Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 25 april 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    Met dit ‘Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid 2022 tot 2026’ zetten de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem een volgende stap om de beveiliging van persoonsgegevens en andere informatie binnen de gemeente te continueren, en door te ontwikkelen op de stappen die in de voorgaande jaren gezet zijn. De basis voor dit strategisch beleid is de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). De principes zijn gebaseerd op de 10 bestuurlijke principes voor informatiebeveiliging zoals uitgewerkt door de VNG.

    Voorgesteld besluit

    • Het Strategisch Informatiebeveiligingsbeleid 2022-2026 vast te stellen en te ondertekenen.
    • Strategisch gemeente breed informatieveiligheidsbeleid 2018 – 2022 in te trekken.
    • Kennis te nemen van de bijlagen:
    - A SIBB2022-26-de-10-bestuurlijke-principes-voor_informatiebeveiliging 20190109
    - B-SIBB2022-26-BIO-versie-1.04zv
    • De gemeenteraad informeren via lijst van mededelingen

  2. 2

    In de raadsvergadering van januari 2022 heeft het college een motie aangenomen over aantrekkelijk verblijven in het centrum van Alphen. Het college heeft een brief aan de raad gestuurd over de stand van zaken.
    Ook heeft het college besloten het hele gebied van station tot en met Stadshart aan te pakken als programma. In het programma wordt ingezet op het zorgen voor de gewenste dynamiek, vergroening, klimaatadaptie en gezonde leefomgeving. Het programma is de overkoepelende paraplu voor alle visies en plannen voor het gebied station-Stadshart, zoals de Omgevingsvisie, het Uitvoeringsplan Stadshart 2022/2023, het masterplan Groen-Blauw Alphen aan den Rijn, emissie loze stadsdistributie, economische agenda etc., zodat er integraal kan worden gestuurd en samengewerkt. Aansluiting wordt gezocht bij de visie en ambities van onze samenwerkingspartners, zoals EDBA en CVCA.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad met bijgaande brief te informeren over de stand van zaken van de motie “Aantrekkelijk verblijven in het centrum van Alphen III”.
    2. Voor het gebied Stadshart met stationsomgeving uit te gaan van programmasturing
    onder de naam Gezond Stadshart.
    3. De bestuurlijke aansturing van het programma “Gezond Stadshart” te laten plaats vinden
    vanuit de portefeuille van wethouder Van As.

  3. 3

    De Duurzaamheidslening is een groot succes. Inwoners maken volop gebruik van deze lening voor het verduurzamen van hun woning. Er zijn in de afgelopen zes maanden zoveel aanvragen ingediend dat het plafondbudget al bereikt is. Vanaf 6 april is daarom tijdelijk een stop gezet op het aanvragen van de duurzaamheidslening en de Stimuleringslening totdat er aanvullend budget beschikbaar is. Vanwege de hoge energieprijzen en het belang van verduurzaming voor alle doelgroepen wil de gemeente beide leningen in 2023 in stand houden. In het bijzonder voor (sport)verenigingen kan de lening zorgen voor een energiekostenbesparing, waarmee sporten betaalbaar en bereikbaar blijft voor iedereen. De gemeente is daarom voornemens om het budget met in totaal 4 miljoen euro aan te vullen en de lening vanaf half juni weer open te stellen. In het 4e kwartaal 2023 volgt een evaluatie over het voortzetten van deze leningen in 2024.

    Voorgesteld besluit

    1. Het fonds voor de Duurzaamheidslening aan te vullen met 3 miljoen euro.
    2. De rentelasten van 75.000 euro per jaar voor 15 jaar te dekken vanuit de structurele middelen voor het Duurzaamheidsprogramma en de verwerking hiervan plaats te laten vinden in de Voorjaarsnota 2023.
    3. Het fonds voor de Stimuleringslening aan te vullen met 1 miljoen euro.
    4. De hiermee samenhangende rentelasten van 25.000 euro per jaar te verwerken binnen het gemeentelijk renteresultaat en de verwerking hiervan plaats te laten vinden in de Najaarsnota 2023.
    De raad voor te stellen om:
    5. De wijziging van artikel 5.1 van de Verordening Duurzaamheidslening SVn Alphen aan den Rijn Particuliere Woningverbetering 2021 (geldend van 24-02-2022 t/m heden) vast te stellen.
    6. De wijziging van artikel 6.1 van de Verordening Stimuleringslening SVn Alphen aan den Rijn verenigingen en organisaties 2021 (geldend van 24-02-2022 t/m heden) vast te stellen.

