Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 3 december 2024

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

  2. 2

  3. 3.a

    Gemeente heeft de exploitatie van de Alphense zwembaden De Hoorn en AquaRijn belegd bij De Thermen 2 (DT2). De huidige exploitatiebijdrage staat onder druk. Het college wilde weten of, en zo ja welke verbetermogelijkheden er zijn in de huidige exploitatie, binnen het bestaande niveau van dienstverlening.
    Het college gaf daarom opdracht om de exploitatie van De Thermen 2 extern te laten onderzoeken. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden. Op basis van (de conclusies en aanbevelingen van) het onderzoek stelt het college de exploitatiebijdrage vast op €2.000.000 voor 2025 en 2026. Het college beoogt de exploitant in de gelegenheid te stellen om met deze bijdrage dezelfde dienstverlening te kunnen bieden als in de voorgaande jaren. Daarnaast geeft het college De Thermen 2 opdracht om een aantal verbetermaatregelen door te voeren.

    Voorgesteld besluit

    1. De exploitatiebijdrage aan De Thermen 2 voor 2025 en 2026 vaststellen op €2.000.000;
    2. De voorlopige exploitatiebijdrage voor 2026 vast te stellen
    - onder voorbehoud van door De Thermen 2 in te dienen begroting van 2026 en de definitieve exploitatiebijdrage voor 2026 vast te stellen op basis van de jaarrekening 2026;
    - onder voorbehoud van schriftelijke bevestiging van de exploitant op de door te voeren maatregelen;
    3. Het in de begroting opgenomen exploitatiebijdrage budget 2025 en 2026 (€ 500.000,- per jaar) voor een bedrag van € 150.000,- (per jaar) te laten vrijvallen ten gunste van het begrotingssaldo en €100.000,- beschikbaar te houden voor het taakveld sport;
    4. De hiervoor onder punt 3 genoemde financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2025;
    5. De Thermen 2 opdracht geven om verbetermaatregelen door te voeren;
    6. De raad informeren via bijgevoegde brief;
    7. Een informatiemarkt organiseren over (de toekomst van) de Alphense zwembaden.

  4. 3.b

    De motie van de SP verzoekt het college om een leegstandsverordening in te voeren, gericht op het monitoren en tegengaan van langdurige leegstand van woningen en andere panden. Met deze verordening zou de gemeente beter kunnen inspelen op de lokale behoefte aan woonruimte. De huidige cijfers over leegstand in Alphen aan den Rijn laten echter zien dat het percentage tussen 2-3% ligt, wat beschouwd wordt als een gezond niveau van frictieleegstand. Het college stelt daarom dat een leegstandsverordening op dit moment niet noodzakelijk is.

    Voorgesteld besluit

    De raad informeren over de motie van de SP om een leegstandsverordening in te voeren middels een raadsinformatiebrief.

  5. 4.a

    De gemeente werkt gebiedsstrategieen uit met behulp van het instrument bouwstenen leefomgeving. Na het doorlopen van een meervoudig onderhandse aanbesteding is bureau Posad Maxwan gecontracteerd voor begeleiding hiervan. Zij ontwikkelden dit instrument samen met de gemeente. Bij het opstellen van de gebiedsstrategie voor Ridderveld, willen we de kansen benutten die liggen voor binnenstedelijke verdichting. Daarom willen we deze gebiedsstrategie doorvertalen in een strategie om woningen toe te voegen aan de wijk (verdichtingsstrategie). Gezien de opgaven in de wijk, stellen we gezondheid hierbij centraal. Dit doen we aan de hand van de methode "omgekeerd ontwerpen" die Posad Maxwan ontwikkelde voor Provincie Zuid-Holland. Hierbij zoeken we eerst naar gezonde groene en sociale netwerken, daarna wordt de realisatie van woningen erop afgestemd.


    Om doelmatige redenen wijken we af van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en gunnen de aanvullende opdracht - zijnde het doorvertalen van de gebiedsstrategie in een verdichtingsstrategie - onderhands aan Posad Maxwan.

    Voorgesteld besluit

    Af te wijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en het enkelvoudig onderhands gunnen van de opdracht voor het opstellen van een verdichtingsstrategie, als aanvullende opdracht op de op te stellen gebiedsstrategie Ridderveld.

  6. 4.b

    Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente biedt de mogelijkheid om gemotiveerd af te wijken van de geldende procedures. Om de grote stroom oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne te huisvesten is woonruimte noodzakelijk. Medio 2025 gaat een aantal opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen sluiten. Daarnaast krijgt gemeente Alphen aan den Rijn een verhoogde taakstelling voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen (564 opvangplekken vanaf 1 juli 2025). In de komende paar maanden dienen nieuwe opvangplekken gerealiseerd te worden. De gemeente heeft onvoldoende grondeigendommen om deze opgave zelfstandig te kunnen realiseren. Om de verbouwing van de School met de Bijbel gevestigd op de Graaf van Bloisstraat 25 te Benthuizen mogelijk te maken is afwijken van het aanbestedingsbeleid noodzakelijk, waarna de enkelvoudige uitvraag van de verbouwingswerkzaamheden per omgaande uitgezet kan worden.

