- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
Agendapunten
-
1
Het Rijk heeft op 4-10-2023 (bij besluit Eerste Kamer) met het wetsvoorstel Energietoeslag 2023 gemeenten in de gelegenheid gesteld om ook in 2023 een éénmalige energietoeslag te verstrekken. Deze toeslag wordt verstrekt als categoriale bijzondere bijstand. Dit betekent dat de kosten niet aangetoond hoeven te worden. Om de categoriale toekenningen mogelijk te maken heeft het Rijk artikel 35 van de Participatiewet aangepast.
Het Rijk beoogt met de wetswijziging en de door haar ter beschikking gestelde middelen dat huishoudens met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm een éénmalige energietoeslag van € 1.300,- krijgen.
Het college kiest ervoor om, door middel van inzet van eigen middelen, deze doelgroep te verruimen naar huishoudens met een inkomen tot 130%.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De beleidsregels Energietoeslag 2023 Gemeente Alphen aan den Rijn vaststellen;
- Gezien de gewenste spoedige uitvoering van het uitbetalen van de energietoeslag, vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van de financiering, te starten met het ambtshalve verstrekken van de eenmalige energietoeslag;
- De nog te ontvangen middelen ( € 3.264.481,- ) vanuit het Rijk voor de energietoeslag hiervoor beschikbaar stellen;
- De al ontvangen en gereserveerde middelen t.h.v. € 2.485.000,- verkregen bij de december circulaire 2022 ten behoeve van de Energietoeslag 2023 en de uitvoeringskosten inzetten;
- De middelen vanuit het project “Aanvullende maatregelen energiearmoede” voor een bedrag van € 1.487.000,- (75000323/343901) inzetten voor de uitbreiding van de doelgroep van 120% naar 130% en voor de uitvoeringskosten;
- De middelen vanuit het project “Aanvullende maatregelen energiearmoede” voor een bedrag van € 1.487.000,- in 2024 d.m.v. een begrotingswijziging beschikbaar maken voor de verstrekking van de eenmalige energietoeslag i.v.m. de uitbreiding van de doelgroep en de uitvoeringskosten van de verwerking van de aanvragen. Dit bedrag d.m.v. resultaatbestemming 2023 overhevelen naar 2024;
- Het rijksbudget voor de Energietoeslag 2023 voor een bedrag van € 5.749.481 in 2023 inzetten voor de ambtshalve verstrekkingen;
- Het restant van het budget voor de Energietoeslag 2023 van het rijk in 2023 overhevelen naar boekjaar 2024 om de verstrekkingen uit aanvragen en uitvoeringskosten mee te dekken;
- Het rijksbudget Energietoeslag 2023 verwerken in de Najaarsnota 2023. -
2
De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van onze openbare ruimte. Hoe, wanneer en voor welk budget het beheer en onderhoud aan de verschillende assets wordt uitgevoerd staat beschreven in 20 verschillende beheerplannen. Vier van deze beheerplannen, de beheerplannen voor Civiele Kunstwerken, Verkeersregelinstallaties en Straatreiniging, liepen vorig jaar af. Het beheer en onderhoud van straatmeubilair en verkeersvoorzieningen was nog niet omschreven in een beheerplan en is nieuw toegevoegd.
In dit voorstel worden de vier beheerplannen ter goedkeuring voorgelegd het college. Financiële consequenties zijn verwerkt in de begroting 2024 welke in november 2023 ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het beheerplan Civiele Kunstwerken 2023-2029 vast te stellen;
2. Het beheerplan straatmeubilair en verkeersvoorzieningen 2023-3032 vast te stellen en vanaf 2024 en verder in de begroting structureel op te nemen:
- aanvullend budget voor regulier onderhoud (exploitatie) in de jaarschijven 2024-2032 van € 90.000, - per jaar;
- krediet voor regulier vervangingsonderhoud in de jaarschijven 2023-2032 van € 188.000, - per jaar beschikbaar te stellen;
3. Het Reinigingsplan 2023-2026 vast te stellen en vanaf 2024 en verder in de begroting structureel op te nemen:
- aanvullend budget van € 100.000,- voor het verwijderen van onkruid op verharding;
- aanvullend budget van € 150.000,- voor de aanschaf van materialen en inzet bij evenementen;
- aanvullend budget van € 150.000,- extra inzet (uren) voor straatreiniging in 2024 en € 280.000,- in 2025 en 2026.
