Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 19 december 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking getreden. Deze wet introduceert een basisnorm voor goed verhuurderschap. Elke verhuurder of woningcorporatie moet hieraan voldoen. Daarnaast hebben gemeenten de taak en bevoegdheden gekregen om bij verhuurders, niet zijnde woningcorporaties, en verhuurbemiddelaars te handhaven op de algemene regels voor goed verhuurderschap. Op grond van deze wet dient het college tevens een gemeentelijk meldpunt in te stellen waar klachten over ongewenst verhuurgedrag kunnen worden gemeld. Het gaat daarbij om klachten van huurders, maar ook van woningzoekenden en omwonenden. Elke Nederlandse gemeente moet dit meldpunt voor 1 januari 2024 ingesteld hebben. Dit meldpunt moet laagdrempelig en kosteloos zijn, waarbij eventueel ook anoniem gemeld kan worden. Verhuurders moeten vanaf 1 juli 2024 hun huurders altijd informeren over dit meldpunt. De gemeente kan handhaven wanneer zij hier niet aan voldoen.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met het instellen van het meldpunt goed verhuurderschap voor de gemeente Alphen aan den Rijn, waarbij via een digitaal meldingsformulier op de gemeentelijke website een melding gedaan kan worden.

  2. 2

    Het huidige stembiljet is te groot en daardoor lastig te hanteren voor kiezers en stembureauleden. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werkt daarom aan de ontwikkeling van een nieuw en kleiner model stembiljet. Na uitgebreid testen is deze nu gereed om mee te experimenteren bij een verkiezing. Dat gebeurt voor het eerst bij de Europees Parlementsverkiezing op 6 juni 2024. Het doel van dit experiment is om zichtbaar te maken hoe een nieuw model stembiljet in de praktijk werkt. Voor kiezers, stembureauleden, gemeenten en leveranciers van verkiezingsmaterialen. De minister van BZK heeft de Gemeente Alphen aan den Rijn uitgenodigd om deel te nemen aan het experiment en op die manier een bijdrage te leveren aan de mogelijke invoering van een nieuw model stembiljet.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen in te stemmen met deelname aan een experiment van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) met een nieuw stembiljet tijdens de Europees Parlementsverkiezing 2024.

  3. 3

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan Wonen op de Tuin, Boskoop vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan ziet op de herontwikkeling van het gebied ten oosten van de N207, ter plaatse van Biezen 23 en A.P. van Neslaan 8 - 46 te Boskoop, naar sierteeltetalage en woongebied. Ook heeft het ontwerpbestemmingsplan betrekking op de locaties Alphensenweg 1 (woning) en A.P. van Neslaan 54 (garagebedrijf).

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan Wonen op de Tuin, Boskoop, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKwonenopdetuin-ON01, vast te stellen; 
    2. Het ontwerpbestemmingsplan Wonen op de Tuin, Boskoop ter inzage te leggen.
    3. Vast te stellen dat het (ontwerp)bestemmingsplan Wonen op de Tuin, Boskoop niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld; 
    4. Een anterieure exploitatieovereenkomst (ex art. 6.24 Wet ruimtelijke ordening) te sluiten met de initiatiefnemers waarin wordt geregeld dat het project volledig voor rekening en risico van initiatiefnemers is;
     5. De bijgaande concept-koopovereenkomst voor perceel grond t.b.v. sociale 6 EGW’s te accorderen

  4. 4

    Op 26 oktober jl. hebben leden van de gemeenteraad een bezoek gebracht aan Rijnvicus, waar zij zijn bijgepraat over de uitvoering van de Participatiewet door het Serviceplein en Rijnvicus. Daarna hebben de aanwezigen een rondleiding gehad. Met de raadsbrief informeert het college de volledige raad over de bijeenkomst.

    Voorgesteld besluit

    1. De raadsbrief vaststellen en doorzenden naar de Raad

  5. 5

    Op 26 januari 2023 keurde de gemeenteraad het programma Buitengewoon Waardevol Buitengebied goed. Bijna een jaar later delen we de eerste resultaten en een vooruitblik op de toekomst via factsheets voor elke bouwsteen: 'Verbetering Landelijk Gebied', 'Voedsel, vezels en groen van Eigen Land', 'Optimaal gebruik Landelijk Gebied', 'Nieuwe functies voor Agrarische Bebouwing', en de stand van zaken van de gebiedsprocessen. Door actief contact met inwoners en ondernemers in het buitengebied boeken we overwegend positieve resultaten. De relevantie van het programma wordt verder vergroot door de voortdurende landelijke ontwikkelingen. Kortom, we boeken successen dankzij betrokkenheid en samenwerking, en het programma blijft cruciaal gezien de veranderende omstandigheden in het landelijk gebied.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de rapportage Stand van zaken programma Buitengewoon Waardevol  Buitengebied
    2. De gemeenteraad met bijgevoegde brief te informeren over de stand van zaken van het Programma Buitengewoon Waardevol Buitengebied.

