Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 10 oktober 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    De bedrijventerreinen International Trade Centre (ITC) en Pot en Containerteelt Terrein (PCT) in Hazerswoude Dorp zijn te beschouwen als de bedrijventerreinen van de Greenport Boskoop. De afgelopen decennia zijn de terreinen grotendeels ontwikkeld, in gebruik genomen en inmiddels vinden op sommige delen van het ITC ook al herontwikkelingen van vastgoed plaats. Binnen de kaders van de door de gemeenteraad in mei 2019 aangenomen Visie op doorontwikkeling ITC en PCT verkleurt het ITC tot een algemeen en modern gemengd bedrijventerrein en wordt het PCT uitontwikkeld als bedrijventerrein voor de sierteelt. Teneinde ook de openbare ruimte van de terreinen een duurzame toekomstwaarde te geven is het voornemen om deze fors te vergroenen en aantrekkelijker te maken. Hierbij moet gedacht worden aan het aanbrengen van plantenvakken, het inzaaien van bermen met bloem- en kruidenrijke mengsels, het realiseren van pauzeplekken en het aanbrengen van een halfverharde padenstructuur. Een en ander is verkend in nauwe samenspraak met de bedrijvenvereniging op het terrein, die zich ook bereid heeft verklaard jaarlijks bij te dragen aan het extra onderhoud van het nieuwe groen en de paden. Voorgesteld wordt in te stemmen met het voornemen tot vergroening van het ITC en hiertoe een projectbudget ter beschikking te stellen van € 725.000,-.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het voornemen om de openbare ruimte op de bedrijventerreinen ITC en PCT in Hazerswoude Dorp te vergroenen;
    2. Een incidenteel (project-)budget beschikbaar te stellen ad. € 725.000,- voor de vergroening van de openbare ruimte op de bedrijventerreinen ITC en PCT en dit te dekken uit:
    a. De hiervoor binnen de reserve Bovenwijkse Voorzieningen gereserveerde middelen;
    b. Beschikbaar budget voor de vergroening van bedrijventerreinen;
    c. Beschikbare (project-)budgetten binnen programma 5 Economie;
    3. Voorgaande (neutrale) financiële mutaties in de begroting te verwerken via de Najaarsnota 2023.

  2. 2

    De Greenportregio’s Boskoop, Duin& Bollenstreek en Aalsmeer doen gezamenlijk een aanvraag voor een Regiodeal Brede Welvaart in Greenportregio’s. Deze gezamenlijke regio is een veelzijdig landelijk gebied met een uniek sierteeltcluster van bomen-, bollen-, en bloementeelt als historische en economische drager. Een buitengebied ingeklemd tussen de grote steden, zijn wij een sleutelgebied van (inter)nationaal belang. Vanuit de eeuwenoude geschiedenis zijn wij diepgeworteld in en sterk bepalend voor de eigenheid van onze samenlevingen. Vanuit deze sterke historische uitgangspositie is onze samenleving inmiddels meer onder druk komen te staan, we zijn kwetsbaarder geworden. De regio staat op een kruispunt en heeft met een Regio Deal een doorbraak nodig richting een bloeiende toekomst. Met de Regio Deal stimuleren wij de vergroening en verkoeling van de steden, houden wij onze dorpen en wijken leefbaar voor onze inwoners, vernieuwen wij de basis van brede welvaart voor onze mensen en dragen wij met vernieuwd economisch potentieel opnieuw bij aan bloei en groei van Nederland.

    Voorgesteld besluit

    1. De Regio Deal-aanvraag ‘brede welvaart in sierteeltregio’ mede namens gemeente Alphen aan
    den Rijn in te dienen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken vóór 1 november 2023.
    2. De Stuurgroep van de Regio Deal te mandateren laatste opmerkingen of aanvullingen op de
    Regio Deal aanvraag te verwerken voor zover in lijn met de kernboodschap, pijlers en
    programmalijnen in de conceptaanvraag.
    3. Ten behoeve van de cofinanciering bij NJN 2023 een incidenteel (project-)budget van € 2 miljoen
    euro te storten in de reserve Greenport en dit te dekken via een onttrekking aan de Algemene
    Reserve;
    4. Bovenstaande financiële mutaties te verwerken in de begroting via de Najaarsnota 2023.

