- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
Agendapunten
-
1
Rijnhaven-Oost wordt getransformeerd naar een dynamische woon- en werkomgeving waarbij de haven weer van de stad wordt. De rand van het huidige industrieterrein wordt als stedelijke rand weer toegevoegd. Met de inwerkingtreding van het omgevingsplan Rijnhaven-Oost en het verwerven van percelen met milieubelemmeringen wordt de transformatie van bedrijventerrein naar een dynamische woonwijk mogelijk gemaakt. Havenfront is zowel programmatisch als financieel een complexe gebiedsontwikkeling. Een uitdagend project voor de komende jaren. Voor de expertise alsmede het verkleinen van de risico’s is samenwerking gezocht met BPD en Vink Bouw. Dit voorstel is eerder voorgelegd aan de raad. Conform het eerder positieve raadsbesluit is gekozen om met voorgenoemde partijen een publiek-private samenwerking op te richten. De gemeente heeft de kennis van bouw- en woonrijp maken, de marktpartijen brengen de kennis voor het ontwikkelen van gebouwen. Door samen te werken wordt de kracht van alle partijen gebundeld. Voor deze PPS is een voor een samenwerkingsovereenkomst en de oprichting van Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V. gekozen (GEM). De oprichting van de GEM is van belang omdat de GEM een eigen grondexploitatie voert waarmee de financiële risico’s beperkt worden tot het aandeel van de gemeente in de GEM dat 50% bedraagt. Met de oprichting van de GEM is niet de gemeente maar de GEM aansprakelijk voor de uit te voeren werkzaamheden. De risico’s worden verlegd naar de GEM en gedeeld met marktpartijen. Naar aanleiding van het eerder genomen raadsbesluit stelt het college van B&W de gemeenteraad voor om geen wensen en bedenkingen te uiten tegen de samenwerkingsovereenkomst en de oprichting en deelname aan Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V. Bij geen wensen en bedenkingen valt de aftrap van de samenwerking en kan worden begonnen met het daadwerkelijk realiseren van de ontwikkeling. De afgelopen periode hebben de partners niet stilgezeten en is door partijen een stedenbouwkundige visie met beeldkwaliteit en woonprogramma nader uitgewerkt. Tevens zijn partijen gekomen tot een financiële uitwerking dat in een sluitende grondexploitatie van de GEM is vastgelegd. Dit is voor de GEM het vertrekpunt.
Door het oprichten van de GEM wijzigt de bestaande gemeentelijke grondexploitatie. De consequenties hiervan zijn in kaart gebracht en aan de raad wordt voorgesteld om deze gewijzigde gemeentelijke grondexploitatie vast te stellen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met:
a) De Samenwerkingsovereenkomst tevens zijnde een anterieure overeenkomst inzake het project “Havenfront” te Alphen aan den Rijn (hierna: “de Samenwerkingsovereenkomst”);
b) De oprichting van en deelname aan Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V (GEM).