  6. 6

    Op donderdagavond 26 jl. heeft in Theater Castellum de raadsinformatiemarkt Kunst & Cultuur plaatsgevonden. De commissie Sociaal Domein heeft op 14 september jl. gevraagd om deze informatiemarkt te organiseren, met als onderwerp de samenhang tussen het culturele veld en de cultuurcoaches. Het ging met name om een kennismaking met de cultuurcoaches en de activiteiten die zij organiseren alsmede de wijze waarop Cultuurplatform KHABBAZ hierbij betrokken is.
    De raadsinformatiemarkt werd afgetrapt met een inleiding door Wethouder Anouk Noordermeer. Vervolgens werden in een presentatie de doelstellingen van cultuurplatform KHABBAZ, de cultuurmakelaar en de cultuurcoaches uiteengezet. Er werd ingegaan op de verschillen in verantwoordelijkheden van de cultuurmakelaar en de cultuurcoaches, maar ook op de verbinding tussen beide partijen. Na afloop van deze presentatie was er gelegenheid in tafeltjes uiteen te gaan om in gesprek te gaan met de aanwezige partijen.
    Door middel van het verzenden van deze raadsinformatiebrief koppelen we de uitkomsten van deze avond terug aan de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad te informeren over de raadsinformatiemarkt kunst en cultuur van 26 oktober 2023 middels bijgesloten brief.

  7. 7

    De gemeenteraad heeft op 16 juli 2020 opdracht gegeven om te zoeken naar een nieuwe locatie voor een dorpshuis met onderwijs en sport in Hazerswoude-Rijndijk. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in een onderzoeksrapport. Daarbij is een uitwerking gemaakt van het benodigde aantal vierkante meters, functies en financiële aspecten voor het dorpshuis met onderwijs en sport. Vanuit het onderzoek wordt geadviseerd de locatie bij Bernardus SV aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw dorpshuis met onderwijs en sport. De (toekomstige) gebruikers, de ouders en MR van de Steijaertschool, het schoolbestuur en de kinderopvang hebben aangegeven dat deze locatie ook hun voorkeur heeft. Het college stelt de gemeenteraad voor om de locatie bij Bernardus SV aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw dorpshuis met onderwijs en sport.

    Voorgesteld besluit

    1. De locatiestudie nieuw dorpshuis met onderwijs en sport in Hazerswoude-Rijndijk vaststellen. 
    2. De raad door middel van bijgevoegde raadsbrief kennis laten nemen van de locatiestudie dorpshuis met onderwijs en sport te Hazerswoude-Rijndijk.

  8. 8

    Woonforte heeft een kantoorpand in Boskoop, waar zij de activiteiten enkele jaren geleden hebben opgeheven. Onderzoek naar andere invullingen van het pand, zoals een transformatie naar onzelfstandige woningen voor een zorgorganisatie, zijn financieel niet haalbaar gebleken. Woonforte heeft daarom besloten het pand te gaan verkopen. Aan de gemeente wordt gevraagd om een mogelijke transformatie naar woning te ondersteunen middels een principeverklaring. Gezien de grote behoefte aan (betaalbare) woningen in Boskoop ziet de gemeente kansen voor een transformatie van het pand. De gemeente geeft echter geen garanties met betrekking tot een bestemmingsplanwijziging of omgevingsvergunning. Hiervoor dient een afzonderlijk proces doorlopen te worden

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het versturen van een brief naar Woonforte, met daarin een ondersteuning van een mogelijke transformatie van het kantoorpand in Boskoop naar woningen.

  9. 9

    De gemeente geeft een financiële bijdrage aan evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang binnen de wijken en dorpskernen. Voor het organiseren van evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang in de gemeente, ontvangt het samenwerkingsverband voor de Alphense Kerstwandeling een bijdrage.

    Voorgesteld besluit

    een bijdrage van € 1.000 toekennen aan de organisatoren van evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang in de gemeente, vanuit het budget Evenementen sociale
    samenhang.

  10. 10

    Het college neemt kennis van het vervoerplan 2024 van Arriva voor de busconcessie Zuid-Holland Noord. Het nieuwe vervoerplan treedt op zondag 7 januari 2024 in werking. Er zijn enkele kleine wijzigingen ten opzichte van dit jaar: stadslijnen 1 en 2 gaan weer in de avonduren rijden in plaats van de Vlinderbus en voor streeklijnbus 165 vindt er een routeaanpassing plaats binnen Zoetermeer.

    Voorgesteld besluit

    Het vervoerplan 2024 van Arriva ter kennisname door te sturen naar de raad.

  11. 11

    Verschillende ontwikkelingen maken een herziening van de wijze waarop de door zonnepanelen opgewekte elektriciteit met huurders wordt verrekend noodzakelijk. Op dit moment betalen huurders hetzelfde tarief per kilowattuur (kWh) voor elektriciteit afkomstig van een zonnepaneel als voor elektriciteit die door een leverancier via het elektriciteitsnet wordt geleverd. Gezien de hoge elektriciteitsprijzen is deze situatie niet langer houdbaar. In plaats van betalen per kWh gaan huurders van gemeentelijk vastgoed, een vaste bijdrage betalen voor het gebruik van zonnepanelen, onafhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen. De vaste bijdrage is gebaseerd op de kosten voor de installatie en het beheer van de zonnepanelen.

    Voorgesteld besluit

    1. De verrekeningsmethodiek waarbij huurders voor het verbruik van door zonnepanelen opgewekte elektriciteit betalen wijzigt. Voorheen werd een vergoeding op basis van opbrengst toegepast, maar dit wordt vervangen door een vergoeding op basis van installatie- en beheerkosten van de zonnepanelen.
    2. Bijgevoegde brief ter informatie aan te bieden aan de raad.

