- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
Agendapunten
-
Gemeente Alphen aan den Rijn dient te (blijven) voorzien in tenminste 471 opvangplaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne (peildatum 1 juni 2023). De gemeentelijke opvanglocatie aan de Noorderkeerkring in Alphen aan den Rijn is met bijna 220 opvangplaatsen de grootste opvanglocatie. Deze locatie sluit eind 2023. Voor de Oekraïense vluchtelingen die nu op de Noorderkeerkring opgevangen worden, dient tijdig vervangende opvang gerealiseerd te worden. Het college blijft het belang benadrukken dat ook iets wordt gedaan aan de druk op de woningmarkt voor woningzoekenden uit de eigen gemeente, zoals spoedzoekers en jongeren die nu soms jarenlang tevergeefs op een passende woning wachten. Naast drie nieuwe locaties die door het college zijn aangewezen specifiek voor de realisatie van tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen, wil het college daarom inzetten op het realiseren van tijdelijke huisvesting voor vijftien jaar, zowel voor de eigen inwoners als voor de Oekraïense vluchtelingen (50%-50%). Het college heeft eerder vijf locaties vrijgegeven voor het opstarten van een participatietraject met omwonenden en het uitvoeren van diverse grond- en milieutechnische onderzoeken op de locaties. Op basis van de uitkomsten van het participatietraject en de technische onderzoeken, heeft het college besloten de volgende locaties nader te onderzoeken voor de ontwikkeling van tijdelijke huisvesting voor de duur van vijftien jaar voor Oekraïense vluchtelingen en de eigen inwoners van gemeente Alphen aan den Rijn:
1. Bentwoudlaan (tegenover de brandweerkazerne), Benthuizen
2. Zegwaardseweg, Benthuizen
3. Katjespolder Noord (naast de Gemeneweg), Hazerswoude-Dorp
4. Katjespolder Noord (weiland achter zwembad), Hazerswoude-DorpBijlagen
Voorgesteld besluit
Het college besluit om:
1. de volgende locaties voor de ontwikkeling van tijdelijke huisvesting voor de duur van vijftien jaar voor Oekraïense vluchtelingen en de eigen inwoners van gemeente Alphen aan den Rijn aan te wijzen voor nader onderzoek:
a. Bentwoudlaan (tegenover de brandweerkazerne), Benthuizen
b. Zegwaardseweg, Benthuizen
c. Katjespolder Noord (naast de Gemeneweg), Hazerswoude-Dorp
d. Katjespolder Noord (weiland achter zwembad), Hazerswoude-Dorp
2. de raad middels bijgevoegd raadsvoorstel en -besluit te in te stemmen met een voorbereidingsbudget van € 500.000,- en deze te bekostigen vanuit de bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden
3. De financiële verwerking laten plaatsvinden middels bijgevoegde separate begrotingswijziging.
4. voor deze locaties het participatietraject met omwonenden voort te zetten voor de nadere uitwerking en inpassing in het gebied. -
De regio Rijn- en Veenstreek heeft in 2021 een MKB-deal ‘Boost Your Digital Business’ met de provincie Zuid-Holland gesloten. Hiermee is subsidie beschikbaar gekomen voor de uitvoering van een meerjarenprogramma gericht op stimulering van digitalisering in het mkb in de Rijn- en Veenstreek. Eén van de onderdelen van het programma betreft de uitvoering van de subsidieregeling ‘Digitaliseringsvoucher mkb Rijn- en Veenstreek’. Deze regeling, die sinds begin 2022 van kracht is, biedt ondernemers uit onze regio financiële ondersteuning bij het (verder) digitaliseren van hun bedrijf. De looptijd van deze subsidieregeling is nu verstreken maar er is nog budget beschikbaar. Nu de looptijd van het gehele MKB-deal programma wordt verlengd van augustus 2023 naar augustus 2024, is het ook wenselijk en noodzakelijk om de subsidieregeling ‘digitaliseringsvoucher mkb Rijn- en Veenstreek’ te actualiseren en te verlengen tot medio 2024. Hiermee maken we het mogelijk dat mkb-ondernemers in onze regio ook het aankomende jaar nog aanspraak kunnen maken op deze subsidie. Zo blijven we digitalisering in het mkb stimuleren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De (geactualiseerde) subsidieregeling ‘Digitaliseringsvoucher mkb Rijn- en Veenstreek 2023' vast te stellen.