  4. 4

    Stichting Alphen Marketing heeft haar jaarplan en begroting 2023 ingediend. Op basis hiervan wordt nu de opdracht verstrekt voor het jaar 2023. Tevens wordt dit jaar 2023 gebruikt als 'overbruggingsjaar' om de strategische citymarketingdoelen in gezamenlijkheid nader te evalueren en te herijken. Dit zal naar verwachting in de 2e helft van 2023 uitmonden in een nieuwe, aangescherpte meerjarenstrategie citymarketing vanaf 2024 e.v.

    Voorgesteld besluit

    * Voor het jaar 2023 op basis van de ingediende offerte/begroting een opdracht te verstrekken aan stichting Alphen Marketing ter hoogte van € 350.000,-;
    * Hiervoor bijgaande opdracht- en DAEB overeenkomst 2023 met stichting Alphen Marketing aan te gaan;
    * Wethouder G.P. van As te mandateren om de opdracht- en DAEB-overeenkomst 2023 te ondertekenen;
    * In samenwerking met stichting Alphen Marketing toe te werken naar een Meerjarenstrategie en uitvoeringsplan voor de periode 2024 en verder.

  5. 5

    De huidige opdracht aan GO! voor jeugd, om de jeugdhulp voor de gemeente Alphen aan den Rijn te organiseren, eindigt in december 2023. Op basis van de ervaringen de afgelopen periode en de uitgevoerde evaluaties heeft de gemeente besloten de jeugdhulp op een andere manier te organiseren. Er is besloten om de jeugdhulp op te knippen in verschillende onderdelen om de opdrachten minder groot te maken. Met een eigen budget zijn deze onderdelen minder afhankelijk van elkaar wanneer er financiële keuzes moeten worden gemaakt. Voor de lokale jeugd- en gezinsteams wordt de stichting ‘Jeugd- en Gezinshulp’ opgericht die een langdurige stabiele basis vormt als samenwerkingspartner voor het bredere sociale domein. Door middel van de transformatiedoelen zijn de opdrachten voor de lokale jeugd- en gezinsteams en de specialistische jeugdhulp wel aan elkaar verbonden met de gemeente die hier mede door middel van de effectenmonitor op (bij)stuurt. De sturing vanuit de gemeente op de stichting ‘Jeugd- en Gezinshulp’ wordt geborgd in de bijlage ‘Memo stichting ‘Jeugd- en Gezinshulp’ in oprichting’. De inhoudelijke opdracht aan de stichting ‘Jeugd- en Gezinshulp’ wordt beschreven in de bijlage ‘Opdracht aan de stichting‘ Jeugd- en Gezinshulp’.

    Voorgesteld besluit

    • In te stemmen met het oprichten van de Stichting 'Jeugd- en Gezinshulp'.
    • In te stemmen de memo voor de oprichting van de stichting ‘Jeugd- en Gezinshulp’.
    • In te stemmen met de inhoudelijke opdracht aan de stichting ‘Jeugd- en Gezinshulp’.
    • In te stemmen met het raadsvoorstel voor het wensen en bedenkingen traject op de oprichting van de stichting ‘Jeugd- en Gezinshulp’.
    • In te stemmen met het delen van de memo voor de oprichting van de stichting en de inhoudelijke opdracht aan de stichting met de adviesraad sociaal domein voor het uitbrengen van advies.

  6. 6

    Sinds 1 januari 2022 kunnen gemeenten een 'tijdelijke regeling opkoopbescherming' invoeren. Met opkoopbescherming is het verboden om zonder vergunning een nieuw aangekochte betaalbare koopwoning binnen vier jaar na aankoop te verhuren. Naar aanleiding van een amendement op de Woonvisie 2021-2025 hebben we de nut en de noodzaak van het invoeren van opkoopbescherming onderzocht. Dit is nodig omdat de regeling vereist dat aangetoond moet kunnen worden dat de maatregel noodzakelijk en effectief is om schaarste aan betaalbare koopwoningen te bestrijden. Dit is niet het geval, blijkt uit onderzoek. Het nu invoeren van het instrument opkoopbescherming is niet (meer) proportioneel. Er is sprake van een bescheiden aandeel woningen dat voor buy-to-let gekocht wordt en daarmee leidt dit tot een geringe marktverstoring. De noodzakelijk en effectiviteit kan dus niet worden aangetoond. Om het tekort aan betaalbare woningen te verminderen zijn andere instrumenten effectiever. In de Woonvisie 2021-2025 zetten we in op maatregelen die hieraan bijdragen. De realisatie van betaalbare nieuwbouw voorop, het stimuleren van doorstroming, de zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw met anti-speculatiebeding en daarnaast onderzoeken we verder welke instrumenten we verder kunnen inzetten als het gaat om voldoende betaalbare woningen voor koopstarters.