  12. 12

    Op 7 februari 2023 heeft het college het Actiefonds Armoede 2023 Alphen aan den Rijn ingesteld en de hiervoor benodigde subsidieregeling vastgesteld. Het Actiefonds Armoede 2023 is gericht op het organiseren van collectieve activiteiten voor inwoners in (dreigende) armoede. Denk daarbij aan inwoners én lokale maatschappelijke partners die in aanraking komen met inwoners die (financiële) problemen ervaren, zoals scholen, kinderopvang, sportverenigingen en/of zorgorganisaties.
    Voor de regeling is in 2023 een budgetplafond van €200.000 vastgesteld. De regeling loopt eind 2023 af. Op peildatum 12 december 2023 is aan 7 organisaties/personen voor een totaalbedrag van €49.725 verstrekt uit het Actiefonds Armoede. Op 31 december 2023 is nog een budget van €150.275 beschikbaar. 
    Gezien de voortdurende problematiek rondom armoede wil het college in 2024 het Actiefonds Armoede voortzetten. Hiervoor wil het college het resterende budget op 31 december 2023 beschikbaar stellen voor 2024. Om een afweging te kunnen maken voor de toekenning of afwijzing van de aanvragen in 2024 is een subsidieregeling opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Besluiten om het Actiefonds Armoede inclusief de daarvoor beschikbaar gestelde middelen voort te zetten in 2024.
    2. Voor het maken van een afweging voor de toekenning of afwijzing van de aanvragen in 2024 de Subsidieregeling Actiefonds Armoede 2024 Gemeente Alphen aan den Rijn vast te stellen en vrij te geven voor publicatie, waarmee besloten wordt om:
    a. Voorlopig en eenmalig subsidie te verlenen aan rechtspersonen en natuurlijk personen (Asv 2020, artikel 3, lid 3) voor het inzetten van collectieve activiteiten voor inwoners in (dreigende) armoede;
    b. Hiervoor een budgetplafond in te stellen van €150.275;
    3. Indien bij de jaarrekening 2023 besloten wordt het restant budget van het budget voor de uitvoering van deze regeling niet over te hevelen van begrotingsjaar 2023 naar begrotingsjaar 2024, wordt het bedrag in jaarschijf 2024 ten laste gebracht van Programma 4 Samenleving.

  13. 13

    De gemeente heeft een zorgplicht voor de bekostiging van de lokale omroep. Jaarlijks ontvangt Studio Alphen een bedrag per huishouden, aangevuld met een subsidie voor de productie van het TV-jaaroverzicht.

    Voorgesteld besluit

    1. De Lokale Omroepstichting Alphen aan den Rijn en Omstreken de jaarlijkse bijdrage per huishouden, die in november 2023 € 1,57 per huishouden bedraagt (totaal € 77.724) te verlenen voor het jaar 2024;
    2. De Lokale Omroepstichting Alphen aan den Rijn en Omstreken voor het jaar 2024 een aanvullende subsidie van € 65.000 ,- te verlenen op basis van de prestatieovereenkomst uit 2019
    3. De Lokale Omroepstichting Alphen aan den Rijn en Omstreken voor het jaar 2024 een subsidie van € 6.800 ,- te verlenen ten behoeve van de productie van het TV-jaaroverzicht;
    4. Bijgaande beschikking te versturen aan de Lokale Omroepstichting Alphen aan den Rijn en Omstreken.

  14. 14

    De Regionale Experttafel (hierna: RET HR) is een samenwerking tussen verschillende jeugdhulpaanbieders, inhoudelijk deskundigen, onderwijspartners en gemeenten met als doel duurzame maatwerkoplossingen te realiseren voor jeugdigen en gezinnen met een complexe hulpvraag. Om de samenwerking en de afspraken hierover tussen de deelnemende jeugdhulpaanbieders en gemeenten te formaliseren is een samenwerkingsconvenant opgesteld. Dit advies dient ertoe het hiervoor opgestelde en bijgevoegde Samenwerkingsconvenant Regionale Experttafel Holland Rijnland vast te stellen

    Voorgesteld besluit

    1. Het samenwerkingsconvenant Regionale Experttafel Holland Rijnland vast te stellen.
    2. Het samenwerkingsconvenant te laten ondertekenen door de burgemeester.

  15. 15

    Voor de door de gemeente opgerichte Jeugd- en gezinsteams Alphen aan den Rijn B.V. daadwerkelijk kan starten met het uitvoeren van de lokale jeugdhulp moet er een overeenkomst worden gesloten tussen de gemeente Alphen aan den Rijn en de nieuwe Overheids-B.V. In deze overeenkomst staat de opdracht aan de Overheids-B.V. kort omschreven (voor de volledige opdracht wordt verwezen naar het document ‘Opdracht aan de Overheids-BV ‘Jeugd- en Gezinshulp’ die is vastgesteld in juli 2023. Daarnaast staat in de overeenkomst vastgelegd hoe de samenwerking tussen de gemeente en de Overheids-B.V. wordt weergegeven, hoe de Overheids-B.V. verantwoording aflegt aan de gemeente over de kwaliteit en effectiviteit van de jeugdhulp en hoe het budget jaarlijks wordt vastgesteld. Onderdeel van de overeenkomst zijn de addenda met betrekking tot de mandaatregeling voor het toekennen van persoonsgebonden budgetten en specialistische jeugdhulp, de ICT dienstverlening vanuit de BVO en het calamiteitenprotocol.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord met het ondertekenen van de 'Overeenkomst van opdracht voor het verlenen van jeugdhulp' en het hiermee toekennen van de opdracht voor de uitvoering aan 'Jeugd- en Gezinsteams Alphen aan den Rijn B.V.'
    2. Wethouder A. Noordermeer (portefeuillehouder Jeugd) mandateren om de overeenkomst namens het college te ondertekenen.
  16. 16