-
Gemeente Alphen aan den Rijn dient te (blijven) voorzien in tenminste 471 opvangplaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne (peildatum 1 juni 2023). De gemeentelijke opvanglocatie aan de Noorderkeerkring in Alphen aan den Rijn is met bijna 220 opvangplaatsen de grootste opvanglocatie. Deze locatie sluit eind 2023. Voor de Oekraïense vluchtelingen die nu op de Noorderkeerkring opgevangen worden, dient tijdig vervangende opvang gerealiseerd te worden. 4 De locatie Steekterweg 202 in Alphen aan den Rijn is door de Provincie Zuid Holland te koop aangeboden voor de huisvesting van vluchtelingen. Na aankoop van de grond (raadsvoorstel 3095258) deze locatie ontwikkelen voor de opvang van ca 48 Oekraïense vluchtelingen. Het kantoorpand aan de Rijndijk 139 in Hazerswoude-Rijndijk wordt verbouwd tot tijdelijke huisvesting voor ca. 60 Oekraïne vluchtelingen. De 1e fase van de Steekterweg 29 ontwikkelen voor de opvang van ca. 75 oorlogsvluchtelingen. Alle 3 de locaties voor de duur van vijf jaar met een mogelijke verlenging van nog eens 5 jaar voor Oekraïense vluchtelingen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college besluit om:
1. de locaties Steekterweg 202 en Steekterweg 29 (fase 1) in Alphen aan den Rijn en Rijndijk 139 in Hazerswoude-Rijndijk te gaan ontwikkelen voor tijdelijke huisvesting voor de duur van vijf jaar met een mogelijke verlenging van nog eens 5 jaar voor Oekraïense vluchtelingen.
2. de locatie Steekterweg 29, fase 2 in Alphen aan den Rijn nader uit te werken en definitieve kredietaanvraag in 2e helft 2023 aan te bieden aan de Raad.
3. de raad middels bijgevoegd raadsvoorstel en-besluit te verzoeken een voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen van € 60.000,- exclusief btw voor de locatie Steekterweg 29 fase 2 en dit te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden.
4. Het stedenbouwkundig plan tijdelijke huisvesting voor de hele locatie Steekterweg 29 (fase 1 en 2) te laten vaststellen.
5. de raad middels bijgevoegd raadsvoorstel en -besluit te verzoeken
a. De investeringslasten ad € 1.500.000,- incl btw voor het pand gesitueerd aan Rijndijk 139 direct ten laste te brengen op de Rijksbijdrage boekjaar 2023 (transitiekosten) vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid ( € 878.460,-) en het restant ( € 621.540,- ) ten laste te brengen van de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden
b. Investeringskredieten beschikbaar te stellen voor de investeringen aan de Steekterweg 202 voor
i. De aanschaf van flexwoningen voor € 1.360.000 exclusief btw, met een gemiddelde afschrijvingslast van € 136.000,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 18.700,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 10 jaar (in plaats van 15 jaar).
ii. De inrichting en aanleg van het openbaar gebied voor € 961.000,- exclusief btw met een gemiddelde afschrijvingslast van € 96.100,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 13.214,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en daar waar mogelijk vanuit de Transitiekostenregeling en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 10 jaar (in plaats van 30 jaar).
iii. De inventariskosten voor € 145.800,- exclusief btw met een gemiddelde afschrijvingslast van € 48.600,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 7.290,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 3 jaar (in plaats van 5 jaar).
c. Investeringskredieten beschikbaar te stellen voor de investeringen voor de 1e fase aan de Steekterweg 29 voor
i. De aanschaf van flexwoningen voor € 2.937.000 exclusief btw, met een gemiddelde afschrijvingslast van € 293.700,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 403.838,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 10 jaar (in plaats van 15 jaar).
ii. De inrichting en aanleg van het openbaar gebied voor € 1.586.200,- exclusief btw met een gemiddelde afschrijvingslast van € 158.620,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 218.103,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en daar waar mogelijk vanuit de Transitiekostenregeling en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 10 jaar (in plaats van 30 jaar).
iii. De inventariskosten voor € 267.900,- exclusief btw met een gemiddelde afschrijvingslast van € 89.300,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 13.395,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair
af te schrijven over een periode in 10 jaar.
6. De financiële consequenties middels bijgevoegde begrotingswijziging te verwerken.
7. voor deze locaties het participatietraject met omwonenden voort te zetten voor de nadere uitwerking en inpassing in het gebied. -
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college besluit om:
1. de locaties Steekterweg 202 en Steekterweg 29 (fase 1) in Alphen aan den Rijn en Rijndijk 139 in Hazerswoude-Rijndijk te gaan ontwikkelen voor tijdelijke huisvesting voor de duur van vijf jaar met een mogelijke verlenging van nog eens 5 jaar voor Oekraïense vluchtelingen.
2. de locatie Steekterweg 29, fase 2 in Alphen aan den Rijn nader uit te werken en definitieve kredietaanvraag in 2e helft 2023 aan te bieden aan de Raad.
3. de raad middels bijgevoegd raadsvoorstel en-besluit te verzoeken een voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen van € 60.000,- exclusief btw voor de locatie Steekterweg 29 fase 2 en dit te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden.
4. Het stedenbouwkundig plan tijdelijke huisvesting voor de hele locatie Steekterweg 29 (fase 1 en 2) te laten vaststellen.