    Voorgesteld besluit

    Af te wijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en het werk, “verbouwing School met de Bijbel gevestigd op de Graaf van Bloisstraat 25 te Benthuizen ten behoeve van de tijdelijke huisvesting oorlogsvluchtelingen”, enkelvoudig onderhands uit te vragen.

  7. 4.c

    Jaarlijks vindt er voor Rijnvicus BV een Algemene Ledenvergadering (AVA) plaats ter bespreking en vaststelling van de begroting van aankomend jaar. De portefeuillehouder Participatie vertegenwoordigt het college in de AVA. Daarom wordt het college gevraagd in te stemmen met de begroting van Rijnvicus 2025-2028 zodat de portefeuillehouder deze tijdens de AVA kan vaststellen/goedkeuren. De begroting van Rijnvicus BV is een geconsolideerde begroting en raakt ook het beleid en de budgetten van de portefeuillehouder Inburgering, Participatie en Financiën.

    Voorgesteld besluit

    1, De aandeelhouder (portefeuillehouder Noordermeer) te laten instemmen met de begroting van Rijnvicus 2025 tijdens de AVA (aandeelhoudersvergadering) en kennis te nemen van de meerjarenbegroting 2026-2028. 
    2. De stijging van de lasten in 2025 voor de gemeentebegroting van € 1,3 miljoen, te dekken uit de post loon en prijscompensatie van de begeleide participatie. 
    3. In 2025 met nieuwe (financiële) afspraken te komen en deze samen vast te leggen in de DVO met Rijnvicus voor 2026 en verder.

  8. 4.d

    Voor de ontwikkeling en realisatie van 22 appartementen in een 7 laags gebouw, op grond van de door de Gemeente vastgestelde Woonvisie, is een anterieure overeenkomst gesloten met de eigenaren van de percelen 1-11 Lemelerberg te Alphen aan den Rijn. In de overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de te voeren procedure en de te betalen exploitatiebijdrage. Om het bouwplan te realiseren in zijn gewenste vorm en te voldoen aan de benodigde parkeerplaatsen heeft de initiatiefnemer 138m2 van aangrenzende gemeentelijke gronden nodig. De gemeente acht het van belang dat het project doorgang kan vinden. Bij verkoop van deze gronden aan de betreffende partij is de gemeente sinds het Didam arrest gehouden aan het kenbaar maken en publicatie van de voorgenomen verkoop, zodat een ieder daar kennis van kan nemen.

    Voorgesteld besluit

    1. Een anterieure overeenkomst aangaan voor het bouwen van 22 appartementen in een 7 laags gebouw aan de Lemelerberg te Alphen aan den Rijn.
    2. De burgemeester besluit aan wethouder van As volmacht te verlenen voor de ondertekening van de overeenkomst en zo nodig tekstuele aanpassingen in de overeenkomst te laten doen.
    3. Over te gaan tot publicatie van voorgenomen grondverkoop aan de initiatiefnemer.

  9. 4.e

    Habeko Wonen is voornemens het perceel in Koudekerk aan den Rijn, gelegen tussen de Koningin Julianastraat, Hoogewaard, Willem de Zwijgerlaan en Prinses Wilhelminastraat te herontwikkelen. Het project omvat de sloop van 27 eengezinswoningen en de bouw van circa 70 appartementen. Om de haalbaarheid van dit initiatief te onderzoeken en de kosten te verhalen, wordt een intentieovereenkomst gesloten met Habeko Wonen. Hierin zijn op hoofdlijnen afspraken vastgelegd over de uitgangspunten en het te volgen proces.

    Voorgesteld besluit

    1. Een intentieovereenkomst aangaan met Habeko Wonen om de haalbaarheid van het initiatief Complex 5001 in Koudekerk aan den Rijn te onderzoeken.
    2. De burgemeester besluit aan wethouder van As volmacht te verlenen voor de ondertekening van de overeenkomst en zo nodig tekstuele aanpassingen in de overeenkomst te laten doen.

  10. 4.f

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 17, Benthuizen’ van 28 december 2023 tot en met 7 februari 2024 voor zes weken ter inzage gelegd voor het indienen van zienswijzen. Hier is gebruik van gemaakt. Er zijn in totaal 3 zienswijzen ingediend. De zienswijzen hebben aanleiding gegeven om wijzigingen door te voeren aan de inhoud van het bestemmingsplan ten opzichte van het ter inzage gelegde ontwerpbestemmingsplan. Met deze aanpassingen wordt er voldaan aan een goede ruimtelijke ordening. Dat geeft aanleiding om het plan ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden.