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan ‘Rijksstraatweg 3, Zwammerdam’ vastgesteld en besloten het plan voor zes weken ter inzage te leggen voor het indienen van zienswijzen. Daarnaast heeft het college een anterieure overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer van het plan zodat het verhalen van plankosten is geregeld en de financiële uitvoerbaarheid van het plan is vastgelegd.
    Het plan voorziet in de legalisatie van een bestaande paardenhouderij aan de Rijksstraatweg 3 te Zwammerdam en voorziet tevens in een uitbreidingsmogelijkheid door een planologische regeling te treffen voor de sloop van bestaande verouderde stallen (450 m2) en de nieuwbouw van een grotere stal (1000 m2). In de paardenhouderij zullen maximaal 25 paarden worden gehouden.
    In de bestaande situatie is het bestemmingsplan Limes van kracht op de planlocatie. Op grond van het vigerende bestemmingsplan gelden de bestemmingen ‘Agrarisch met waarden- Natuur en Landschap’ en ‘Wonen’. De paardenhouderij is in strijd met beide bestemmingen omdat een paardenhouderij uitsluitend is toegestaan als ondergeschikte nevenbestemming binnen de
    bestemming ‘Agrarisch met waarden- Natuur Landschap’. Daarnaast ligt de paardenhouderij gedeeltelijk binnen de bestemming ‘wonen’ waar het bedrijfsmatig houden van paarden niet is toegestaan. In lijn met het voorgaande is de nieuw te bouwen stal ook strijdig met het vigerende bestemmingsplan Limes. Beide bestemmingen voorzien immers niet in de mogelijkheid tot het bedrijfsmatig houden van paarden. Daarnaast moeten gebouwen binnen een bouwvlak worden gebouwd. De nieuwe stal zal het bestaande bouwvlak overschrijden. De ontwikkeling is niet mogelijk op grond van het vigerende bestemmingsplan Limes. Om de plannen te kunnen realiseren is een bestemmingsplanherziening noodzakelijk.
    In de toelichting van het bestemmingsplan wordt beargumenteerd dat het plan in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening. De regels en verbeelding van het bestemmingsplan voorzien in een passende juridische regeling om het plan mogelijk te maken. Om deze reden heeft het college besloten om het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen voor een periode van zes weken met de mogelijkheden voor een ieder om zienswijzen in te dienen. Het college heeft tevens besloten om een anterieure overeenkomst aan te gaan met de ontwikkelaar van het plan.

    Voorgesteld besluit

    1. Een anterieure overeenkomst aan te gaan met de initiatiefnemers van het plan ‘Rijksstraatweg 3, Zwammerdam’ en conform artikel 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1 lid 2 sub B Woo (Wet open overheid) geheimhouding op te leggen aan de inhoud en bijlagen van de overeenkomst. 
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Rijksstraatweg 3, Zwammerdam met identificatienummer NL.IMRO.ZDrijksstraatweg3-ON01vast te stellen.
    3. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Rijksstraatweg 3, Zwammerdam voor een periode van zes weken ter inzage te leggen. 
    4. Het bestemmingsplan ‘Rijksstraatweg 3, Zwammerdam’ niet eerder aan de gemeenteraad ter vaststelling aan te bieden, dan nadat is gebleken dat significante negatieve effecten op nabijgelegen Natura 2000 gebieden als gevolg van de bedrijfsactiviteiten van de paardenhouderij uitgesloten zijn. 
    5. Een weigering van het verzoek tot vaststelling van het bestemmingsplan voor te bereiden als na de ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan op enig moment blijkt, dat negatieve effecten op nabijgelegen Natura 2000 gebieden niet uitgesloten zijn.

  17. 17

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan ‘Lagewaard 22A, 24, 25 en 25A’ vastgesteld en besloten het plan voor zes weken ter inzage te leggen voor het indienen van zienswijzen. Daarnaast heeft het college een anterieure overeenkomst gesloten met de initiatiefnemers van het plan zodat het verhalen van plankosten is geregeld en de financiële uitvoerbaarheid van het plan is vastgelegd.
    Het plan voorziet in de legalisatie van een bestaand deeltijd veehouderijbedrijf aan de Lagewaard 22A te Koudekerk aan den Rijn. Op de percelen Lagewaard 24, 25 en 25a is een rijksmonumentale boerderij gevestigd. Het plan voorziet in het omzetten van deze rijksmonumentale agrarische boerderij naar reguliere woning, het slopen van ruim 700 m2 aan voormalige agrarische bedrijfsbebouwing, de realisatie van een woning in een cultuurhistorisch waardevolle wagenschuur, de realisatie van een bed & breakfast in de cultuurhistorisch waardevolle schuur achter de bestaande woning op nummer 24 en de realisatie van een overdekt terras in de hooiberg ten behoeve van de bed & breakfast.
    Ter plaatse vigeert de beheersverordening Buitengebied Rijnwoude 2015. Op grond van de vigerende beheersverordening geldt de bestemmingen ‘Agrarisch’. De plannen zijn in strijd met deze bestemming omdat de bestemming agrarisch enkel volwaardige agrarische bedrijven toestaat. Een deeltijd agrarisch bedrijf is niet toegestaan. Daarnaast staat de bestemming agrarisch geen woonfuncties toe. Om de plannen te kunnen realiseren is een bestemmingsplanherziening noodzakelijk.
    In de toelichting van het bestemmingsplan wordt beargumenteerd dat het plan in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening. De regels en verbeelding van het bestemmingsplan voorzien in een passende juridische regeling om het plan mogelijk te maken. Om deze reden heeft het college besloten om het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen voor een periode van zes weken met de mogelijkheden voor een ieder om zienswijzen in te dienen. Het college heeft tevens besloten om een anterieure overeenkomst aan te gaan met de ontwikkelaar van het plan.