    Voorgesteld besluit

    1. Het collegebesluit d.d. 7 maart 2023 onderzoek opkoopbescherming in te trekken en;
    2. De raad voorstellen: De tijdelijke regeling opkoopbescherming nu niet in te voeren.

  7. 7

    De concept Kadernota 2024 Veiligheidsregio Hollands Midden wordt op 25 april 2023 in het Algemeen Bestuur Veiligheidsregio Hollands Midden vastgesteld en zodoende eerst ter onderschrijving voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders.

    Voorgesteld besluit

    • In te stemmen met de concept Kadernota 2024 Veiligheidsregio Hollands Midden.

  8. 8

    De aanleiding voor het in de markt zetten van deze opdracht is de noodzaak om de gevel van het gemeentehuis te laten herstellen. Dit herstel is nodig omdat de gevel lekt. Ondanks vele pogingen is het herstel tot op heden nog niet gelukt. Onderzoek door een gespecialiseerd bureau leert dat de toegepaste gevelconstructie, als gevolg van architectonische uitgangspunten en onnauwkeurige uitvoering, niet voldoet aan de eisen voor waterdichtheid. Aanpassingen en vervanging van de zogenaamde spaghettikozijnen is daarom onvermijdelijk. Door de complexe gevelopbouw zal de zinken gevelbekleding deels moeten worden verwijderd en vervangen om de betreffende kozijnen te kunnen vervangen. Door de geldende Arbo eisen zal het gehele geveldeel in de steigers gezet moeten worden. Beschadigingen aan de kunststof dakbedekking zijn hierdoor onvermijdelijk. Gezien de leeftijd en het toegepaste materiaal (kunststof) van de dakbedekking dient deze gelijktijdig vervangen te worden. Dit biedt tevens de mogelijkheid om het dak beter te isoleren door de bestaande isolatie te vervangen. Tegelijkertijd is er de wens in het kader van verduurzaming om het plaatsen van zonnepanelen op het dak mee te nemen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het renoveren van de gebolde kapconstructie (gevel aan de noordzijde van het gebouw, vervangen van de dakbedekking en het plaatsen van 800v zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis.
    2. Hiervoor een investeringskrediet beschikbaar laten stellen ad. € 3.633.166,- (netto) en af te schrijven in 25 jaar;
    3. De kapitaallasten ad. € 193.000,- (gemiddeld) vanaf 2024 te dekken ten laste van het begroting saldo;
    4. De financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting via een separate begrotingswijziging.
    5. Gezien de degradatie van de (gevel) elementen die omschreven staat in de bijgevoegde, inspectie schadelocaties dakconstructie gemeentehuis, is het van groot belang dat dit project spoedig van start kan gaan.

  9. 9

    Het CDA heeft op 5 april jl. artikel 40 vragen gesteld over de voortgang van de realisatie van een woonhuis voor mensen met dementie in Boskoop. Het betreft de ontwikkeling in de Zijdekerk. De vragen zijn beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De beantwoording van de artikel 40 vragen te verzenden.

  10. 10

    Combined Cargo Terminals B.V. heeft op 22 februari 2022 een omgevingsvergunning ingediend voor het permanent vier hoog stapelen van containers op het volledige bedrijventerrein van het Alpherium, nadat gedurende een proefperiode is aangetoond dat het Alpherium kan voldoen aan de geluidvoorschriften uit het Activiteitenbesluit. In het kader van de te voeren uitgebreide voorbereidingsprocedure heeft de gemeenteraad een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgegeven, waarna het ontwerpbesluit vanaf 2 februari 2023 tot en met woensdag 15 maart 2023 gedurende 6 weken ter inzage heeft gelegen.
    Gedurende de termijn van tervisielegging is één zienswijze ingediend. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om, na de afweging van de diverse belangen die spelen bij dit plan, de ingediende zienswijze ongegrond te verklaren en de gevraagde omgevingsvergunning te verlenen. Hiertoe is de raad verzocht om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven, waarna de omgevingsvergunning kan worden verleend.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad voor te stellen om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het afwijken van het bestemmingsplan ‘Steekterpoort 1’, in het kader van onderhavige omgevingsvergunningsprocedure (ex artikelen 2.27 en 3.11 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 6.5 van het Besluit omgevingsrecht);
    2. de zienswijze ontvankelijk te verklaren;
    3. de zienswijze ongegrond te verklaren overeenkomstig bijgevoegde de Nota van beantwoording zienswijzen;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins verzekerd zijn (artikelen 6.12 Wro en 6.2.1 Bro);
    5. De omgevingsvergunning met bijbehorende stukken voor het permanent vier hoog stapelen van containers, Boskoopseweg 14 te Alphen aan den Rijn, onder toepassing van artikel 2.12 lid 1, onder a, onder 3˚ Wabo, te verlenen na afgifte van de definitieve verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in beslispunt 1.

