- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
Agendapunten
-
1
Het college van burgemeester en wethouders is voornemens een verkeersbesluit te nemen tot het aanwijzen van een gedeelte van de Ziendeweg te Zwammerdam tot bromfiets-/fietspad. Eerder is een proef gedaan waarbij dit gedeelte is gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het college is enthousiast over de uitkomsten van deze proef en ziet veel aanknopingspunten dit om te zetten tot een definitief besluit. Hierbij kijkt het college nadrukkelijk naar de belangen van direct omwonenden. Het college geeft op dit tracé prioriteit aan kwetsbare verkeersdeelnemers. De proef heeft aangetoond dat het verkeersbeeld op de Ziendeweg in overeenstemming komt met het type weg en de leefbaarheid en veiligheid op de Ziendeweg en aansluitende routes verbetert. Daarnaast bleek uit de proef dat er op het omliggende wegennet geen onoverkomelijke gevolgen zijn. Het college wil vooruitlopend op het besluit een ieder de gelegenheid geven schriftelijk zienswijzen in te dienen op het voorgenomen besluit. Daarna zal het college de raad vragen om wel of geen wensen en bedenkingen te uiten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Op grond van artikel 3:10 Algemene wet bestuursrecht (Awb) de Uniforme openbare
voorbereidingsprocedure als genoemd in afdeling 3:4 Awb toepassen op de
totstandkoming van het verkeersbesluit tot het aanwijzen van een gedeelte van de
Ziendeweg tot bromfiets-/fietspad;
2. Bijgevoegde notitie belangenafweging Ziendeweg vast te stellen;
3. Bijgevoegd ontwerp-verkeersbesluit vaststellen en deze conform de onder 1 bedoelde
procedure ter inzage leggen voor inspraak;
4. Op grond van artikel 2:12, tweede lid onder a, kan een ieder zienswijzen indienen;
5. Op grond van artikel 2:12, tweede lid, onder b, kunnen zienswijzen alleen schriftelijk
worden ingediend. -
2
Op 16 december jl. heeft het Veiligheidsberaad, het overlegorgaan van de 25 voorzitters veiligheidsregio, mede op advies van de Bestuurlijke Advies Commissie Brandweer het principebesluit genomen tot het oprichten van een Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s, die dekking biedt voor in ieder geval de niet-verzekerbare aanspraken na dienstongevallen.
De oprichting van de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s is de afronding van een traject om de grip op de werknemersverzekeringen bij ongevallen te vergroten.
De eerste stap was het oprichten van de Stichting Risicobeheer. Op 17 februari 2022 heeft de raad aangegeven geen wensen en bedenkingen te hebben tegenover de oprichting van een landelijke stichting die veiligheidsregio's adviseert op het thema risicobeheer rondom ongevallen en schade en voor de veiligheidsregio's verzekeringen inkoopt.
Met het oprichten van de Stichting Waarborgfonds wordt het risicodragerschap door alle Veiligheidsregio’s gezamenlijk aangegaan.
Op 20 april jl. heeft het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden ingestemd met het voorstel tot het oprichten van een Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s. Het algemeen bestuur is bevoegd tot het oprichten van een stichting indien de gemeenschappelijke regeling in deze mogelijkheid voorziet en dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht te zijn voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.
De gemeenteraden van deelnemende Hollands Midden-gemeenten worden gevraagd hun wensen en bedenkingen kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden ten aanzien van de oprichting en deelname aan de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen in te stemmen met bijgevoegde brief en geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken met de oprichting van een Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s, die dekking biedt voor in ieder geval de niet-verzekerbare aanspraken na dienstongevallen.