    Voorgesteld besluit

    1. Een anterieure overeenkomst aan te gaan met de initiatiefnemers van het plan ‘Lagewaard 22a, 24, 25 en 25a’ en conform artikel 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1 lid 2 sub B Woo (Wet open overheid) geheimhouding op te leggen aan de inhoud en bijlagen van de overeenkomst. 
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Lagewaard 22a, 24, 25 en 25A’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.KKlagewaard22a25a-ON01 vast te stellen. 
    3. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Lagewaard 22a, 24, 25 en 25A’ voor een periode van zes weken ter inzage te leggen.

  18. 18

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 17, Benthuizen’ vastgesteld en besloten het plan voor zes weken ter inzage te leggen voor het indienen van zienswijzen. Daarnaast heeft het college een anterieure overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer van het plan zodat het verhalen van plankosten is geregeld en de financiële uitvoerbaarheid van het plan is vastgelegd. Ook heeft het college besloten om geen milieueffectrapport vast te stellen omdat het plan niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen.


    Het plan betreft een initiatief van Bentwoud Holding B.V. en voorziet in de realisatie van 30 recreatie units, een woning en een bedrijfswoning. De hoofddoelgroep voor de overnachtingsmogelijkheden in de recreatie units zijn de bezoekers van de naastgelegen golfbaan. De ontwikkeling is niet mogelijk op grond van de bestaande beheersverordening ‘Bentwoud, Benthuizen 2018’. Op grond van de beheersverordening geldt op de planlocatie hoofdzakelijk de bestemmingen agrarisch. Daarnaast geldt de bestemming ‘leidingen’ waarmee de bestaande ondergrondse hoogspanningsverbinding is aangeduid. Om het woningbouwplan te kunnen realiseren is een bestemmingsplanherziening noodzakelijk. De 30 recreatie units en de woningen passen namelijk niet binnen de ter plaatse geldende agrarische bestemming.


    In de toelichting van het bestemmingsplan wordt beargumenteerd dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening. De regels en verbeelding van het bestemmingsplan voorzien in een passende juridische regeling om het plan mogelijk te maken. Om deze reden heeft het college besloten om het ontwerpbestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 17, Benthuizen’ ter inzage te leggen voor een periode van zes weken met de mogelijkheden voor een ieder om zienswijzen in te dienen. Het college heeft tevens besloten om geen milieueffectrapport op te stellen omdat het plan niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen. Daarnaast is het college van B&W een anterieure overeenkomst aangegaan met de initiatiefnemer van het plan.

    Voorgesteld besluit

    1. Een anterieure overeenkomst aan te gaan met de initiatiefnemer van het plan ‘Hogeveenseweg 17, Benthuizen’ en conform artikel 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1 lid 2 sub B Woo (Wet open overheid) geheimhouding op te leggen aan de inhoud en bijlagen van de overeenkomst.
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 17, Benthuizen’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.BHhogeveenseweg17-ON01vast te stellen.
    3. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 17, Benthuizen’ voor een periode van zes weken ter inzage te leggen.
    4. Vast te stellen dat het (ontwerp)bestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 17, Benthuizen’ niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en er geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld.

  19. 19

    In Aarlanderveen, Hazerswoude-Dorp en Zwammerdam is het mogelijk dat bestaande woningen worden opgesplitst voor bijvoorbeeld kamerverhuur. Dat komt omdat de regels in het geldende bestemmingsplan/de beheerverordening dit niet verbiedt. Dit kan leiden tot situaties waarin overlast ontstaat voor de omgeving en wijkt af van de regels die gelden in de andere delen van de gemeente. Om deze situaties te voorkomen heeft de gemeenteraad deze zomer een zogenaamd voorbereidingsbesluit genomen. Nu is voor Zwammerdam en enkele locaties in Aarlanderveen en Hazerswoude-Dorp van het ontwerp van bestemmingsplan gereed waarin de regels worden aangepast en dit wordt ter inzage gelegd.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Kamerverhuur’, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BPkamerverhuur-ON01, met bijbehorende bestanden vast te stellen; 
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Kamerverhuur’, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BPKamerverhuur-ON01, met bijbehorende bestanden gedurende zes weken ter inzage te leggen, waarbij voor een ieder de gelegenheid bestaat om een zienswijze in te dienen;
    3. De gemeenteraad informeren middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief;
    4. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het ontwerpbestemmingsplan ‘Kamerverhuur’ met bijbehorende bestanden of de raadsinformatiebrief vóór de terinzagelegging aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.