    Voorgesteld besluit

    Aan de gemeenteraad voor te stellen:
    1. De ingediende zienswijzen ontvankelijk en gedeeltelijk gegrond en gedeeltelijk ongegrond te verklaren zoals opgenomen in de beantwoordingsnota van de zienswijze en ambtshalve aanpassingen.
    2. De beantwoordingsnota van de zienswijze en de ambtshalve aanpassingen van het bestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 17, Benthuizen’ vast te stellen.
    3. Het bestemmingsplan 'Hogeveenseweg 17, Benthuizen' met identificatienummer NL.IMRO.0484.BHhogeveenseweg17-VA01 gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn

  11. 4.h

    Een organisatie van de schaal van Alphen aan den Rijn moet wendbaar en flexibel zijn. Het doel is om de organisatie aan te passen aan de schaalgrootte van de gemeente om de maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. De middelen hiervoor zijn opgenomen in de goedgekeurde begroting van de gemeente. De ondernemingsraad heeft positief advies gegeven. De directie heeft besloten om het plan “Sturing en structuur 1.1” uit gaan voeren. Aan het college wordt gevraagd te bekrachtigen dat de organisatie tot uitvoering van het besluit Sturing en Structuur 1.1 over gaat.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het besluit van de directie van 2 december 2024
    2. Te bekrachtigen dat de organisatie tot uitvoering van het besluit Sturing en Structuur 1.1 over gaat.

  12. 4.j

    Het college is op grond van de Privaatrechtelijke regeling achteraf betaald parkeren bevoegd de tarieven voor de gemeentelijke parkeergarages in het centrum vast te stellen. De raad heeft in de Kadernota 2024, en verwerkt in de begrotig 2025, besloten de parkeertarieven op straat en in de parkeergarages (Castellum, Aarhof, Hoogvlietdak en Bospark) te verhogen. De eerste anderhalf uur parkeren in de garages blijft in 2025 nog van kracht. Ná dat anderhalf uur wijzigt het tarief met ingang van 1 januari 2025 van € 2,50 naar € 3,00 per uur.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegd Uitvoeringsbesluit privaatrechtelijke regeling achteraf betaald parkeren Alphen aan den Rijn vaststellen;
    2. Het uitvoeringsbesluit publiceren.

  13. 4.k

    De gemeenteraad ging in juli 2024 akkoord met een eenmalige bijdrage aan squashvereniging Alphen en verleende een garantiestelling aan de squashvereniging, zodat Squashvereniging Alphen een nieuwe accommodatie kan realiseren op sportpark Kerk en Zanen. Met de uitplaatsing van de squashvereniging realiseert gemeente niet alleen ruimte voor woningbouw op locatie Nieuwe Sloot, maar ontstaat er ook een verrijking van het sportpark Kerk & Zanen. Na intensief overleg met Stichting Waarborgfonds voor Sport (SWS) en financieel adviseurs van gemeente, verzoekt de squashvereniging de gemeente om de termijn van de garantstelling te verlengen van 15 naar 30 jaar en het garantiebedrag te verhogen naar €350.000. Met het verlengen van deze termijn en het verhogen van het garantiebedrag is de maandelijkse last voor de squashvereniging lager. De squashvereniging heeft dan een financieel betere businesscase en verwerft een positieve beoordeling van SWS dat net als gemeente garant gaat staan.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voorstellen af te wijken van het treasurybeleid van gemeente Alphen aan den Rijn op het punt van de termijn en hoogte waarvoor een garantstelling aan de squashvereniging Alphen is verleend.
    2. De raad voorstellen de termijn van de reeds verleende garantstelling aan de squashvereniging Alphen te verlengen van 15 naar 30 jaar;
    3. De raad voorstellen de hoogte van de garantstelling te verhogen van €250.000 naar €350.000;
    4. De raad voorstellen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van deze verlenging van de termijn en hoogte van de garantstelling;
    5. De raad voorstellen de geraamde kosten voor het bouwrijp maken van de locatie ad. € 188.000,- te dekken ten laste van de reserve grondexploitaties.

  14. 4.l

    Om de raad op de hoogte te brengen van de stand van zaken van de actiepunten uit de Nota Dierenwelzijn 2020-2023, het Initiatiefvoorstel Dierenwelzijn AadR 2022 en het Aanvullend Kader Dierenwelzijn 2023-2030 wordt bijgaande brief (met collegevoorstel en volledige bijlage) aangeboden.