-
3
De gemeente Alphen aan den Rijn levert een evenementenbijdrage citymarketing aan evenementen die een bijdrage leveren aan de gemeentelijke citymarketingdoelstellingen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
• Instemmen met het verlenen van een voorlopige bijdrage van €2.500,- uit het evenementenbudget citymarketing voor de organisatie van het Korenfestival 2023 
• Instemmen met het verlenen van een voorlopige bijdrage van €6.000,- uit het evenementenbudget citymarketing voor de organisatie van de Ronde om Alphen 2023 -
4
De gemeente heeft een grote opgave om Oekraïense vluchtelingen binnen de gemeente grenzen te huisvesten. De gemeente heeft onvoldoende grondeigendommen om de opgave te kunnen realiseren. De Provincie Zuid Holland had het perceel aan de Steekterweg 202 in verkoop staan. Vanwege het maatschappelijk belang heeft de Provincie Zuid Holland de grond uit de verkoop gehaald en aan de gemeente aangeboden om deze locatie in te zetten voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Deze locatie beoogt woonruimte voor 40 tot 50 bewoners.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad verzoeken een investeringskrediet beschikbaar te stellen en te activeren, als actief grondbeleid in lijn met de nota grondbeleid voor verwerving van een perceel grond aan de Steekterweg 202 in Alphen aan den Rijn ad. € 700.000-;
2. De raad verzoeken om de structurele rentelasten van dit activum ad. € 17.500 vanaf 2024 te dekken via de jaarlijkse actualisatie van het renteresultaat;
3. Onder voorbehoud van kredietverstrekking door de gemeenteraad, een koopovereenkomst aan te gaan voor de aankoop van een perceel grond Steekterweg 202,
kadastrale aanduiding Alphen aan den Rijn, sectie G, nummer 219 , groot 1840 m² en perceel Alphen aan den Rijn, sectie G, nummer 998 , groot 60 m²;
4. Wethouder Van As mandaat te verlenen om tekstuele en juridische wijzigingen van ondergeschikt belang aan te brengen in de overeenkomst;
5. Wethouder Van As te mandateren koopovereenkomst aan te gaan. -
5
De gemeente is bevoegd om straten, wegen en gemeentelijke bouwwerken te voorzien van een naam, straatnaam en huisnummers toe te wijzen. Over de Aarkanaal tussen de Burgemeester Bruins Slotsingel en Nieuwkoopseweg wordt een fietsbrug gebouwd. Het college heeft het kindercollege gevraagd drie namen voor deze brug te bedenken waaruit de kinderraad een keuze mocht maken. De kinderraad heeft voor “Raadsbrug” gekozen. Het fietspad dat over de brug komt te lopen wordt “Poedel van Dampad” genoemd. Vernoemd naar een bekende Alphenaar die bekend stond als fietsacrobaat, fietsenmaker en bij de Laura altijd startnummer 1 had.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Conform de bij dit besluit behorende tekening, op grond van de Verordening Naamgeving en Nummering 2015:
- De nieuwe fietsbrug over het Aarkanaal tussen de Burgemeester Bruins Slotsingel en Nieuwkoopseweg conform de bij dit besluit behorende tekening te benoemen tot “Raadsbrug”;
- Het beloop van het fietspad over de onder 1 bedoelde brug vast te stellen conform de bij dit besluit behorende tekening en het fietspad te benoemen tot “Poedel van Dampad”.
-
6
Morgenwijzer is een stichting voor openbaar en katholiek basisonderwijs in Alphen aan den Rijn en omstreken. De recente realisatie van de samenwerkingsscholen, die zijn ontstaan door de fusies tussen de basisscholen De Rijnschans en De Rank alsook Het Startblok en Jenaplaneet. Daarnaast vraagt de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen om een statutenwijziging. Zo is het een wettelijke verplichting om bij samenwerkingsscholen de identiteitscommissie op te nemen in de statuten. In de voorliggende gewijzigde conceptstatuten is dit verwerkt.
Conform de statuten van Morgenwijzer behoeft een besluit tot statutenwijziging de voorafgaande goedkeuring van de betrokken gemeenteraden. In de Gemeente Alphen aan den Rijn ligt deze bevoegdheid bij de raad.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voorstellen in te stemmen met de gewijzigde statuten van Stichting Morgenwijzer in verband met de realisatie van de samenwerkingsscholen.