  11. 11

    Zonnevijver Boskoop en de gemeente Alphen aan den Rijn hebben een overeenkomst voor de levering van Garanties van Oorsprong (GvO’s) voor het vergroenen van elektriciteit. Deze overeenkomst eindigt van rechtswege zodra de leveringsovereenkomst tussen de gemeente Alphen aan den Rijn en Eneco eindigt. Zonnevijver Boskoop en de gemeente Alphen aan den Rijn hebben de intentie hun overeenkomst aan te passen zodat Zonnevijver Boskoop ook na 2023 GvO’s aan de gemeente levert.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het onderzoeken van de mogelijkheid om de bestaande overeenkomst met Zonnevijver Boskoop aan te passen zodat een verlenging mogelijk is.
    2. Bij een positief resultaat van bovengenoemd onderzoek de overeenkomst met Zonnevijver Boskoop tot 1 januari 2028 te verlengen.
  12. 12

    Woningcorporatie Woonforte is sinds 1 juli 2020 eigenaar van het voormalig GGZ-gebouw aan de Noorderkeerkring 20/20a te Alphen aan den Rijn. Woonforte is voornemens om, na het slopen van het bestaande gebouw, maximaal 174 huurwoningen te realiseren. De woningen zullen bestaan uit sociale huurwoningen, enkele middelduur woningen, 15 zorgeenheden ten behoeve van Rivierduinen en 32 zorgwoningen met 4 gemeenschappelijke ruimtes t.b.v. de zorgwoningen. Het plan kan niet worden gerealiseerd op grond van het ter plaatste geldende bestemmingsplan “Alphen- Stad’ omdat de gewenste ontwikkeling niet past binnen de geldende “maatschappelijke bestemming”. Om de gewenste ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is een procedure tot vaststelling van een nieuw bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) noodzakelijk. Met voorliggend bestemmingsplan wordt het plan voorzien van een actueel ruimtelijk juridisch kader. In de toelichting van het bestemmingsplan wordt de beoogde ontwikkeling beschreven en wordt aangetoond dat voldaan kan worden aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening. Het college heeft de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkeling. De ontwerpstukken worden nu voor een ieder ter inzage gelegd voor een periode van zes weken. Gedurende deze periode van terinzagelegging is het indienen van een zienswijze mogelijk.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen milieueffectrapport op te stellen, omdat de activiteit geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft zoals beschreven in de aanmeldnotitie m.e.r. die onderdeel uitmaakt van het ontwerpbestemmingsplan ‘Noorderkeerkring, Alphen aan den Rijn’.
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Noorderkeerkring, Alphen aan den Rijn’, met identificatienummer NL.IMRO.0484.Anoorderkeerkrng20-ON01 en bijbehorende bestanden digitaal en analoog, vast te stellen;
    3. De procedure na de vaststelling verder te vervolgen door het ontwerpbestemmingsplan ‘Noorderkeerkring, Alphen aan den Rijn’ vrij te geven voor zienswijzen op grond van artikel 3.8, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening;
    4. De gemeenteraad te informeren middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief;
    5. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het ontwerpbestemmingsplan ‘Noorderkeerkring, Alphen aan den Rijn’ met bijbehorende bestanden of de raadsinformatiebrief vóór de terinzagelegging aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.