c) De statuten van Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V.. - De gemeenteraad voor te stellen om, in navolging op het raadsbesluit van 24 november 2022 om over te gaan naar de contractvorming voor het aangaan van een publiek-private samenwerking (PPS) en het oprichten van een Besloten Vennootschap met 50% eigendom voor de gemeente, met BPD, Vink Bouw en Gemeente geen wensen en bedenkingen in te brengen ten aanzien van:
a) Het voorgenomen besluit voor het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst inzake het project “Havenfront”;
b) Geen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen ten aanzien van het voorgenomen besluit van het college tot oprichting van en deelname aan Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V (GEM). - Indien de gemeenteraad geen wensen en bedenkingen inbrengt ten aanzien van de voorgenomen besluiten voor het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst inzake het project “Havenfront” en de oprichting van en deelname aan Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V (GEM) over te gaan tot:
a) Het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst inzake het project “Havenfront”;
b) De oprichting van en deelname aan Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V GEM). - De gemeenteraad voor te stellen om ten gevolge van beslispunt 1a. en b. de gewijzigde gemeentelijke grondexploitatie Havenfront met bijbehorende bijlagen met de volgende voorwaarden vast te stellen:
a) Ter dekking van het negatieve resultaat van deze gemeentelijke grondexploitatie de verliesvoorziening met € 258.270,- te verhogen en hiermee een verliesvoorziening te treffen ter grootte van € 6.786.476,- op contante waarde per 1-1-2024 en deze te dekken ten laste van de Reserve grondexploitaties;
b) De financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting bij de eerstvolgende actualisatie van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) in 2025. - De gemeenteraad voor te stellen om voor de bovenwijkse infrastructurele voorzieningen, die niet aan bouwplannen binnen Rijnhaven-Oost kunnen worden toegerekend, met betrekking tot nieuwe infra, een krediet bovenwijkse infrastructurele werken Rijnhaven-Oost ter grootte van € 1.765.862,- per prijspeil 1-1-2024 te vormen, in 30 jaar af te schrijven waarbij:
a) De afschrijvingslasten van in totaal € € 1.765.862,- worden gedekt via de Reserve herstructurering bedrijventerreinen, die nu reeds wordt ingezet voor Rijnhaven-Oost en dit te storten in de reserve afschrijvingslasten;
b) De dekking van de rentelasten van gemiddeld € 23.000,- per jaar (totaal € 684.272,-) onderdeel wordt gemaakt van de integrale afweging met betrekking tot de financiële ruimte in de kadernota/begroting 2026. - De gemeenteraad voor te stellen om voor de bovenwijkse infrastructurele voorzieningen, die niet aan bouwplannen binnen Rijnhaven-Oost kunnen worden toegerekend, met betrekking tot aanpassing bestaande wegen, een krediet bovenwijkse infrastructurele werken Rijnhaven-Oost ter grootte van € 1.262.633,- per prijspeil 1-1-2024 te vormen, in 30 jaar af te schrijven waarbij:
a) De dekking van de kapitaallasten (afschrijving en rente) van gemiddeld € 81.000,- per jaar onderdeel wordt gemaakt van de integrale afweging met betrekking tot de financiële ruimte kadernota/begroting 2026;
b) Voor de hiervoor onder a. benodigde dekking te onderzoeken of de inzet mogelijk is van middelen uit de IRS de komende jaren. - Krediet en dekking voor bovenstaande investeringen, als onderdeel van de integrale
afweging in de kadernota 2026, pas beschikbaar te stellen na vaststelling van de
begroting 2026. - Geheimhouding op te leggen aan respectievelijk uw college, de behandelende raadscommissies en aan de gemeenteraad ten aanzien van
(1) de Samenwerkingsovereenkomst met bijlagen en
(2) de Rapportage wijziging grondexploitatie Havenfront, op grond van artikel 87 van de Gemeentewet. De geheimhouding op te leggen ter bescherming van de economische belangen van de gemeente op grond van artikel 5.1, tweede lid, onder b, van de Wet open overheid. De geheimhouding duurt voort totdat de raad haar opheft op grond van artikel 89, vierde lid, van de Gemeentewet; - De gemeenteraad voor te stellen om, in lijn met de door de raad vastgestelde Intensiveringsvisie in te stemmen met de ‘Stedenbouwkundige visie en beeldkwaliteit Rijnhaven’ met daarbij:
a) De ‘Stedenbouwkundige visie en beeldkwaliteitsplan Rijnhaven’ voor het plangebied van het omgevingsplan, onderdeel Chw bestemmingsplan Rijnhaven-Oost 2021, vast te stellen als onderdeel van de welstandsnota en beleidsregel als bedoeld in artikel 4.19 van de Omgevingswet;
b) De bevoegdheid voor het aanpassen van artikel 3. sub b ‘Beleidsregels’ van het omgevingsplan onderdeel Chw bestemmingsplan Rijnhaven-Oost 2021 op grond van artikel 2.8 Ow te delegeren aan het college. - De directeur ruimtelijke ontwikkeling te mandateren het college te vertegenwoordigen in de Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V (GEM).