-
7
Tijdens de gemeenteraad van 4 november 2022 is toegezegd om de gemeenteraad iedere zes weken te informeren over de aanpak energiearmoede. Op 13 december 2022 en 24 januari 2023 is de gemeenteraad middels een raadsbrief geïnformeerd over de actualiteiten rondom energiearmoede en wat de gemeente (aanvullend) doet om onze inwoners én lokale maatschappelijke organisaties als gevolg van de hoge energieprijzen te ondersteunen.
Op 16 maart 2023 heeft een informatiemarkt plaatsgevonden over energiearmoede. Tijdens de informatiemarkt is een samenvatting van de avond toegezegd. De raadsbrief bevat deze samenvatting, inclusief een voorstel over de frequentie van de informatievoorziening over het thema energiearmoede.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De toegezegde raadsbrief versturen aan de gemeenteraad over de informatiemarkt energiearmoede van 16 maart 2023.
-
8
Het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG 2023) geeft een integraal financieel beeld van het grondbeleid van de gemeente Alphen aan den Rijn. In het MPG zijn de vastgestelde actieve grondexploitaties opgenomen en projecten waar sprake is van kostenverhaal. Dit kostenverhaal is vastgelegd in facilitaire exploitaties.
Het MPG 2023 geeft een beeld van de omvang van de investeringen in het kader van het grondbeleid, het moment van investeren, het verwachte resultaat, de risico’s en de wijze waarop de gemeente deze risico’s probeert te beheersen.
Wat de macro-economische ontwikkelingen betreft, wordt opgemerkt dat deze ook hun weerslag hebben op de ontwikkelingen binnen het MPG 2023. Zo zetten prijsstijgingen en rentestijgingen de financiële resultaten in grondexploitaties onder druk en zorgt netcongestie voor vertraging in de uitgifte van (met name bedrijfs)kavels. Dit uit zich in financiële tegenvallers, een naar de toekomst toe gestegen risicoprofiel en een benodigde aanvullende dekking voor ter afdekking van het negatieve saldo van de reserve Grondexploitaties.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen:
- Het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2023 en de daarbij behorende bijlagen vast te stellen;
- De financiële mutaties op basis van het geactualiseerde MPG 2023 te verwerken in de jaarrekening 2022;
- Het resultaat op afgesloten projecten van € 105.244 vast te stellen;
- De verliesvoorzieningen te treffen voor in de loop van 2022 geopende grondexploitaties, die in het kader van het opstellen van het MPG 2023 zijn geactualiseerd, waarbij
a. Voor Mendelweg (raadsbesluit opening 2022/2975047) een verliesvoorziening wordt gevormd ter grootte van € 405.859;
b. Voor Nieuwe Sloot Rembrandtlaan (raadsbesluit opening 2022/2821545) een verliesvoorziening wordt gevormd ter grootte van € 909.733; - De verlaging van de verliesvoorzieningen van de exploitaties die reeds deel uitmaakten van het MPG 2022 van per saldo € 112.363 op contante waarde per 1-1-2023 vast te stellen, waarbij
a. in het kader van de mutatie van de verliesvoorzieningen voor Marokkostraat en Weteringpad een bedrag van € 165.551 wordt onttrokken aan de reserve Vastgoedmanagement (raadsbesluit 2020/270740); - De tussentijdse winstnemingen op de grondexploitaties van € 1.405.571 vast te stellen;
- De getroffen reservering in de reserve Grondexploitaties ter grootte van € 1.735.000 ten behoeve een investeringskrediet voor de aankoop en inrichting werkterrein Steekterpoort in totaliteit met € 1.735.000 te verlagen ten gevolge van:
a. gerealiseerde uitgaven op het investeringskrediet ter grootte van € 1.735.000; - De getroffen reservering in de reserve Grondexploitaties ter grootte van € 178.500 ten behoeve een investeringskrediet voor afrondende werkzaamheden voor de in 2021 afgesloten facilitaire exploitatie Burggooi in totaliteit met € 3.391 te verlagen ten gevolge van:
a. gerealiseerde uitgaven op het investeringskrediet ter grootte van € 3.391; - In verband met een verlenging van de looptijd van de grondexploitatie Stadshart Lage Zijde een reservering op te nemen ter dekking van het verschil tussen de rekenrente en disconteringsrente voor de verlengde looptijd ter grootte van € 1.076.721, welke in 2023 ten gunste van de Reserve wonen en infra gebracht zal worden.