  20. 20

    De aanvrager van de omgevingsvergunning is voornemens om de bestaande bedrijfswoning en bijbehorende bedrijfsloods te transformeren naar een burgerwoning met bijbehorend bouwwerk en de realisatie van één nieuwbouwwoning op de locatie Dorpsstraat 295a te Hazerswoude-Dorp. Voorheen was op deze locatie een bedrijf gevestigd maar momenteel vindt hier geen bedrijvigheid meer plaats.
    Het plan past niet in de ter plaatse geldende beheersverordening ‘Hazerswoude-Dorp 2017’. In de beheersverordening zijn de bestaande bestemmingen geconserveerd. Ter plaatse geldt een bedrijfsbestemming waarvan moet worden afgeweken om het plan mogelijk te maken. Daarnaast is het plan in strijd met de beheersverordening omdat de beoogde nieuwbouwwoning buiten de aanwezige bouwvlakken zal worden gerealiseerd. Er kan van de beheersverordening worden afgeweken met een uitgebreide Wabo procedure conform artikel 2.12, lid 1, onder a sub 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Hiervoor dient te worden aangetoond dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Initiatiefnemer van het plan heeft een ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin deze ‘goede ruimtelijke ordening’ gemotiveerd is.

    Voorgesteld besluit

    1. Medewerking verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning voor de transformatie van bedrijfswoning met bijbehorende bedrijfsloods naar burgerwoning met
    bijbehorend bouwwerk en de realisatie van één nieuwbouwwoning;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat de kosten anderszins verzekerd zijn via de legesverordening en de planschadeovereenkomst;
    3. Het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage te leggen.

  21. 21

    De bedrijventerreinen International Trade Centre (ITC) en Pot en Containerteelt Terrein (PCT) in Hazerswoude-Dorp zijn te beschouwen als de bedrijventerreinen van de Greenport Boskoop. De afgelopen decennia zijn de terreinen grotendeels ontwikkeld, in gebruik genomen en inmiddels vinden op sommige delen van het ITC ook al herontwikkelingen van vastgoed plaats. Binnen de kaders van de door de gemeenteraad in mei 2019 aangenomen Visie op doorontwikkeling ITC en PCT verkleurt het ITC tot een algemeen en modern gemengd bedrijventerrein en wordt het PCT uitontwikkeld als bedrijventerrein voor de sierteelt.
    Op 12 oktober 2023 nam de gemeenteraad een motie aan waarin het college wordt opgeroepen maatregelen te nemen om de ontsluiting van ITC en PCT te verbeteren. Hierbij is verzocht om het nemen van verkeerskundige maatregelen en een duurzame oplossing voor de lange termijn, welke betrekking heeft op de ontsluiting van het terrein ter hoogte van de Finlandlaan. Conform het verzoek van de raad wordt zij per raadsinformatiebrief op de hoogte gebracht van de eerste stappen die gezet zijn en bijbehorende planning.

    Voorgesteld besluit

    De raad over de te verbeteren ontsluiting van de bedrijventerreinen ITC en PCT in Hazerswoude-Dorp te informeren per bijgevoegde raadsinformatiebrief

  22. 22

    Het college stelt de raad voor om het geactualiseerde Meerjaren Investeringsprogramma Woningbouw- en Infrastructuur (MIPWI) 2023-2027 vast te stellen. Daarmee geven college en raad aan waar de bestuurlijke prioriteiten liggen voor het investeren of bijdragen in (grotere) verkeers- en woningbouwprojecten. Ten opzichte van vorig jaar zijn wijzigingen doorgevoerd, waaronder het toevoegen van infraprojecten, zoals de Westzijdeweg en het verbeteren van de veiligheid op de N209 bij Benthuizen.

    Voorgesteld besluit

    De raad te verzoeken in te stemmen met de volgende beslispunten:
    1. In te stemmen met het geactualiseerde Meerjaren Investeringsprogramma Woningbouw- en Infrastructuur (MIPWI) met het Uitvoeringsplan 2023-2027
    Bestaande uit:
    a. Infrastructuurprojecten 2023-2027;
    b. Woningbouwprojecten 2023-2027;
    c. Projecten in voorbereiding na 2027.
    2. De financiële mutaties met betrekking tot:
    a. de infra- en woningbouwprojecten met betrekking tot de jaarschijf 2024 budgettair neutraal te verwerken in de begroting 2024;
    b. de nog niet beschikbare structurele dekking voor de rentekosten infra investeringen 2024 op basis van deze actualisatie ad. gemiddeld € 200.000,- (per jaar) te dekken door de jaarlijkse dotatie in de reserve MIPWI vanaf 2025 te verlagen met € 200.000,-;
    3. De hiervoor genoemde financiële gevolgen in de begroting te verwerken op basis van de bijgevoegde begrotingswijziging.

  23. 23

    Het Rijk heeft gemeenten tot en met in ieder geval 2027 extra middelen toegekend om hun dienstverlening aan inwoners in kwetsbare situaties te verbeteren: de POK (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag)-middelen. Het doel is om de kans op situaties zoals bij de toeslagenaffaire sterk te verminderen. De middelen zijn door het Rijk gekoppeld aan zogenoemde actielijnen: 1) Robuust rechtsbeschermingssysteem, 2) Versterking ondersteuning wijkteams, 3) Impuls integraal werken en 4) Systeemleren. Het college heeft vorig jaar drie thema’s vastgesteld als kaders voor de besteding van de POK-middelen, namelijk 1) Voorlichting en Informatie, 2) Samen Leren en 3) Grijze gebieden. Eind oktober heeft het college deze kaders aangevuld met de opgaven Bestaanszekerheid als basis en Gelijke kansen bevorderen voor de inzet van de middelen het komende jaar. Voor 2024 presenteren het Serviceplein, de samenwerkende partnerorganisaties Participe, Kwadraad en Tom in de buurt en de OverheidsBV Jeugdhulp hun plan van aanpak.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van het Plan van aanpak voor de invulling van de POK-middelen in 2024;
    2. Het besluit d.d. 27-09-2022 (zaak 2857947) om twee derde deel van de POK-middelen beschikbaar te stellen voor de bundel Preventie te herzien en;
    3. De samenwerkende partnerorganisaties een voorlopige subsidie à € 467.000 verlenen voor de uitvoering van hun activiteiten in 2024; dit binnen de kaders van de Subsidieregeling Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021;
    4. De financiële consequenties van dit besluit verwerken in de Voorjaarsnota 2024;
    5. In 2024 vorm te geven aan de (meerjarige) besteding van de POK-middelen na 2024;
    6. Dit besluitformulier ter kennisname aan te bieden aan de gemeenteraad.