  13. 13

    De gemeenteraad is de afgelopen periode meerdere keren (december 2021/ ZK 2850571, juli 2022/ ZK 2943547 en januari 2023/ZK 3060979) geïnformeerd over de ontwikkelingen binnen de JeugdzorgPlus. In deze brieven is aangekondigd dat de aanbieders van JeugdzorgPlus in financiële problemen waren gekomen en dat dit mogelijk om een financiële bijdrage van gemeenten zou vragen. Inmiddels is hierover meer duidelijkheid. De financiële bijdrage voor Holland Rijnland is eenmalig in 2023 een bedrag van € 1.213.085,65. Voor de gemeente Alphen aan den Rijn betekent dit een bijdrage van € 271.731 (22% van de bijdrage in Holland Rijnland). Daarnaast is voor de periode 2022-2025 als gevolg van de onzekerheid rond de instroom en de financiële situatie bij de aanbieders een bedrag van € 941.095,97 in de risicoparagraaf van de begroting van het Servicebureau Zorg (SOZ) Holland Rijnland opgenomen.


    Ook staat in de raadsbrief dat de staatssecretaris van VWS besloten heeft om de vijf jeugdhulpregio’s in het landsdeel ZuidWest onder interbestuurlijk toezicht (IBT) te plaatsen. Het IBT heeft als doel de continuïteit van zorg te waarborgen aan jeugdigen met een machtiging gesloten jeugdhulp voor zowel de korte als de lange termijn. De staatssecretaris heeft de gemeenten in het landsdeel Zuidwest verzocht om gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen voor de uitvoering van de bestuurlijke afspraken die in het kader van het IBT gemaakt zijn. Hiervoor is een “routekaart” opgesteld waarin de stappen zijn beschreven om tot een duurzame doorontwikkeling van de JeugdzorgPlus te komen.

    Voorgesteld besluit

    1. De bijgevoegde raadsbrief over de ontwikkelingen rondom JeugdzorgPlus vast te stellen en deze naar de gemeenteraad te sturen.

  14. 14

    De gemeente verbruikt jaarlijks bijna 11miljoen kWh en ruim 1 miljoen m3 aardgas. Dit wordt onder andere gebruikt voor de openbare verlichting, rioolgemalen en gemeentelijk vastgoed. Hiervoor beschikt de gemeente over ruim 1.200 energie aansluitingen. Omdat de gemeente energiebesparing belangrijk vindt, monitort de gemeente sinds 2018 het energieverbruik over deze aansluitingen. Hiermee kan de gemeente gericht maatregelen treffen voor energiebesparing en beperking van de CO2 uitstoot. Sinds 2018 wordt er ieder jaar een jaarrapport opgesteld waarin het energieverbruik wordt beschreven.


    Uit het jaarrapport Energieverbruik 2021 blijkt dat de daling van het elektriciteitsverbruik van de Gemeente Alphen aan den Rijn die in 2019 en 2020 is geregistreerd zich in 2021 heeft gestabiliseerd. Inmiddels is het elektriciteitsverbruik circa 13% lager dan in 2018. Circa 10% van de verbruikte elektriciteit wordt binnen de gemeentegrenzen opgewekt. Naast elektriciteit wordt ruim 1 miljoen m3 gas verbruikt en 6.500 GJ aan warmte en koude.
    Voor de daling van het energieverbruik zijn diverse oorzaken, zowel in het openbaar gebied als in het vastgoed. Zo is inmiddels meer dan 75% van de openbare verlichting voorzien van LED verlichting.

    Voorgesteld besluit

    Het jaarrapport Energieverbruik 2021 gemeente Alphen aan den Rijn met bijgevoegde brief ter informatie aan te bieden aan de gemeenteraad.

  15. 15

    Gemeente Alphen aan den Rijn onderzoekt momenteel de mogelijkheden om in het gebied “Gnephoek” meerdere maatschappelijke opgaven in een integrale gebiedsontwikkeling een plek te geven. Minister De Jonge heeft de heer W. Kuijken gevraagd een onafhankelijk advies op te stellen over de mogelijke ontwikkelrichting van de Gnephoek in Alphen aan den Rijn. Op basis van het advies van de heer W. Kuijken onderzoekt de gemeente de haalbaarheid van voorkeursscenario 3.1 met 5500 woningen, 50 ha natuur en 30 ha groen/water. De haalbaarheid wordt in samenwerking met marktpartijen onderzocht. Hiervoor is het college een intentieovereenkomst aangegaan met de marktpartijen.