- De getroffen reservering in de reserve Grondexploitaties als buffer voor het opvangen van conjuncturele risico’s ter grootte van € 3.500.000 te verhogen tot € 5.600.000 ten gevolge van:
a. toename van het risicoprofiel voor opvanging van conjuncturele risico’s met
€ 2.100.000; - De mutaties van beslispunten 3, 4, 5, 6, 7 en 8 te storten in c.q. te onttrekken aan de reserve Grondexploitaties;
- Het saldo van de reserve Grondexploitaties van € 2.983.948 vast te stellen en hiervan
€ 6.851.830 te reserveren, bestaande uit:
a. een reservering ter grootte van € 175.109 voor een investeringskrediet ten behoeve van afrondende werkzaamheden m.b.t. de afgesloten facilitaire exploitatie Burggooi;
b. een reservering ter grootte van € 5.600.000 als buffer voor het opvangen van conjuncturele risico’s;
c. een reservering ter grootte van € 1.076.721 in verband met een verlenging van de looptijd van de grondexploitatie Stadshart Lage Zijde; - Het saldo van de reserve Grondexploitaties na verwerking van de onder 12a t/m 12c genoemde reserveringen ter grootte van -/- € 3.867.882 (negatief) vast te stellen en deze als volgt te dekken:
a. Voor een bedrag van € 1.163.800 door middel van een storting vanuit de Reserve wonen en infra, waarmee de belasting van de Reserve grondexploitaties met de (gedeeltelijke) oprenting over 2022 van de verliesvoorziening van de grondexploitatie Stadshart Lage Zijde wordt gecompenseerd aangezien deze dekking feitelijk via het MIPWI 2022 is voorzien in de Reserve wonen en infra (raadsbesluit 2022/3015500);
b. Voor een bedrag van € 135.000 door middel van een storting vanuit de Reserve vereveningsfonds sociale woningbouw, waarmee invulling wordt gegeven aan het raadsbesluit bij opening van de grondexploitatie Mendelweg (raadsbesluit 2022/2975047);
c. Het restant ter grootte van € 2.569.082 door middel van een storting vanuit de Algemene reserve;
d. De algemene reserve weer te compenseren voor een bedrag van € 2.569.082 zodra voldoende middelen beschikbaar zijn via de reserve Grondexploitaties en/of de reserve Wonen & Infra; - De bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen.
Besluit: - Ex artikel 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1 lid 2 sub b Woo (Wet open overheid) geheimhouding op te leggen ten aanzien van de informatie in de bijlagen 1, 2, 3a, 3b, 4, 5 en 5b van het ‘Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2023’ (MPG 2023)’ en deze en ex artikel 88 lid 2 van de Gemeentewet aan de raad te verstrekken.
-
9
Gemeente Alphen aan den Rijn dient te (blijven) voorzien in tenminste 471 opvangplaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne (peildatum 1 mei 2023). De gemeentelijke opvanglocatie aan de Noorderkeerkring in Alphen aan den Rijn is met 215 opvangplaatsen de grootste opvanglocatie. Deze locatie sluit eind 2023. Voor de ruim 200 Oekraïense vluchtelingen die nu op de Noorderkeerkring opgevangen worden, dient tijdig vervangende opvang gerealiseerd te worden.
Het college blijft het belang benadrukken dat ook iets wordt gedaan aan de druk op de woningmarkt voor woningzoekenden uit de eigen gemeente, zoals spoedzoekers en jongeren die nu soms jarenlang tevergeefs op een passende woning wachten. Naast drie nieuwe locaties die door het college zijn aangewezen specifiek voor de realisatie van tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen, wil het college daarom inzetten op het
versneld realiseren van tijdelijke huisvesting voor vijftien jaar, zowel voor de eigen inwoners als voor de Oekraïense vluchtelingen (50%-50%).