  3. 3

    De Regionale Dienst Openbare Gezondheid (RDOG) is een gemeenschappelijke regeling van alle gemeentes in de regio Hollands Midden (18 gemeenten). Hecht voert veel taken voor de gemeenten uit, zoals Veilig Thuis, Jeugdgezondheidszorg, Centrum voor Jeugd en Gezin, Rijksvaccinatieprogramma en Advisering op publieke gezondheid.


    De raad wordt geadviseerd een zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2023 Hecht.

    Voorgesteld besluit

    1. De begrotingswijziging 2023 van Hecht (RDOG HM) voor te leggen aan de raad
    2. De gemeenteraad te adviseren bijgaande zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2023 Hecht.
    3. De nagekomen kosten 2022 Vergoeding Oekraïense kinderen € 104.000 te verwerken in de Najaarsrapportage 2023 ten laste van het begrotingssaldo en de overige kosten als risico te verwerken in de risicoparagraaf van de Najaarsrapportage 2023.

  4. 4

    Van Wijnen Projectontwikkeling BV heeft het voornemen om 57 woningen te realiseren op de locatie Voorweg 14B en 14C in Hazerswoude-Dorp. Via de ontsluitingsweg worden de 57 woningen aan de Voorweg ontsloten. Vanuit de Veiligheidsregio wordt geëist dat er een tweede ontsluiting gerealiseerd wordt voor de hulpdiensten in geval van calamiteiten. Van Wijnen Projectontwikkeling gaat de tweede ontsluiting, die alleen als calamiteitenroute gaat dienen, aanleggen op eigen kosten en risico. In het addendum worden de eisen, die gesteld worden aan een calamiteitenroute, vastgelegd.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met:
    1. Het addendum op de Anterieure Overeenkomst met Van Wijnen Projectontwikkeling BV voor het realiseren van de calamiteitenroute ten behoeve van de woningbouwontwikkeling aan de Voorweg 14B en 14Cin Hazerswoude-Dorp.

  5. 5

    De gemeente Alphen aan den Rijn is benaderd door het team van tweevoudig paralympisch kampioen en nummer 1 van de wereld rolstoeltennis Diede de Groot met het aanbod om op de openbare tennisbaan in het Europapark een schildering aan te brengen. Dit aanbod is in het kader van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) project ‘Give me Five’ van Renault. Diede de Groot is hiervan ambassadeur. Als voorwaarde is gesteld dat het project in oktober 2023 dient te worden gerealiseerd. Hierdoor is onvoldoende tijd beschikbaar om het verzoek goed te beoordelen is om de participatie en vorm te geven. Voorgesteld wordt daarom in 2023 geen medewerking te verlenen en te verkennen of er in 2024 toch mogelijkheden zijn.

    Voorgesteld besluit

    1. In 2023 geen medewerking te verlenen aan het Give me five- project van Renault, omdat het door het tijdspad onvoldoende mogelijk is om het verzoek goed te beoordelen en de participatie vorm te geven;
    2. Te verkennen of het mogelijk is om de werkzaamheden naar 2024 te verschuiven.

  6. 6

    Om te voorkomen dat de gronden binnen (een deel van) de locatie Gnephoek, gelegen ten noorden van de kern van de gemeente Alphen aan den Rijn, worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een ontwikkeling van de locatie verliest, stelt het college van B&W voor om op dit gebied een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen cq. te bestendigen. Naar aanleiding van een ingediende zienswijze is het concept raadsvoorstel en/of -besluit aangepast.

    Voorgesteld besluit

    1.Te concluderen dat er op het collegebesluit (3188033, 28 augustus 2023) voor het vestigen van een gemeentelijk voorkeursrecht (WVG) op locatie “Gnephoek” een zienswijze is ingediend en er aanleiding bestaat om het concept raadsvoorstel en/of -besluit aan te passen.
    2. De gemeenteraad voor te stellen om het gemeentelijk voorkeursrecht ex artikelen 2 en 4 Wvg te bestendigen en akkoord te gaan met bijgevoegd concept-raadsvoorstel.