  24. 24

    Gemeenten hebben in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) de opdracht om iedere vier jaar een regiovisie te ontwikkelen voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. De huidige Regiovisie Geweld hoort nergens thuis 2019-2023 loopt ten einde. Daarom is een nieuwe Regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld Hollands
    Midden 2024-2028 opgesteld, die hierop voortbouwt. De regiovisie is een richtinggevend document met beleidsdoelen en ambities die passen bij de aanpak in regio Hollands Midden en die aansluiten bij landelijke ontwikkelingen.
    De visie is door een regiobrede ambtelijke werkgroep uit het zorg- en veiligheidsdomein opgesteld. Op 24 oktober jl. heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden de regiovisie voor inspraak vastgesteld. Daarbij stelt centrumgemeente Leiden alle 13 gemeenten in de regio Holland Rijnland in de gelegenheid om een inspraakreactie op de regiovisie te geven. Met dit collegebesluit wordt de inspraakreactie conform de brief in de bijlage vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    • de inspraakreactie conform de brief ‘Inspraakreactie Regiovisie huiselijk geweld college van B en W gemeente Alphen aan den Rijn’ vast te stellen; 
    • de gemeenteraad per brief over de regiovisie te informeren; 
    • de reactie op het advies aan de Adviesraad Samenleving vast te stellen.

  25. 25

    De voorzitter en vicevoorzitter van de Adviesraad Samenleving bereiken beiden 01-01-2024 hun zittingstermijn van vier jaar. Volgens de Verordening Sociaal Domein kan het college besluiten de zittingsperiode van leden van de Adviesraad Samenleving met één termijn van vier jaar verlengen. Beiden hebben aangegeven nog een termijn door te willen gaan. Het college besluit de voorzitter en de vicevoorzitter te herbenoemen voor een periode van vier jaar, omdat zij een waardevolle bijdrage leveren aan de Adviesraad Samenleving.

    Voorgesteld besluit

    De voorzitter en vicevoorzitter van de Adviesraad Samenleving te herbenoemen voor een periode van vier jaar.

  26. 26

    De raad van Gemeente Alphen aan den Rijn heeft in mei 2020 ingestemd met het in ontwikkeling nemen van een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties. Dit zijn binnenstedelijke locaties waar op korte termijn gebouwd kan worden om de woningnood terug te dringen. De Klompenmaker is één van deze locaties.
    Stichting Woonforte heeft het voornemen om 43 sociale huurwoningen te realiseren op deze locatie voor vitale senioren en senioren met een zorgvraag. Om die reden wenst Stichting Woonforte de grond te kopen van de gemeente en wil met de realisatie van de woningbouw starten net voor de bouwvak of vlak na de bouwvak in 2024. De oplevering van de woningen zal naar verwachting medio 2025 plaatsvinden.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde koopovereenkomst met Stichting Woonforte te sluiten.
    2. Wethouder Van As te mandateren om de koopovereenkomst namen het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de koopovereenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan.

  27. 27

    De aanvrager van de omgevingsvergunning heeft het voornemen om nabij Groenestein 12 in Hazerswoude-Rijndijk het 'Frederikspark' te realiseren. Dit is een recreatief park met verschillende functies en een bed & breakfast. Om dit plan mogelijk te maken wenst men op het adres Groenestein 12a een nieuw bijgebouw op te richten als dierenverblijf in combinatie met opslagruimte. De realisatie van het nieuwe bijgebouw is niet toegestaan volgens het bestemmingsplan. Daarvoor is een vergunning aangevraagd in afwijking van het bestemmingsplan.
    In het geldende bestemmingsplan 'Van Rijksweg 11 tot Rijn' heeft deze locatie een agrarische bestemming. Medewerking is slechts mogelijk op basis van een uitgebreide planologische afwijkingsprocedure op grond van artikel 2.12, lid 1, onder a sub 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Het plan heeft als ontwerp ter inzage gelegen en er is een zienswijze ingediend namens enkele omwonenden. De zienswijzen zijn door het college beantwoord en leiden niet tot aanpassingen in het plan. Het college heeft daarom besloten om medewerking te verlenen aan het plan en op korte termijn de vergunning te verlenen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de beantwoordingsnota van de ingediende zienswijze tegen het plan voor de bouw van een bijgebouw op het adres Groenestein 12a in Hazerswoude- Rijndijk
    2. Medewerking verlenen aan de aanvraag om omgevingsvergunning voor de bouw van een bijgebouw op het adres Groenestein 12a in Hazerswoude-Rijndijk door de vergunning te verlenen;