Naar aanleiding van een eerste raadsvoorstel voor onderzoek naar de mogelijkhedenvan tijdelijke huisvesting op in totaal vier locaties in Hazerswoude-Dorp en Benthuizen, hebben de bewoners van beide dorpen aangegeven dat zij in de gelegenheid gesteld willen worden alternatieve locaties aan te dragen. Het college heeft de oproep van haar inwoners ter harte genomen. Naast de uitnodiging richting inwoners in de commissievergadering van 6 april en de raadsvergadering van 20 april om alternatieve, betere locaties aan te dragen in Hazerswoude-Dorp en Benthuizen, plaatst de gemeente een algemene oproep om voor dit doel (tijdelijke huisvesting) op voorhand locaties in de overige kernen van de gemeente aan te dragen.
In Hazerswoude-Dorp en Benthuizen heeft dit geresulteerd in een longlist van 33 alternatieve locaties. Deze locaties zijn in eerste aanleg beoordeeld op basis van een aantal afwegingscriteria. Zeven locaties komen naar voren als ‘kansrijk voor het realiseren van tijdelijke huisvesting’. Hiervan geeft het college vijf locaties vrij voor het opstarten van een participatietraject met omwonenden en het uitvoeren van diverse grond- en milieutechnische onderzoeken op de locaties. Op de locatie aan de Dr. Albert Schweitzerlaan is een een bergbezink-voorziening aanwezig. Op de bergbezink-voorziening kunnen geen woningen geplaats waardoor deze locatie vervalt. . De overgebleven locatie wordt vooralsnog op de reservelijst gezet. De locaties die vrij gegeven worden, zijn:
1. Bentwoudlaan (tegenover de brandweerkazerne), Benthuizen
2. Westzijde 69, Benthuizen
3. Zegwaardseweg, Benthuizen
4. Katjespolder Noord (naast de Gemeneweg), Hazerswoude-Dorp
5. Katjespolder Noord (weiland achter zwembad), Hazerswoude-Dorp
De gemeente streeft ernaar om voor het zomerreces, op basis van de uitkomsten van het participatietraject en de onderzoeken, een definitief besluit te nemen over de locaties waarop tijdelijke huisvesting ontwikkeld gaat worden. Besluitvorming over mogelijke locaties in de andere kernen van Alphen aan den Rijn vindt op een later moment plaats.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college besluit om:
1. de volgende vijf locaties vrij te geven voor het opstarten van een participatietraject en vooronderzoeken voor de ontwikkeling van extra tijdelijke huisvesting voor de duur van vijftien jaar voor meerdere doelgroepen, waaronder Oekraïense vluchtelingen en de eigen inwoners van gemeente Alphen aan den Rijn:
a. Bentwoudlaan (tegenover de brandweerkazerne), Benthuizen
b. Westzijde 69, Benthuizen
c. Zegwaardseweg, Benthuizen
d. Katjespolder Noord (naast de Gemeneweg), Hazerswoude-Dorp
e. Katjespolder Noord (weiland achter zwembad), Hazerswoude-Dorp
2. het participatietraject met omwonenden vast te stellen conform voorstel;
3. de locaties in gemeentelijk eigendom (genoemd onder 1c en 1d) die vrijgegeven worden voor (onderzoek naar de mogelijkheden van) ontwikkeling van tijdelijke huisvesting uit voorzorg te publiceren in het kader van het Didam-arrest;
4. de raadscommissie RED op 11 mei 2023 in beslotenheid te informeren over
a. de uitkomsten van de QuickScan van het afwegingskader;
b. de locaties die vrijgegeven worden voor nader onderzoek en de locaties die op de reservelijst staan;
het besluitvormingstraject richting raad op dit dossier. -
10
Op grond van de wet (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het hieruit voortvloeiende Besluit omgevingsrecht) zijn we verplicht om jaarlijks een uitvoeringsprogramma vast te stellen, waarin we aangeven welke activiteiten we in het komende jaar zullen uitvoeren op het gebied van vergunningverlening en handhaving van het omgevingsrecht.