  7. 7

    De kosten voor een groot aantal van onze gesubsidieerde organisaties zijn gestegen als gevolg van inflatie, stijgende huurtarieven, energiekosten en personeelskosten. Om de dienstverlening en activiteiten van deze organisaties, die een belangrijke maatschappelijke taak voor de gemeente vervullen, zoveel mogelijk op peil te houden, stelt het college in 2024 extra middelen beschikbaar om de structurele subsidies waar nodig te indexeren. De organisaties op wie dit betrekking heeft, zullen benaderd worden door Gemeente Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen:
    a. De subsidieaanvragen voor structurele subsidies over 2024, vanaf 1 januari 2024 met terugwerkende kracht, met maximaal 6,3% te indexeren.
    b. Artikel 4 lid 3 van de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 (Asv 2020) per 2024 aan te passen, waardoor de mogelijkheid tot indexering van de subsidies structureel geborgd wordt.
    c. Beslispunten 2 en 3 neutraal verwerken in de Najaarsnota 2023 in de jaarschijven 2024 en verder.
    2. De kosten voor boekjaar 2024 van € 1.294.000,- te dekken vanuit de beschikbaar gestelde middelen in de Begroting 2024-2027.
    3. De structurele consequenties voortvloeiend uit de index van 6,3% van 2024 structureel te verwerken in de boekjaren 2025 en verder en deze te dekken vanuit de beschikbaar gestelde middelen in de Begroting 2024-2027.
    4. Verdere indexering na 2024 integraal onderdeel te laten zijn bij de Kaderstelling 2025.
    Bijgesloten brief aan structurele subsidieontvangers versturen.

  8. 8

    Met bijgevoegde raadsbrief wordt de raad geïnformeerd over de stand van zaken omtrent de versterking van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en de gevolgen hiervan voor de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH).

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad middels bijgevoegde raadsbrief op de hoogte brengen van de stand van zaken omtrent de robuustheid van de ODMH.

  9. 9

    Gemeente Alphen aan den Rijn wil in 2050 volledig energieneutraal, circulair en klimaatbestendig zijn, met een diversiteit aan plant- en diersoorten. We willen dat iedereen die hier woont, werkt of kortstondig verblijft dit kan doen in een gezonde en veilige leefomgeving. We willen daarin onze verantwoordelijkheid nemen door de openbare ruimte natuurlijk en robuust in te richten.
    Het klimaatadaptief en circulair inrichten van de openbare ruimte leidt naar verwachting tot 10-15% meerkosten. Deze kosten zijn nog niet opgenomen in de begroting van 2024. Om meer inzicht en kennis (ook van kosten) ten aanzien van klimaatadaptieve en circulaire maatregelen te krijgen, wordt tot 2025 een bedrag van €1.000.000 aan investeringsmiddelen beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt ingezet voor pilotprojecten en wordt onttrokken uit de reserve duurzaamheid. Hiermee doen we leerervaring op en krijgen we beter inzicht in de meerkosten, die we op termijn structureel in de begroting willen opnemen.
    Nu duurzaam investeren betekent blijvende waarde toevoegen aan gezondheid, veiligheid, leefbaarheid en het beperken van schade van bijvoorbeeld wateroverlast, droogte en hittestress. Het maatschappelijk belang en rendement van de investeringen is daarom groot.

    Voorgesteld besluit

    1. Een bedrag van € 1.000.000,- te claimen binnen de Reserve Afschrijvingslasten, vanuit eerder beschikbaar gestelde middelen duurzaamheidsinvesteringen, ter dekking van
    afschrijvingslasten van investeringen voor klimaatadaptatie en circulaire maatregelen in
    de openbare ruimte;
    2. Deze financiële mutatie te verwerken in de begroting via de Najaarsnota 2023.

  10. 10

    Op dit moment is een deel van het schuldhulpverleningstraject voor inwoners met problematische schulden belegd bij een externe partij. In het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Zichtbaar en Dichtbij’ is opgenomen dat de gemeente de dienstverlening voor schuldhulpverlening volledig in eigen beheer gaat doen. Om dit te kunnen realiseren zijn de werkzaamheden hiervoor eind 2022 gestart.