- De wethouder ruimtelijke ontwikkeling te mandateren wijzigingen van ondergeschikt belang aan te brengen in de Samenwerkingsovereenkomst, de statuten en de Stedenbouwkundige visie en beeldkwaliteit.
- De wethouder ruimtelijke ontwikkeling te mandateren de Samenwerkingsovereenkomst te
ondertekenen indien de raad geen wensen en bedenkingen heeft ten aanzien van het
voorgenomen besluit van het college tot het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst
inzake het project “Havenfront” te Alphen aan den Rijn en de oprichting van en deelname
aan Grond Exploitatie Maatschappij Havenfront B.V (GEM).
- In te stemmen met:
-
2
De Visie gemeentelijke dienstverlening geeft de ontwikkelkoers aan voor de komende jaren voor alle producten, diensten en service voor onze inwoners, ondernemers en organisaties. De visie wordt uitgevoerd door activiteiten uit een jaarlijks Uitvoeringsprogramma Verbeteren Dienstverlening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met:
• de Visie gemeentelijke dienstverlening 2024-2028;
• het Uitvoeringsprogramma Verbeteren Dienstverlening 2024-2025 onder voorwaarde dat de raad de visie vaststelt.
De raad voor te stellen:
• In te stemmen met de Visie gemeentelijke dienstverlening 2024-2028. -
3
Om te voorkomen dat de gronden binnen (een deel van) de locatie Park Rijnstroom, gelegen ten zuidoosten van de kern van de gemeente Alphen aan den Rijn, worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een herontwikkeling van de locatie verliest, wordt op deze locatie een gemeentelijk voorkeursrecht gevestigd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De stedenbouwkundig visie ‘Nieuwe horizonten’ als planologische onderlegger voor het gemeentelijk voorkeursrecht vast te stellen;
- Te concluderen dat er een zienswijze is ingediend en er geen aanleiding bestaat om het concept-raadsvoorstel en/of -beschikking van 1 oktober 2024 aan te passen;
- De gemeenteraad middels bijgevoegd raadsvoorstel en -beschikking voor te stellen om het voorkeursrecht ex artikel 9.1, eerste lid, onder c Omgevingswet te vestigen.
-
4
Cyclus zorgt dat het afval van inwoners wordt opgehaald in opdracht van verschillende gemeenten. Alphen aan den Rijn maakt ook gebruik van de afvalinzameling van Cyclus. Samen met acht andere gemeenten is de gemeente Alphen aan den Rijn aandeelhouder van Cyclus. Het afval van Cyclus werd onder andere verwerkt aan de locatie De Schans 27 in Alphen aan den Rijn. Deze locatie is vervangen door een andere locatie aan De Schans. De huidige locatie heeft Cyclus niet meer nodig en aan de gemeente Alphen aan den Rijn te koop aangeboden. Om actief in te kunnen spelen op toekomstige ruimtelijk-economische ontwikkelingen heeft de gemeente belang bij deze grondpositie. De gemeente heeft besloten het pand te verwerven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad verzoeken een investeringskrediet ad. € 1.950.000,- beschikbaar te stellen voor actief grondbeleid in lijn met de nota grondbeleid voor de verwerving van het bedrijfspand gelegen aan De Schans 27 te Alphen aan den Rijn;