4. Het beheerplan Verkeersregelinstallaties (VRI’S) 2023-2026 vast te stellen en vanaf 2024 een structureel aanvullend onderhoudsbudget van € 12.000,- beschikbaar te stellen.
5. De Raad te informeren middels bijgevoegde informatiebrief. -
3
Het voedingsgebied van het onderstation (OS) Alphen-Centrum heeft te maken met netcongestie. Daardoor is zeer beperkt tot geen transportcapaciteit beschikbaar voor nieuwe projecten met een grootverbruik aansluiting, tot dit station is uitgebreid. Voor bedrijven en andere organisaties die een nieuwe of uitgebreide grootverbruik aansluiting aanvragen geldt dat zij op een wachtrij geplaatst worden. Vervolgens probeert de netbeheerder met congestiemanagementonderzoek oplossingen te vinden voor deze doelgroep om partijen op de wachtrij te kunnen helpen, eerder dan de beoogde uitbreiding van het onderstation. De gemeente werkt samen met de netbeheerder in het kader van dit onderzoek.
Voor woningbouw projecten reserveert Liander naar aanleiding van de provinciale woningbouw monitor apart transportcapaciteit om deze projecten ondanks netcongestie toch doorgang te kunnen geven. Door te besluiten om enkele van deze projecten uit te stellen tot 2029 kan gereserveerd capaciteit vrijgespeeld worden. Dit levert 590 kVA transportcapaciteit op. De betreffende woningbouw projecten die niet of voorlopig niet zullen plaatsvinden zijn beschreven in bijlage 2.
Voor enkele lopende projecten is op dit moment geen capaciteit beschikbaar en deze dreigen geen doorgang te kunnen vinden zonder stroomvoorziening. De betreffende lopende maatschappelijke projecten waarvoor op dit moment geen transportcapaciteit gereserveerd is zijn uitgebreider beschreven in bijlage 3. Het gaat om het Ashram College (onderwijs), appartementen op de Ambonstraat (60 woningen), flexwoningen voor vluchtelingen op de Steekterweg (12 woningen) en de MFA locatie in Zwammerdam (combinatie functies waaronder veiligheid en onderwijs). Deze projecten vragen in totaal meer dan de 590 kVA die vrijgespeeld kan worden, namelijk 897 kVA. Daarom is ook een keuze nodig tussen deze projecten.
Door vooruitlopend op het vaststellen van de landelijke wijziging van de netcode in april 2024 toch gebruik te maken van de mogelijkheid om maatschappelijk te prioriteren kan het college besluiten om projecten die passen binnen het maatschappelijk prioriteringskader voorrang te geven zodat deze toch transportcapaciteit kunnen ontvangen. De concept wijziging van de netcode, zoals beschreven in het ontwerpbesluit van de ACM is bijgevoegd in bijlage 1.
De komende tijd werken we aan een meer gedetailleerde actualisatie van alle woningbouw projecten, en een integraal overzicht van de maatschappelijke projecten binnen de gemeente, om bij het in werking treden van het definitieve besluit goed voorbereid te zijn op de nieuwe werkwijze van maatschappelijk prioriteren van transportverzoeken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vooruitlopend op:
a: het landelijke besluit prioritering transportcapaciteit door de ACM (verwachting april 2024),
b: het hier in huis in kaart brengen van alle zaken van maatschappelijk, vastgoed, energietransitie,
gebruik te maken van de mogelijkheid om maatschappelijke projecten te prioriteren;
2. In te stemmen met het uitstellen van de beschreven woningbouw projecten tot 2029 om gereserveerde capaciteit op het elektriciteitsnet nu vrij te spelen;
3. De vrijgekomen gereserveerde capaciteit in te zetten voor lopende maatschappelijke projecten waarvoor anders op korte termijn geen transportcapaciteit geleverd kan worden, in de volgorde: Ashram College, appartementen Ambonstraat, flexwoningen Steekterweg, MFA Zwammerdam.