5. de raad middels bijgevoegd raadsvoorstel en -besluit te verzoeken
a. De investeringslasten ad € 1.500.000,- incl btw voor het pand gesitueerd aan Rijndijk 139 direct ten laste te brengen op de Rijksbijdrage boekjaar 2023 (transitiekosten) vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid ( € 878.460,-) en het restant ( € 621.540,- ) ten laste te brengen van de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden
b. Investeringskredieten beschikbaar te stellen voor de investeringen aan de Steekterweg 202 voor
i. De aanschaf van flexwoningen voor € 1.360.000 exclusief btw, met een gemiddelde afschrijvingslast van € 136.000,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 18.700,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 10 jaar (in plaats van 15 jaar).
ii. De inrichting en aanleg van het openbaar gebied voor € 961.000,- exclusief btw met een gemiddelde afschrijvingslast van € 96.100,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 13.214,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en daar waar mogelijk vanuit de Transitiekostenregeling en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 10 jaar (in plaats van 30 jaar).
iii. De inventariskosten voor € 145.800,- exclusief btw met een gemiddelde afschrijvingslast van € 48.600,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 7.290,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 3 jaar (in plaats van 5 jaar).
c. Investeringskredieten beschikbaar te stellen voor de investeringen voor de 1e fase aan de Steekterweg 29 voor
i. De aanschaf van flexwoningen voor € 2.937.000 exclusief btw, met een gemiddelde afschrijvingslast van € 293.700,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 403.838,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 10 jaar (in plaats van 15 jaar).
ii. De inrichting en aanleg van het openbaar gebied voor € 1.586.200,- exclusief btw met een gemiddelde afschrijvingslast van € 158.620,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 218.103,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en daar waar mogelijk vanuit de Transitiekostenregeling en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair af te schrijven over een periode in 10 jaar (in plaats van 30 jaar).
iii. De inventariskosten voor € 267.900,- exclusief btw met een gemiddelde afschrijvingslast van € 89.300,- per jaar en een gemiddelde rentelast van € 13.395,- te dekken vanuit de Bekostigingsregeling Oekraïense ontheemden en deze investeringslast in afwijking van de nota Vaste Activa 2018 lineair
af te schrijven over een periode in 10 jaar.
6. De financiële consequenties middels bijgevoegde begrotingswijziging te verwerken.
7. voor deze locaties het participatietraject met omwonenden voort te zetten voor de nadere uitwerking en inpassing in het gebied. -
Gemeente Alphen aan den Rijn heeft voor een groot deel van haar gemeentelijk vastgoed het technisch beheer uitbesteed aan twee marktpartijen. De overeenkomst met één van de marktpartijen loopt dit jaar af en moet opnieuw worden aanbesteed. Vanuit het college is gevraagd om, vooruitlopend op een eventuele aanbesteding, een analyse/businesscase op te stellen voor het in eigen had nemen van het technisch beheer van gemeentelijk vastgoed. De businesscase biedt inzicht in de financiële en bedrijfsmatige/organisatorische consequenties van het in eigen beheer nemen van al het gemeentelijk vastgoed. Hiervoor zijn drie mogelijke varianten ten aanzien van het technisch beheer onderzocht en met elkaar vergeleken. Het betreft een variant waarbij het technisch beheer van alle panden intern is belegd, een variant waarbij het technisch beheer van alle panden extern is belegd en een combinatie daarvan. Op basis van de businesscase is het voorstel te kiezen voor de variant waarbij het technisch beheer van enkele panden intern wordt belegd en de overige panden extern.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Akkoord te gaan met scenario B uit de businesscase 
2. Het technisch beheer van het gemeentehuis inclusief parkeergarage en de WKO installatie en het theater Castellum intern te beleggen bij team Vastgoed 
3. Het technisch beheer van het deel van het gemeentelijk vastgoed waarvoor de huidige overeenkomst afloopt, inclusief de gebouwen Ecopark de Limus, Bibliotheek Aarkade en Langeroode, aan te besteden.<br> -
Alphen aan den Rijn organiseert samen met Gouda en Woerden het VNG Jaarcongres 2024. De locatie voor het plenaire deel van het congres wordt Hoogeveen Plants op het ITC-terrein in Hazerswoude-Dorp. De organisatie van het VNG Jaarcongres 2024 betekent door de komst van circa 3000 overheidsbestuurders uit heel Nederland een economische impuls voor lokale ondernemers in de vorm van horeca en hotelovernachtingen. Ook krijgt het toerisme in het Groene Hart een impuls en vindt profilering plaats van lokale en regionale bezienswaardigheden zoals Avifauna, Boskoop en Archeon. Op 14 juni 2023 wordt tijdens het VNG Jaarcongres 2023 bekendgemaakt dat Alphen, Gouda en Woerden het VNG Jaarcongres 2024 organiseren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Gemeenteraad informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief over de toekenning door de VNG aan Alphen, Gouda en Woerden om het VNG Jaarcongres 2024 te mogen organiseren.