Het uitvoeringsprogramma moet jaarlijks geëvalueerd worden en vastgelegd worden in een verslag. Na vaststelling moet dat verslag gedeeld moet worden met de gemeenteraad en Provinciale Staten (in het kader van interbestuurlijk toezicht). De evaluatie van het jaar 2022 is vastgelegd in het Jaarverslag VTH Wabo 2022.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Vaststellen van het Jaarverslag Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Wabo 2022;
- De Gemeenteraad en Provinciale Staten van Zuid-Holland hierover te informeren.
-
11
Eind 2022 is door de gemeenteraden van de drie Rijnstreekgemeenten de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek (hierna te noemen Centrumregeling) vastgesteld. Deze Centrumregeling is gewijzigd vanwege een uitbreiding van taken die Alphen aan den Rijn uitvoert voor Nieuwkoop en Kaag en Braassem, waaronder de uitvoering en financiering van de taken maatschappelijke zorg. De taken en bevoegdheden gericht op de maatschappelijke zorg ter uitvoering van deze Centrumregeling zijn opgenomen in een Dienstverleningsovereenkomst (hierna te noemen DVO) en worden door de colleges van Nieuwkoop en Kaag en Braassem gemandateerd aan Alphen aan den Rijn. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht behoeft de mandaatverlening de instemming van de gemandateerde, de Gemeente Alphen aan den Rijn.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het mandaat voor de uitvoering en financiering van de taken Ondersteuning met wonen en Opvang van de gemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop, zoals dit is vastgelegd in de Centrumregeling Sociaal Domein Rijnstreek en de onderliggende DVO Omw en Opvang Rijnstreek.
-
12
De Grondprijzentabel 2023 maakt deel uit van de Nota Grondprijsbeleid en geeft een overzicht van de wijze waarop de gemeente prijzen bij grondverkoop, verhuur en vergoedingen voor zakelijke rechten vaststelt. Daarnaast is in een aantal gevallen, veelal bij maatschappelijke doeleinden en kleine transacties, sprake van een vaste grond-, huurprijs of vergoeding. Deze prijzen zijn eveneens in de Grondprijzentabel opgenomen. Om de marktconformiteit te waarborgen wordt de Grondprijzentabel jaarlijks geactualiseerd en door het college vastgesteld. De Grondprijzentabel 2023 gaat in na vaststelling door het college en is per prijspeil 1-1-2023.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Grondprijzentabel 2023 vast te stellen;
- De Grondprijzentabel 2023 na vaststelling in werking te laten treden en te publiceren op overheid.nl en hierdoor de Grondprijzentabel 2022 (2022/2900010) buiten werking te stellen. -
13
Van 1 december 2022 tot en met 11 januari 2023 heeft het ontwerpbestemmingsplan Wijkdijk 36, Boskoop voor een ieder ter inzage gelegen. Het (ontwerp)bestemmingsplan voorziet in het uitbreiden van een loon- en grondbedrijf, in combinatie met het realiseren van compensatie van landschap, water en natuur, op het perceel Wijkdijk 36 te Boskoop.
Tijdens de inzageperiode is op het ontwerpbestemmingsplan één zienswijze ingekomen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Verwezen wordt naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen om:
1. De Nota van zienswijzen naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan Wijkdijk 36, Boskoop (bijlage 1) vast te stellen;
2. Het bestemmingsplan Wijkdijk 36, Boskoop met identificatienummer, met de bijbehorende bestanden, NL.IMRO.0484.BKwijkdijk34-VA01, gewijzigd vast te stellen;
3. De analoge afgeleide versie van het bestemmingsplan Wijkdijk 36, Boskoop gewijzigd vast te stellen;
4. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn. -
14
De heer van Gool van de fractie Christen Democratisch Appèl (CDA) heeft artikel 40 vragen over de reconstructieprojecten in de openbare ruimte gesteld. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college deze vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gestelde artikel 40 vragen over reconstructieprojecten in de openbare ruimte met bijgevoegde conceptbrief te beantwoorden.