4. De initiatiefnemers van deze projecten als voorwaarde voor voorrang te verplichten om indien mogelijk hun energiesystemen te optimaliseren en een lager transportvermogen aan te vragen. -
4
De gemeenteraad heeft het college verzocht, te verkennen welke mogelijkheden er zijn om de ongewenste ontwikkeling van maatschappelijke onrust en verruwing te veranderen door bijvoorbeeld de jaarlijkse Week van Respect hiervoor te benutten en dit met belanghebbenden (maatschappelijke organisaties, gemeenteraad en inwoners) te bespreken. Het college heeft uitvoering gegeven aan deze motie door dit jaar de Week van Respect (6-12 november) met belanghebbenden over dit thema in gesprek te gaan. Daarnaast wordt het thema blijvend actueel gehouden vanuit drie verschillende perspectieven te weten inclusie, preventie en veiligheid en in reguliere contacten met belanghebbenden zoals onderwijs, kinderraad en jongerenadviesraad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad informeren met bijgesloten raadsbrief over de motie maatschappelijke onrust en verruwing
2. Met dit besluit de motie maatschappelijke onrust en verruwing als afgedaan beschouwen -
5
De gemeente Alphen aan den Rijn voert een aantal wetten uit voor de inwoners van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop. Elk halfjaar wordt een verslag gemaakt waarin uitleg, cijfers en inhoud staan over de Participatiewet, de Wet op de gemeentelijke schuldhulpverlening en Wet inburgering. Het college heeft besloten om het halfjaarverslag van gemeente Alphen aan den Rijn naar de gemeenteraad te sturen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De gemeenteraad middels bijgevoegde brief en bijlage het halfjaarverslag Participatiewet, Wet op de gemeentelijke schuldhulpverlening en Wet inburgering 2023 van gemeente Alphen aan den Rijn ter kennisname aan te bieden.
-
6
In de gemeenteraadvergadering op 23 januari 2023 is de motie ‘Zorgbuurthuis’ besproken en aangehouden. Wethouder Noordermeer heeft toen verteld dat we actief bezig zijn met de realisatie van diverse woonvormen voor senioren vanuit een vergelijkbaar gedachtegoed. Er is afgesproken dat het college na een half jaar de voortgang van de ontwikkeling van woon(zorg)vormen voor senioren terugkoppelt. In een raadsinformatiebrief geeft het college deze terugkoppeling.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raadsinformatiebrief aan de gemeenteraad te verzenden.
-
7
De gemeente heeft op 12 juni 2023 (college) en 6 juli 2023 (gemeenteraad) besloten om, op basis van suggesties van de bewoners van Hazerswoude Dorp en Benthuizen, vier percelen aan te wijzen voor onderzoek naar de mogelijkheden van tijdelijke huisvesting voor de duur van 15 jaar voor Oekraïense vluchtelingen en eigen inwoners van gemeente Alphen aan den Rijn:
1. Bentwoudlaan (tegenover de brandweerkazerne), Benthuizen
2. Zegwaardseweg, Benthuizen
3. Katjespolder Noord (naast de Gemeneweg), Hazerswoude-Dorp
4. Katjespolder Noord (weiland achter zwembad), Hazerswoude-Dorp
Het college heeft op basis van de huidige stand van zaken besloten om alleen de mogelijkheden van de locatie Bentwoudlaan nader te verkennen. Op basis van de uitkomsten van de diverse onderzoeken en gesprekken heeft het college besloten dat de overige drie locaties komen te vervallen. als mogelijke locatie voor de tijdelijke huisvesting van Oekraïense vluchtelingen en eigen inwoners.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Locatie Bentwoudlaan in Benthuizen bij de provincie bestuurlijk te adresseren t.b.v. medewerking technische haalbaarheidsonderzoeken en mogelijke ontwikkeling van deze locatie.
- Locatie Zegwaardseweg in Benthuizen te laten vervallen.
- Locatie Katjespolder Noord (naast de Gemeneweg) in Hazerswoude-Dorp te laten vervallen.
- Locatie Katjespolder Noord (weiland achter zwembad) in Hazerswoude-Dorp te laten vervallen.
- De gemeenteraad te informeren over deze besluiten.