverordening Molenbiotopen 2023 is voor een periode van twee weken ter inzage gelegd. Op de ontwerpbeheersverordening is één inspraakreactie ingediend. Naar aanleiding hiervan is een Nota van beantwoording inspraakreactie opgesteld, waarin de inspraakreactie verkort is weergegeven en van commentaar voorzien.
    De conclusie van de Nota is dat - na volledige afweging van belangen - de inspraakreactie geen aanleiding geeft om de onderhavige planologische procedure te staken en af te zien van vaststelling van de beheersverordening Molenbiotopen 2023. Er volgt separate besluitvorming omtrent het bestemmingsplan Molenbiotopen 2023.
    De raad wordt voorgesteld om de ‘beheersverordening Molenbiotopen 2023’ ongewijzigd vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De indiener van de inspraakreactie, zoals vermeld in het ‘Overzicht indiener inspraakreactie ontwerpbeheersverordening Molenbiotopen 2023’ (bijlage I) ontvankelijk
    te verklaren;
    2. de ingediende inspraakreactie te beantwoorden op de wijze zoals vermeld in de ‘Nota van beantwoording inspraakreactie ontwerpbeheersverordening Molenbiotopen 2023 ’
    (bijlage II);
    3. de beheersverordening Molenbiotopen 2023, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BVmolenbiotopen-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog
    vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.BVmolenbiotopen-VA01.dxf, d.d.26 januari 2023.

  18. 18

    De gemeente Alphen aan den Rijn verkoopt een perceel bedrijventerrein aan de JG van der Stoopweg op het bedrijventerrein Hoogewaard aan het bedrijf Kodam/Van der Meijden B.V.
    De overname van het beoogd perceel door Kodam/Van der Meijden is gewenst aangezien dit perceel grenst aan de bestaande locatie van het bedrijf en er met deze uitbreiding een goede basis voor de toekomstbestendigheid van het bedrijf wordt gerealiseerd. De kavel kent door middel van een wijzigingsbevoegdheid in het vigerende bestemmingsplan Hoogewaard de mogelijkheid om deze kavel als bedrijfskavel te gebruiken. De na de procedure te verkrijgen bestemming met milieu categorie 3.2 past binnen het beoogd gebruik door Van der Meijden Kodam.

    Voorgesteld besluit

    1. Aan Kodam/Van der Meijden BV een kavel te verkopen gelegen aan de J.G van der Stoopweg te Koudekerk aan den Rijn, kadastraal bekend Gemeente Alphen aan den Rijn, sectie B 5174
    (gedeeltelijk), groot ca. 3134 m2 voor een bedrag van € 752.000,- exclusief btw ten behoeve van de uitbreiding van de bestaande locatie van Kodam/Van der Meijden op bedrijventerrein
    Hoogewaard.
    2. Deze inkomsten te boeken ten gunste van de grondexploitatie Hoogewaard fase 1 (FCL 9310.4600 / ECL 710.390).

  19. 19

    In artikel 6 van onze Financiële verordening ‘op grond van artikel 212 van de Gemeentewet’ heeft de raad bepaald dat het college na de eerste acht maanden van het jaar een tussentijdse rapportage met de titel ‘Najaarsnota’ uitbrengt, waarin de raad wordt geïnformeerd over de afwijkingen van de realisatie t.o.v. de begroting 2023. Deze tussenrapportage bevat per programma een inhoudelijke uiteenzetting over afwijkin-gen van de uitvoering ten opzichte van de begroting en de hieruit voortvloeiende bijstellingen van het beleid. Ook wordt per programma een overzicht van baten en lasten met de bijgestelde raming gegeven, dat wordt toegelicht. De Najaarsnota 2023 van de gemeente Alphen aan den Rijn laat een bijstelling van het begro-tingsresultaat 2023 met € 3,0 miljoen (voordelig) zien ten opzichte van de begroting 2023 tot en met de Voorjaarsnota 2023 (inclusief de ‘zelfstandig’ vastgestelde raadsbesluiten).

    Voorgesteld besluit

    1. De Najaarsnota 2023 vast te stellen met de daarin opgenomen bijlagen: (1) Grote projecten; (2) Financiering; (3) Kredieten; (4) Reservemutaties; (5) Begrotingswijziging en (6) Taakvelden
    2. De Najaarsnota 2023 met de genoemde bijlagen aan te bieden aan de Auditcommissie en de raad;
    3. De portefeuillehouder Financiën te machtigen om voor aanlevering aan de raad tekstuele wijzigin-gen in de Najaarsnota 2023 (incl. bijlagen) door te voeren;
    4. De raad voor te stellen in te stemmen met de Najaarsnota 2023 met de daarin opgenomen bijlagen: (1) Grote projecten; (2) Financiering; (3) Kredieten; (4) Reservemutaties; (5) Begrotingswijziging en (6) Taakvelden;
    5. De raad voor te stellen de in Najaarsnota 2023 opgenomen wijzigingen van de begroting 2023 vast te stellen.