-
15
Op grond van het reglement van orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Mevrouw de Groot-Slagter van RijnGouweLokaal heeft een aantal vragen gesteld over drijvend zonnepark bij de Maximabrug. Het drijvend zonnepark zou niet werken. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college deze vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Instemmen met de beantwoording van de artikel 40 vragen middels bijgevoegde antwoordbrief;
-
16
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente biedt de mogelijkheid om gemotiveerd af te wijken van de geldende procedures. Om de grote stroom oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne te huisvesten is woonruimte noodzakelijk. In de gemeente Alphen aan den Rijn is al tijdelijke huisvesting gerealiseerd in o.a. de Noorderkeerkring. De planning is dat de Noorderkeerkring eind 2023 dicht gaat. De vluchtelingen uit de Noorderkeerkring moeten elders worden gehuisvest. Om verbouwingen van bestaande kantoorpanden en de ontwikkeling van locaties voor tijdelijke huisvesting voor eind 2023 mogelijk te maken is afwijken van het aanbestedingsbeleid noodzakelijk.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Af te wijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en het werk, “verbouwing Rijndijk 139 tbv de tijdelijke huisvesting oorlogsvluchtelingen”, enkelvoudig onderhands uit te vragen.
- Af te wijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en het werk “voor de aankoop van woningen, die de gemeente Nieuwkoop/Woondienst Aarwoude hebben aangeboden, die op de te ontwikkelen locaties geplaats kunnen worden t.b.v. de tijdelijke huisvesting voor oorlogsvluchtelingen”, enkelvoudig onderhands uit te vragen.
- Af te wijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en het werk “voor de aankoop van woningen voor de locatie Steekterweg 202 t.b.v. de tijdelijke huisvesting voor oorlogsvluchtelingen”, enkelvoudig onderhands uit te vragen.
- Vanwege het onderzoek naar alternatieve locaties, bij de nog vast te stellen locaties, af te wijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en het werk “woon – en bouwrijp maken van de tijdelijke locaties t.b.v. de tijdelijke huisvesting voor oorlogsvluchtelingen”, enkelvoudig onderhands uit te vragen.
-
17
Gemeente Alphen aan den Rijn dient te (blijven) voorzien in tenminste 471 opvangplaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne (peildatum 1 mei 2023). De gemeentelijke opvanglocatie aan de Noorderkeerkring in Alphen aan den Rijn is met 215 opvangplaatsen de grootste opvanglocatie. Deze locatie sluit eind 2023. Voor de ruim 200 Oekraïense vluchtelingen die nu op de Noorderkeerkring opgevangen worden, dient tijdig vervangende opvang gerealiseerd te worden.
Besluitvorming over een eerste voorstel aan de raad voor onderzoek naar de mogelijkheden van extra locaties voor tijdelijke huisvesting voor zowel Oekraïense vluchtelingen als de eigen inwoners van gemeente Alphen aan den Rijn (50%-50%) op in totaal vier locaties in Hazerswoude-Dorp en Benthuizen heeft meer voorbereidings- en uitwerkingstijd nodig. Bovendien voorzien deze locaties in vervangende opvangplaatsen voor ca. 100 Oekraïense vluchtelingen. Er zijn dus aanvullende locaties nodig om te voorzien in volledige vervanging van de 215 opvangplaatsen op de Noorderkeerkring.