    Ook heeft de gemeente op dit moment geen applicatie specifiek gericht op de ondersteuning van de werkzaamheden rondom schuldhulpverlening. Deze applicatie is intussen aangeschaft. Dit moest ongeacht de keuze rondom het wel of niet inbesteden van de schuldhulpverlening worden aangeschaft: papierendossiervorming, zoals tot nu toe werd gebruikt, is niet van deze tijd en kwetsbaar in het kader van de bescherming van persoonsgegevens.


    In de Kadernota 2023 is een bedrag opgenomen voor frictiekosten van de inbesteding. Omdat op dat moment nog volledig onduidelijk was welke eenmalige en structurele kosten de aanschaf van de applicatie met zich mee zou brengen zijn hiervoor geen (frictie)kosten opgenomen. Bij de kaderstelling voor 2024 en verder is er een bedrag voor de opgenomen voor beide elementen: de inbesteding en de applicatie, waarvan de laatste op basis van grove schattingen. Bij de verdere uitwerking bleken er nog aanvullende kosten te zijn die niet waren voorzien in de eerdere projectopzet voor 2023 en voor 2024 en verder.

    Voorgesteld besluit

    - De kosten voor de inbesteding van schuldhulpverlening en uitvoering van de wettelijke taken rondom schuldhulpverlening voor 2023 ad € 200.000, - te dekken binnen programma 4 (66400001/424110) en de hiervoor benodigde mutatie te verwerken bij de Najaarsnota 2023;
    - De meerkosten voor de inbesteding van Schuldhulpverlening en uitvoering van de wettelijke taken rondom schuldhulpverlening voor 2024 en verdere boekjaren ad
    € 75.000, - structureel te dekken binnen programma 4 (6640001/424110) .

  11. 11

    Op 19 mei 2023 heeft de gemeente Alphen aan den Rijn een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het afwijken van het ter plaatse geldende bestemmingsplan ten behoeve van de realisatie van 8 woonwagenwoningen aan de Amerikalaan. De woonwagens zijn bedoeld om de huidige woonwagenbewoners van de Marokkostraat te huisvesten. Op de Marokkostraat ontstaat daardoor ruimte voor reguliere woningbouw. De aanvraag is in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingsplan ‘Alphen- Stad’. Voornamelijk omdat de betreffende planlocatie bestemd is met de bestemming ‘sport’ en wonen hier niet is toegestaan. In de wet is een mogelijkheid opgenomen om medewerking te verlenen aan een afwijking van het bestemmingsplan via een uitgebreide afwijkingsprocedure (uitgebreide Wabo procedure), mits de activiteit niet in strijd is met ‘een goede ruimtelijke ordening’. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft een ruimtelijke onderbouwing laten opstellen waarin is aangetoond dat er wordt voldaan aan een goede ruimtelijke ordening. Ter plaatse van de woonwagenwoningen kan een aanvaardbaar woon- en leefklimaat worden gegarandeerd en daarnaast levert het project geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu op, waardoor een milieueffectrapport niet nodig is. Het college verleent medewerking aan de aanvraag door het opstarten van de procedure en het plan voor zes weken ter inzage te leggen. Gedurende deze periode staat het een ieder vrij om zienswijzen in te dienen. Als er geen zienswijzen worden ingediend zal de vergunning worden verleend. Indien er zienswijzen worden ingediend worden deze beantwoord en betrokken bij de besluitvorming.

    Voorgesteld besluit

    1. Medewerking te verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning om af te wijken van het bestemmingsplan ten behoeve van de realisatie van 8 woonwagenwoningen aan de Amerikalaan in Alphen aan den Rijn, door het opstarten van een procedure ex artikel 2.12 lid 1, sub a onder 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; 
    2. De ontwerp omgevingsvergunning met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage leggen op grond van artikel 3.10 e.v. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

  12. 12

    In 2015 zijn met het beheerkwaliteitsplan de gewenste kwaliteitsniveaus voor de openbare ruimte vastgesteld. Die eisen zijn gebaseerd op een landelijke standaard voor de beeldkwaliteit (kennisplatform CROW). Aan de hand van deze standaard kan de kwaliteit van de openbare ruimte worden gemeten. Uit een recente meting van de beeldkwaliteit hebben we geconstateerd dat delen van de openbare ruimte niet voldoen aan de vastgestelde kwaliteitsniveaus.