2. De structurele rentelasten ad € 48.750,- te dekken vanuit de huuropbrengsten;
3. De structurele onderhoudslasten ad € 20.000,- te dekken vanuit de huuropbrengsten;
4. De restopbrengst voortvloeiend uit de verhuur structureel toe te voegen aan het begrotingssaldo.
5. Het aangaan van een koopovereenkomst voor de verwerving het bedrijfspand gelegen aan De Schans 27 Alphen aan den Rijn, nadat de raad de hiervoor genoemde kredieten beschikbaar heeft gesteld;
6. Wethouder Van As mandaat te verlenen om tekstuele en juridische wijzigingen van
ondergeschikt belang aan te brengen in de overeenkomst;
7. De teamleider projectmanagement Gebiedsontwikkeling te mandateren deze overeenkomst aan te gaan en om volmacht aan de notaris te verlenen voor de notariële afwikkeling. -
5
In Alphen aan den Rijn werken we met een integrale verordening en nadere regels, waarin het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, de wet maatschappelijke ondersteuning en de jeugdwet zijn opgenomen. De laatste actualisatie is met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 in werking getreden. Om een aantal redenen zijn er ook nu wijzigingen nodig om de Verordening en Nadere regels te actualiseren. De voornaamste redenen hiervoor zijn jurisprudentie en wetswijzigingen. De voorgestelde wijzigingen zijn ter advisering voorgelegd aan de Adviesraad Samenleving van de gemeente Alphen aan den Rijn. Bijgaand treft u de voorgestelde wijzigingen en de voorgestelde reactie van het college op het uitgebrachte advies van de Adviesraad Samenleving.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Aan de raad voor te stellen de wijziging van de Verordening Sociaal Domein Alphen aan den Rijn vast te stellen, onder intrekking van de huidige verordening;
2. Vaststellen van de wijziging op de Nadere regels Sociaal Domein Alphen aan den Rijn, onder intrekking van de huidige Nadere regels. Ingaande op 1 januari 2025 tezamen met de Verordening Sociaal Domein, onder voorwaarde dat de gemeenteraad akkoord gaat met de wijzigingen op de Verordening Sociaal Domein Alphen aan den Rijn;
3. In te stemmen met verzending van de beantwoording op het uitgebrachte advies van de Adviesraad Samenleving;
4. Financiele consequenties te dekken vanuit Programma 4. -
6
De gemeente Alphen aan den Rijn zorgt samen met de schoolbesturen op haar grondgebied voor goede schoolgebouwen. Scholen kunnen een aanvraag bij de gemeente indienen voor een voorziening, bijvoorbeeld nieuwbouw of uitbreiding van een schoolgebouw. Aan de hand van de verordening voorzieningen huisvesting 2015 stelt de gemeente elk jaar een lijst vast waarop staat welke voorzieningen worden toegekend en welke voorzieningen worden afgewezen. De gemeente doet dit na overleg met de schoolbesturen. Dit besluit heeft betrekking op uitvoering in het kalenderjaar 2025.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het programma voorzieningen in de huisvesting onderwijs 2025 vast te stellen voor een bedrag van € 501.000;
2. Het overzicht voorzieningen in de huisvesting onderwijs 2025 vast te stellen;
3. Voorgaande financiele gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2025;
4. Vooruit lopend op het formeel beschikbaar komen van het budget € 310.000 beschikbaar te stellen voor uitvoeren van de haalbaarheidsonderzoeken;
5. Overeenkomstig artikel 14 van de Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting Alphen aan den Rijn 2015, de schoolbesturen op de hoogte te stellen van dit besluit. -
7
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) stelt gemeenten in staat om hun eigen huishouding te regelen zoals zij dat graag willen. De APV geldt voor iedereen binnen de gemeente (niet alleen voor inwoners) en heeft tot doel om de gemeente netjes en leefbaar te houden. In de APV worden zaken geregeld op het gebied van openbare orde, horeca, evenementen, bescherming van het milieu en andere onderwerpen betreffende de huishouding van de gemeente. Op 14 december 2023 heeft de gemeenteraad de laatste elfde wijziging van de APV Alphen aan den Rijn 2014 vastgesteld. Sinds deze wijziging is op een aantal gebieden gebleken dat wijzigingen of aanvullingen gewenst zijn.
Op 7 november 2023 heeft de VNG middels een ledenbrief een wijziging in de Model APV voor het najaar 2023 gedeeld. Deze wijzigingen konden in de Elfde wijzigingsverordening niet meer mee genomen, doordat de ledenbrief te laat kenbaar was gemaakt. Ten tijde van het bekendmaken van deze wijziging was de inzageprocedure voor de Elfde wijziging immers al voorbij. Gelet hierop zullen deze wijzigingen meegenomen worden in de Twaalfde wijzigingsverordening. Daarnaast wordt het begrip Free-floating, wat wil zeggen dat het deelvoertuig overal binnen het servicegebied achtergelaten mag worden, toegevoegd om aansluiting te zoeken bij de recentelijk gepubliceerde landelijke modelbepalingen en regionale samenwerkingen op het gebied van deelmobiliteit.