    Voorgesteld besluit

    De raadsinformatiebrief stand van zaken Dierenwelzijn 2024 vaststellen en aan de gemeenteraad versturen.

  15. 4.n

    Het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2025 is het derde programma dat voortvloeit uit de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 Alphen aan den Rijn (IVB) dat op 15 december 2022 door de gemeenteraad is vastgesteld.
    In het veiligheidsbeleid zijn zes prioriteiten voor de jaren 2023-2026 vastgesteld: 1. Zorg en Veiligheid 2. Ondermijning 3. Cyberveiligheid 4. Fysieke leefomgeving 5. Veiligheidsaspecten door veranderende maatschappij 6. Strategische inzet voor de gemeentelijke handhavers (BOA’s) als partner in integrale teams voor wijkveiligheid en -leefbaarheid.
    In dit jaarlijkse uitvoeringsprogramma wordt aangegeven hoe uitvoering wordt gegeven aan de prioriteiten en de wettelijke taken uit het beleid.

    Voorgesteld besluit

    Het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2025 vast te stellen en ter kennisname aan de raad aan te bieden.

  16. 4.o

    Halt levert kortlopende interventies ter voorkoming, bestrijding en bestraffing van jeugdcriminaliteit. Dit voert Halt uit vanuit de wettelijke taak om strafbaar gedrag onder jongeren aan te pakken, zonder dat de jongere een strafblad krijgt. Halt heeft voor de Gemeente Alphen aan den Rijn in het jaar 2023 preventieve activiteiten verricht. Het doel van deze activiteiten is het terugdringen van jeugdcriminaliteit en zo een bijdrage leveren aan een veilige en leefbare samenleving. Door middel van de inhoudelijke verantwoording en het financiële jaarverslag 2023 legt Halt verantwoording af over de besteding van de reeds ontvangen subsidiegelden.

    Voorgesteld besluit

    De subsidie voor Halt over het jaar 2023 definitief vast te stellen op een totaalbedrag van € 50.330,-.

  17. 4.p

    Halt levert kortlopende interventies ter voorkoming, bestrijding en bestraffing van jeugdcriminaliteit. Dit voert Halt uit vanuit de wettelijke taak om strafbaar gedrag onder jongeren aan te pakken, zonder dat de jongere een strafblad krijgt. Ook verricht Halt voor de Gemeente Alphen aan den Rijn in het jaar 2025 wederom preventieve activiteiten. Doel is het terugdringen van jeugdcriminaliteit en zo een bijdrage leveren aan een veilige en leefbare samenleving.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord te gaan met de uitbetaling van de voorlopige subsidie Halt voor het jaar 2025. Het bedrag van € 63.014 zal in vier termijnen worden overgemaakt.

  18. 4.q

    1. Het verzoek van Cultuurpalet om het resultaat van €44.198 toe te voegen aan het vrij besteedbaar vermogen niet toe te staan en het gemeentelijk aandeel uit het positief saldo van € 10.166 terug te vorderen.
    2. Het verzoek van Cultuurpalet om gelden vanuit het vrij besteedbaar vermogen toe te voegen aan een nieuw te vormen Algemene reserve en een Bestemmingsreserve 2025 en 2026 niet toe te staan.
    3. Het verzoek van Productiehuis Alphen om €13.826 toe te voegen aan de algemene reserve toe te staan.

    Voorgesteld besluit

    1. Het verzoek van Cultuurpalet om het resultaat van €44.198 toe te voegen aan het vrij besteedbaar vermogen niet toe te staan en het gemeentelijk aandeel uit het positief saldo van € 10.166 terug te vorderen. 
    2. Het verzoek van Cultuurpalet om gelden vanuit het vrij besteedbaar vermogen toe te voegen aan een nieuw te vormen Algemene reserve en een Bestemmingsreserve 2025 en 2026 niet toe te staan. 
    3. Het verzoek van Productiehuis Alphen om €13.826 toe te voegen aan de algemene reserve toe te staan.

  19. 4.r

    Op 28 november 2024 heeft het Bestuurlijk Overleg Bentwoud ingestemd met het Uitvoeringsprogramma Bentwoud 2024-2029. Het Uitvoeringsprogramma zet de koers neer voor het aanpakken van het Bentwoud in de komende jaren en vormt een agendering van diverse wensen en ideeën vanuit de omgeving. Om doorontwikkeling, beheer en bijdragen goed te regelen wordt in 2025 een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst Bentwoud opgesteld. Deze zal de huidige samenwerkingsovereenkomsten actualiseren en samenbrengen in één overeenkomst. De raad wordt hierover via een brief geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van het Uitvoeringsprogramma Bentwoud 2024-2029
    2. Instemmen met het versturen van bijgaande brief aan de raad over het Uitvoeringsprogramma Bentwoud 2024-2029.