    De achterstanden zijn de laatste jaren door diverse omstandigheden ontstaan. De oorzaak is een combinatie van factoren, waaronder te krappe budgetten, onvoldoende bijsturing en problemen in de bedrijfsvoering. De sleutel tot verbetering ligt daarom integraal bij het orde brengen van de middelen, organisatie en uitvoering.


    Hiervoor zijn diverse verbeterprocessen gestart. Deze verbeterprocessen kosten tijd en de effecten op de kwaliteit van de openbare ruimte zijn nog niet direct zichtbaar. De gemeenteraad zal periodiek worden geïnformeerd over de voortgang van deze verbeteringen en ontwikkeling van de beeldkwaliteit aan de hand van toegelichte kwartaalrapportages.

    Voorgesteld besluit

    De raadsinformatiebrief inzake de beeldkwaliteit openbare ruimte samen met de memo rapportage beeldkwaliteit openbare ruimte te zenden aan de gemeenteraad

  13. 13

    Het centrum van Boskoop is een BIZ-gebied. Ten aanzien van de uitvoering van de BIZ zijn afspraken gemaakt tussen de stichting centrum Boskoop (de BIZ-organisatie) en de gemeente, welke zijn vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst. Op basis van deze uitvoeringsovereenkomst dient de BIZ stichting ieder jaar een inhoudelijk en financieel jaarverslag te overleggen over het voorafgaande subsidiejaar. Na ontvangst van deze stukken stelt het college de hoogte van de BIZ subsidie van het voorgaande jaar definitief vast. Op basis hiervan vindt een eventuele eindafrekening plaats. Dit vindt nu plaats voor 2022. De stichting heeft tevens de begroting 2023 ingediend. Op basis hiervan vindt conform de afspraken uit de uitvoeringsovereenkomst de subsidieverlening voor 2023 plaats en kan nu uitbetaling van een eerste voorschot op de BIZ 2023 plaatsvinden.

    Voorgesteld besluit

    - Kennis te nemen van het inhoudelijke en financiële jaarverslag 2022 van stichting centrum Boskoop;
    - De definitieve BIZ opbrengst/subsidie 2022 voor de BIZ Boskoop vast te stellen op € 13.600,-;
    - Het verschil tussen het reeds verleende voorschotbedrag 2022 (€ 13.540,-) en de werkelijke BIZ opbrengst 2022 (€ 13.600,-) ter hoogte van € 60,- conform de gemaakte afspraken in de uitvoeringsovereenkomst over te maken aan de stichting Centrum Boskoop;
    Op basis van de BIZ-begroting 2023 de BIZ-subsidie 2023 te verlenen en hiervoor – conform de gemaakte afspraken in de uitvoeringsovereenkomst - een eerste voorschot op de BIZ 2023 uit te keren.

  14. 14

    De huidige molenbeschermingsregels in de bestemmingsplannen c.q. beheersverordeningen van Alphen aan den Rijn zijn niet meer actueel. Dat betekent dat de molens -ingeval van bouwplannen in de nabijheid van de molens- niet afdoende beschermd kunnen worden en er onomkeerbare en ongewenste situaties kunnen ontstaan. Dit dient voorkomen te worden.