Het college heeft daarom besloten om drie locaties aan te wijzen specifiek voor de ontwikkeling van vervangende tijdelijke huisvesting voor Oekraïense vluchtelingen voor de duur van vijf jaar, met een optie tot verlenging van maximaal vijf jaar. Het betreft de Steekterweg 29 in Alphen aan den Rijn, de Steekterweg 202 in Alphen aan den Rijn en de Rijndijk 139 in Hazerswoude-Rijndijk. Op termijn kunnen, afhankelijk van het verloop van de oorlog in Oekraïne en de noodzaak voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen, mogelijk ook andere doelgroepen op deze locaties worden gehuisvest.
Het college is akkoord met het afsluiten van huurovereenkomsten voor de Steekterweg 29 in Alphen aan den Rijn en de Rijndijk 139 onder voorbehoud van vergoeding van de verbouwingskosten door het Rijk. Voor de definitieve verwerving van de Steekterweg 202 van de provincie Zuid-Holland wordt de raad verzocht een investeringskrediet beschikbaar te stellen en te activeren en de structurele rentelasten te dekken via de jaarlijkse actualisatie van het renteresultaat.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college besluit om:
- de volgende locaties aan te wijzen voor de ontwikkeling van vervangende tijdelijke huisvesting voor Oekraïense vluchtelingen voor de duur van vijf jaar met een optie tot verlenging van maximaal vijf jaar:
a. Steekterweg 29, Alphen aan den Rijn
b. Steekterweg 202, Alphen aan den Rijn
c. Rijndijk 139, Hazerswoude-Rijndijk - Voor de locaties onder 1 een participatietraject met omwonenden op te starten voor de nadere uitwerking en inpassing in het gebied en het participatietraject met omwonenden vast te stellen conform voorstel;
- een huurovereenkomst aan te gaan voor de locaties onder 1a en 1c voor een periode van vijf jaar, met optie tot verlenging van maximaal vijf jaar onder voorbehoud van vergoeding van de verbouwingskosten door het Rijk;
- de locatie onder 1b uit voorzorg te publiceren in het kader van het Didam-arrest;
- de raadscommissie RED op 11 mei 2023 in beslotenheid te informeren over de aanwijzing van de locaties onder punt 1a en 1c en te informeren over de locatie onder 1b;
- de raad voor de locatie onder 1b middels separaat raadsvoorstel en -besluit te verzoeken een investeringskrediet beschikbaar te stellen en te activeren en de structurele rentelasten te dekken via de jaarlijkse actualisatie van het renteresultaat.
- de volgende locaties aan te wijzen voor de ontwikkeling van vervangende tijdelijke huisvesting voor Oekraïense vluchtelingen voor de duur van vijf jaar met een optie tot verlenging van maximaal vijf jaar:
-
18
De greenportregio’s Boskoop, Duin& Bollenstreek en Aalsmeer werken gezamenlijk aan een aanvraag voor een Regiodeal Brede Welvaart in greenportregio’s. Met een mogelijke regiodeal zorgen we voor een forse impuls voor de transitie naar toekomstbestendige, volledig duurzame en circulaire greenports. Hiervoor werken we samen met de drie greenports in een gezamenlijk projectorganisatie. We richten ons hierbij op een aanvraag in de 5e tranche (indiening medio november 2023). Voor het succesvol doorlopen van dit aanvraagproces en het formeren van een coalitie voor de uitvoering van het op te bouwen programma is externe expertise nodig. De kosten hiervan worden over de drie greenportregio’s verdeeld. Gemeente Alphen aan den Rijn is hierbij ‘kassier’ en opdrachtgever. Voor de dekking van onze eigen kosten is een verschuiving van budgetten noodzakelijk. In dit voorstel wordt dit aan het College van B&W voorgelegd ter besluitvorming.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Instemmen met het beschikbaar stellen van een budget van € 50.000,- voor de ondersteuning van de aanvraag Regiodeal Brede Welvaart in greenportregio’s;
2. Dit bedrag te dekken uit beschikbare financiële ruimte in de begroting, modernisering teeltareaal (€ 15.198,-) en regulier werkbudget economie (€34.802,-);
3. Bovenstaande financiële gevolgen, middels een verzamelbegrotingswijziging, onderdeel laten zijn van besluitvorming via de Voorjaarsnota 2023.