  28. 28

    Iedere gemeente heeft op grond van de wet de verplichting om beleid vast te stellen over de manier waarop vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht vorm wordt gegeven. Het huidige beleidsplan VTH is in 2018 vastgesteld en had oorspronkelijk een werkingsduur van 4 jaar. In verband met de komst van de Omgevingswet is die werkingsduur een aantal keer verlengd, tot de inwerkingtreding van die wet. Nu de Omgevingswet per 1 januari 2024 daadwerkelijk in werking treedt is het moment daar om nieuw beleid vast te stellen. Daarnaast verplicht de wet gemeenten om ieder jaar een uitvoeringsprogramma vast te stellen op grond van het beleidsplan.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving omgevingsrecht (inclusief bijlagen);
    2. Vaststellen van het Uitvoeringsprogramma 2024;
    3. Kennis nemen van het Productenboek VVI 2024;
    4. Het beleidsplan, uitvoeringsprogramma en productenboek ter kennisgeving aan de gemeenteraad aanbieden met bijgevoegde informatiebrief;
    5. Het beleidsplan, uitvoeringsprogramma en productenboek ter kennisgeving aanbieden aan de Provincie Zuid-Holland;
    6. Het beleidsplan en het uitvoeringsprogramma (digitaal) publiceren in het Gemeenteblad.

  29. 29

    GroenLinks en de Partij van de Arbeid hebben naar aanleiding van de inspraak van de cliëntenraad van GO! voor jeugd artikel 40 vragen ingediend. Middels dit besluit wordt akkoord gegeven met de beantwoording van de artikel 40 vragen.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord gaan met de beantwoording van de artikel 40 vragen van GroenLinks en Partij van de Arbeid.
    2. De portefeuillehouder jeugd mandaat te geven om laatste wijzigingen op de beantwoording door te laten voeren wanneer mogelijk de laatste stand van zaken te verwerken.
  30. 30

    In Alphen aan den Rijn mogen winkels op zon- en feestdagen open zijn vanaf 12.00 uur tot 22.00 uur en op 24 december tot 19.00 uur. Het is mogelijk om een ontheffing van deze tijden aan te vragen. Dergelijke individuele aanvragen worden in Alphen aan den Rijn tot nog toe altijd afgewezen, onder meer met het oog op de zondagsrust. Het college heeft besloten om voor Albert Heijn ook deze keer geen uitzondering te maken.

    Voorgesteld besluit

    De aanvraag af te wijzen van Albert Heijn om hun winkels in De Aarhof, De Herenhof, De Ridderhof en Boskoop ruimer te openen dan toegestaan op Kerstavond zondag 24 december, Tweede Kerstdag dinsdag 26 december en Oudejaarsdag zondag 31 december

  31. 31

    De provinciale weg N207 en de wegen ten westen van de N207 worden steeds voller, met name in Waddinxveen, Boskoop en Hazerswoude-Dorp. Zo zorgen de wegen voor geluidsoverlast en onoverzichtelijke, onveilige verkeerssituaties. De provincie Zuid-Holland en de twee betrokken gemeenten willen de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied verbeteren. Samen werken we aan de veiligheid, bereikbaarheid en doorstroming van het kruispunt N209 - Dorpsstraat in
    Hazerswoude-Dorp. De provincie is onder andere verantwoordelijk voor het aanpassen van het kruispunt N209-Dorpsstraat en de gemeente voor de herinrichting van het parkeerterrein. Samen met de omwonenden en ondernemers zijn we, samen met de provincie Zuid-Holland in gesprek gegaan over het ontwerp van het parkeerterrein.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het ontwerp van het parkeerterrein en kruispunt Dorpsstraat-N209 in
    Hazerswoude-Dorp d.d. 07-11-2023
    2. In te stemmen met het aantal parkeerplekken van 64
    3. In te stemmen met het verder uitwerken van aanvullende maatregelen samen met
    omwonenden en ondernemers
    4. De raad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren

  32. 32

    De tarieven voor de diverse Wmo-producten worden in de Verordening Sociaal Domein, door de raad vastgesteld. Deze tarieven kunnen jaarlijks geïndexeerd worden. Het afgelopen jaar heeft er een dusdanige grote beleidswijziging plaatsgevonden binnen het jeugddomein dat we het niet redden om de Verordening en de Nadere Regels met de nieuwe geïndexeerde tarieven per 1 januari 2024 vast te stellen. Wij zijn verplicht om inwoners reële tarieven te bieden en willen het college vragen om, vooruitlopend op de vaststelling van de Verordening door de raad, de nieuwe, hogere tarieven per 1 januari 2024 vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Vooruitlopend op en onder voorbehoud van de vaststelling van de Verordening Sociaal Domein en de daarbij behorende Nadere Regels door de gemeenteraad, de PGB-tarieven voor begeleiding, dagbesteding en huishoudelijke hulp, per 1 januari 2024 vast te stellen. 
    2. De nieuwe geïndexeerde PGB-tarieven begeleiding, dagbesteding en huishoudelijke hulp per 1 januari 2024 vast te stellen op: 
    a. PGB begeleiding uitgevoerd door sociaal netwerk : € 24,24 p/u 
    b. PGB begeleiding uitgevoerd door professional: € 61,87 p/u 
    c. PGB begeleiding uitgevoerd door een professional als ZZP’er: 80% van € 61,87 p/u 
    d. PGB dagbesteding (afhankelijk van groepsgrootte) uitgevoerd door professional: € 50,88 of € 63,08 per dagdeel e. PGB huishoudelijke hulp uitgevoerd door sociaal netwerk: € 20,39 p/u f. PGB huishoudelijke hulp uitgevoerd door professional: € 22,43 p/u