    Met voorliggend bestemmingsplan en beheersverordening wordt het plan voorzien van een actueel ruimtelijk juridisch kader wat in lijn is met hetgeen is beschreven in de provinciale omgevingsverordening. Op deze wijze worden de molens weer op een juiste wijze beschermd. In de toelichting van het bestemmingsplan c.q. beheersverordening wordt aangetoond dat voldaan kan worden aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening. Het college heeft de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de noodzakelijke aanpassingen.
    Het ontwerpbestemmingsplan wordt gedurende zes weken ter inzage gelegd. De ontwerp beheersverordening wordt gedurende twee weken ter inzage gelegd. Tijdens deze perioden van terinzageleggingen is het indienen van een reactie mogelijk.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Molenbiotopen 2023, Alphen aan den Rijn’, met identificatienummer IMRO (ontwerp): NL.IMRO.0484.BPmolenbiotopen-ON01
    met bijbehorende bestanden digitaal en analoog, vast te stellen;
    2. het ontwerpbestemmingsplan Molenbiotopen 2023 (zoals bedoeld in beslispunt 1) vrij te geven voor zienswijzen op grond van artikel 3.8, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening;
    3. De ontwerpbeheersverordening Molenbiotopen 2023, met identificatienummer IMRO (ontwerp): NL.IMRO.0484.BVmolenbiotopen-ON01 met bijbehorende bestanden digitaal en analoog, vast te stellen;
    4. de ontwerpbeheersverordening Molenbiotopen 2023 (zoals bedoeld in beslispunt 3) vrij te geven voor inspraak, met een afwijkende inspraaktermijn van 2 weken, op grond van artikel 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening en de Inspraakverordening Alphen aan den Rijn 2016;
    5. bij geen inspraakreacties of zienswijzen de gemeenteraad voor te stellen om
    a. de beheersverordening Molenbiotopen 2023, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BVmolenbiotopen-VA01 met bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen en
    b. het bestemmingsplan ‘Molenbiotopen 2023, Alphen aan den Rijn’, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BPmolenbiotopen-VA01 met bijbehorende bestanden digitaal en analoog, vast te stellen.
    aan wethouder G. Van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het bestemmingsplan dan wel beheersverordening ‘Molenbiotopen 2023, Alphen aan den Rijn’ met bijbehorende bestanden (zoals bedoeld in beslispunt 5) vóór de behandeling in de Raad aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.

  15. 15

    Het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) geeft een integraal financieel beeld van de ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente. Dit zijn zowel projecten waarbij de gemeente actief grondbeleid voert, risicodragend participeert en waarvoor een gemeentelijke grondexploitatie is geopend, als projecten waarbij de gemeente facilitair grondbeleid voert.
    Grondexploitaties zijn meerjarige ontwikkelingen waarbij sprake is van rente en kosten- & opbrengstenstijging (inflatie) die het financieel resultaat beïnvloeden. Daarom wordt voorafgaand aan de jaarlijkse actualisatie van het MPG een inschatting gemaakt van de verwachte ontwikkelingen ten aanzien van deze parameters.

    Voorgesteld besluit

    1. De voorlopige uitgangspunten ten aanzien van de parameters voor het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2024 zoals vastgelegd in het memo ‘Voorlopige uitgangspunten actualisatie MPG 2024’, vast te stellen;
    2. De raad door middel van een presentatie tijdens de technische toelichting op 11 oktober te informeren over de parameters voor het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2024.

  16. 16

    Op 6 juli 2023 heeft het college namens de gemeenteraad het initiatiefvoorstel ‘Het Nieuwe Oude Raadhuis’ van het CDA ontvangen over de herbestemming van het oude Raadhuis te Alphen aan den Rijn (Burgermeester Visserpark). Dit initiatiefvoorstel is voortgekomen uit het feit dat er tot op dit moment nog geen definitieve bestemming en invulling voor het oude Raadhuis is gevonden.


    In de afgelopen jaren zijn er al vele onderzoeken geweest naar een goede invulling voor dit Rijksmonument. Veel initiatieven zijn vooral op de technische en bouwkundige staat van het pand en de financiële gevolgen voor een herbestemming gestrand. Zo is bijvoorbeeld in 2020 de huisvesting van het Nationaal Popmuseum niet doorgegaan (301675). Daarna is er in 2021 met omwonende, het culturele veld en diverse andere stakeholders (waaronder horeca etc.) een Bidbook opgesteld die ruimte gaf aan een sociaal, culturele en maatschappelijke invulling. Ook daar is geen definitief plan uit voortgekomen. Het meest recente onderzoek was erop gericht om een onderwijs bestemming te geven aan het gebouw wat ook om diverse redenen niet te realiseren is (2856724). De afspraak met de gemeenteraad is dat, indien het gebouw geen onderwijsbestemming krijgt, het college zich blijft inspannen voor een maatschappelijke of culturele bestemming. Via de bijgevoegde raadsbrief geeft het college de gemeenteraad haar wensen en bedenkingen mee over het initiatiefvoorstel, gebaseerd op de genoemde onderzoeken en de ervaring uit de vorige initiatieven.

    Voorgesteld besluit

    Aanbieden van wensen en bedenkingen op het initiatiefvoorstel van het CDA ‘Het Nieuwe Oude Raadhuis’ middels bijgevoegde brief aan de gemeenteraad.