    Voorgesteld besluit

    • Met BPD Ontwikkeling B.V., ASR Dutch Farmland Custodien B.V, Ontwikkelingsmaatschappij Beagle Vastgoed B.V., VolkerWessels Vastgoed B.V. en AM B.V. een intentieovereenkomst aan te gaan, inzake een onderzoek naar haarbaarheid van gebiedsontwikkeling van de locatie ‘Gnephoek’, één en ander volgens de bijgevoegde overeenkomst;
    • Wethouder Van As te mandateren om de intentieovereenkomst namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan.
    • Het bestaande voorbereidingskrediet voor de planontwikkeling Gephoek op te hogen met maximaal € 365.000,- en te dekken vanuit de in de intentieovereenkomst opgenomen bijdragen van marktpartijen;
    • Bovenstaande financiële gevolgen, middels een verzamelbegrotingswijziging, onderdeel laten zijn van besluitvorming via de Voorjaarsnota 2023.

  16. 16

    Het inkooptraject voor de specialistische jeugdhulp vanaf 01-01-2024 wordt binnenkort gestart. Hiervoor is een inkoopstrategie geformuleerd die de visie van de gemeente Alphen aan den Rijn op de specialistische jeugdhulp, de samenwerking en de belangrijkste onderdelen uit het inkooptraject weergeeft. Alle overige inkoopdocumenten sluiten inhoudelijk aan bij dit strategiedocument. In dit besluitformulier wordt akkoord gevraagd op het publiceren van de
    inkoopstrategie op TenderNed.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord op het publiceren van het bijgevoegd Strategiedocument Specialistische Jeugdhulp 2024 op TenderNed (via Negometrix) en het starten van het inkooptraject voor de specialistische jeugdhulp op 21-04-2023.

  17. 17

    Op basis van een tussenuitspraak van de rechtbank Den Haag herstelt het college het eerdere besluit over het bezwaar tegen de verleende omgevingsvergunningen voor het plaatsen van transparante en wegschuifbare balkonbeglazing bij de appartementen Paltrokmolen 63 en 65 in Alphen aan den Rijn. Tijdens de beroepszaak is namelijk gebleken dat bij het verlenen van deze omgevingsvergunningen ten onrechte werd verondersteld dat de balkons (en daarmee ook de balkonbeglazing) binnen het bouwvlak van de woonbestemming lagen en daarmee niet strijdig waren met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. De betreffende balkons (en daarmee ook de balkonbeglazing) blijken na herbeoordeling echter buiten het bouwvlak te liggen, wat strijdig is met het bestemmingsplan. De verleende omgevingsvergunningen voor Paltrokmolen 63 en 65 hebben voor de geconstateerde strijdigheid met het bestemmingsplan een aanvulling nodig.
    De rechtbank heeft in de tussenuitspraak tevens geoordeeld dat terecht besloten is om het bezwaarschrift met betrekking tot Paltrokmolen 71 niet-ontvankelijk te verklaren, omdat dit bezwaar te laat is ingediend. De eerder verleende omgevingsvergunning voor het plaatsen van de balkonbeglazing bij het appartement Paltrokmolen 71 in Alphen aan den Rijn blijft daardoor ongewijzigd in stand. Het college informeert partijen over het gewijzigde besluit inzake Paltrokmolen 63 en 65. Hierna volgt de einduitspraak van de rechtbank.

    Voorgesteld besluit

    1. In navolging van de tussenuitspraak van de rechtbank Den Haag van 28 februari 2023 over het beroep tegen de verleende omgevingsvergunningen voor balkonbeglazingen bij de appartementen Paltrokmolen 63 en 65 te Alphen aan den Rijn, bijgevoegde, gewijzigde beslissing op bezwaarschrift vast te stellen met toepassing van artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht en appellant hierover te informeren.
    2. De vergunningshouders van de appartementen Paltrokmolen 63, 65 en 71 te Alphen aan den Rijn te informeren over het besluit als bedoeld in beslispunt 1, via bijgevoegde brieven.
  18. 18

    De ICT dienstverlening voor de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem wordt sinds 1 januari 2018 uitgevoerd door de Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem (“BVO”). De BVO is een gemeenschappelijke regeling (GR) van beide gemeenten. Het bestuur van de GR stelt jaarlijks de jaarrekening en de kadernota vast. Met de jaarrekening 2022 legt het bestuur verantwoording af over het gevoerde bestuur in 2022.

    Voorgesteld besluit

    Kennisnemen van de goedgekeurde jaarrekening 2022 van de BVO Rijn en Braassem en deze ter kennisname toezenden aan de gemeenteraad.