  17. 17

    Van 9 februari tot en met 22 maart 2023 heeft het ontwerpwijzigingsplan Buitengebied Boskoop-elfde wijziging voor een ieder ter inzage gelegen. Het plan ziet op een functieverandering vanenkele sierteeltlocaties, de bouw van Ruimte-voor-Ruimte woningen en de omzetting van bedrijfswoningen naar plattelandswoningen in transformatiebieden van de Greenport regio Boskoop.

    Voorgesteld besluit

    1.De beantwoording van de zienswijzen, zoals opgenomen in de Nota van beantwoordingzienswijzenen ambtshalve aanpassingennaar aanleiding van het ontwerp wijzigingsplan Buitengebied Boskoop - elfde wijziging, vast te stellen;
    2.Het wijzigingsplan Buitengebied Boskoop-elfdewijziging, met identificatienummer, NL.IMRO.0484.BKbuigebbosk11wij-VA01, digitaal met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen, in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp en de wijzigingen, zoals weergegeven in de onder 1 genoemde nota;
    3. De analoge afgeleide versie van het wijzigingsplan Buitengebied Boskoop - elfde wijziging gewijzigd vast te stellen;
    4.Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wetruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins zijn verzekerd.

  18. 18

    De gemeente heeft als vastgoedeigenaar met diverse maatschappelijke organisaties vastgoedovereenkomsten (huur-, erfpacht-, opstalovereenkomsten, enzovoorts). Jaarlijks worden de daaraan verbonden huurprijzen, retributies of canons geïndexeerd.
    Voor het berekenen van de jaarlijkse indexering van huurprijzen, retributie of canon wordt, op basis van de afspraken in de overeenkomsten, de consumentenprijsindex (CPI) van het CBS gebruikt. Door de vorig jaar snel opgelopen kosten voor energie als gevolg van de oorlog in
    Oekraïne komt de index op 1 januari 2023 uit op 14,5% (mutatie september 2022 t.o.v. september 2021). Inmiddels dalen de energiekosten en is de prognose van het CBS voor de indexering in januari 2024 (mutatie september 2023 t.o.v. september 2022) 0,2%.
    De gemeente onderkent het risico dat sommige maatschappelijke organisaties in de problemen komen door stijging van de huurprijs, retributie of canon i.c.m. de stijging van andere kosten. Dit heeft mogelijk gevolgen voor het voorzieningenniveau in onze gemeente. Het college heeft
    daarom eerder besloten om de indexering voor deze maatschappelijke organisaties uit te stellen en te onderzoeken op welke wijze deze organisaties gedeeltelijk kunnen worden gecompenseerd. Ook de gemeente heeft in 2023 te maken met gestegen kosten voor de exploitatie van het gemeentelijk vastgoed als gevolg van o.a. indexatie van onderhoudscontracten en hogere kosten voor onderhoudswerkzaamheden (lonen en materialen Desondanks heeft het college besloten om de huurprijzen, retributies en canons wel te indexeren met 14,5%, maar het verschil (huurprijs na indexatie – huurprijs 2022) voor de maatschappelijke organisaties in 2023 eenmalig kwijt te schelden.


    Daarnaast heeft het college besloten om nu al duidelijkheid te geven over het te hanteren indexpercentage voor 2024 en hiervoor de prognose van 0,2% aan te houden.

    Voorgesteld besluit

    1. De huur, retributie of canon voor maatschappelijke organisaties met een overeenkomst met de gemeente, per 1 januari 2023 alsnog te indexeren op basis van de CPI-index van 14,5 % en de gevolgen hiervan in 2023 eenmalig kwijt te schelden. 
    2. Voor de indexering 2024 uit te gaan van de door het CBS vastgestelde voorlopige CPIindex van 0,2%. 
    3. De maatschappelijke organisaties te informeren met bijgevoegde brief. 
    4. Het moment van versturen van de brief af te stemmen op het versturen van de brief m.b.t. indexeren van subsidies. 
    5. De raad voor te stellen de hierdoor ontstane inkomstenderving voor de vastgoedexploitatie van € 400.121,- via de najaarsnota te dekken door een onttrekking aan de Algemene Reserve.