Op 4 juli 2024 heeft de VNG de leden van het college en de gemeenteraad geïnformeerd over de wijzigingen in de Model APV voor de zomer van 2024. Deze wijzigingen zullen ook onderdeel zijn van de Twaalfde wijzigingsverordening.
Naast de modelwijzigingen zijn er ook vanuit de organisatie een aantal wijzigingen doorgegeven. De Twaalfde Wijzigingsverordening betreft een beleidsarme wijziging. De verwachting is dat de Dertiende Wijzigingsverordening beleidsrijker zal zijn. Het totaalpakket aan voorgestelde wijzigingen is onderstaand opgesomd.
De twaalfde wijzigingsverordening heeft van 13 september 2024 tot en met 25 oktober 2024 ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen zienswijzen ingediend.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de Twaalfde wijzigingsverordening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Alphen aan den Rijn 2014 als voorgenomen besluit.
-
8
Er zijn twee vergunningaanvragen ingediend: 1) voor de verkoop van kerstbomen op de Euromarkt, en 2) voor de verkoop van oliebollen voor tuincentrum de Bosrand (Prinsenschouw 1). Voor deze activiteiten is een standplaatsvergunning vereist, maar deze locaties zijn momenteel niet als zodanig aangewezen. Om te beoordelen of de locatie op de Euromarkt geschikt is, wordt voorgesteld om te starten met een pilot. De locatie op de Prinsenschouw wordt aan de beleidsregels toegevoegd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
* Instemmen met een pilot voor de verkoop van kerstbomen op de Euromarkt in de periode van 22 november tot en met 22 december 2024.
* De locatie Prinsenschouw 1 als seizoensstandplaats voor de verkoop van oliebollen toevoegen aan de beleidsregels standplaatsen & venten 2022. -
9
De Rijksoverheid wil voorkomen dat jongeren tot 23 jaar zonder startkwalificatie van school gaan (voortijdig schoolverlaten). Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger. Zonder startkwalificatie hebben jongeren minder kans op de arbeidsmarkt. Om het behalen van een startkwalificatie te bevorderen en het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV’ers) te verminderen werken gemeenten samen in doorstroompunt-regio’s. Het Doorstroompunt neemt namens gemeenten binnen Regio 27, waaronder gemeente Alphen aan den Rijn, de wettelijke taak op zich. Als contact-gemeente is gemeente Gouda verantwoordelijk voor het identificeren van jongeren tot 23 jaar woonachtig in gemeente Alphen aan den Rijn die voortijdig schoolverlaten en, indien nodig, voor het bieden van begeleiding aan hen. Dit wordt gedaan in een Voortijdig schoolverlaten (VSV) programma (looptijd 2020-2024) met financiële middelen vanuit het ministerie van OCW. De contactgemeente (Gouda) voert het beleid uit en is verantwoordelijk voor de financiële middelen, samen met de contactschool (mborijnland). Het huidige VSV programma wordt verlengd tot en met december 2025, met uitzicht op de inwerkingtreding van de nieuwe wet Van school naar duurzaam werk naar verwachting per 1 januari 2026. Deze nieuwe wet zal de huidige regelgeving rond VSV en jeugdwerkloosheid vervangen
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Bijgesloten raadsbrief te verzenden naar de gemeenteraad.
-
10
De gemeente Alphen aan den Rijn werkt aan het versnellen van woningbouw. Dit doet zij samen met bouwers, ontwikkelaars, woningcorporaties en vastgoedbeleggers, verenigd in het Marktplatform Alphen aan den Rijn (MAR). Het platform heeft onderzocht hoe circulariteit toegepast kan worden in woningbouwprojecten met het oog op toekomstbestendige woningontwikkeling. Dit heeft geleid tot een afsprakenkader, waarin intenties zijn opgenomen om circulaire elementen in bouwprojecten op te nemen en om gezamenlijk te leren van de ervaringen. De focus ligt op dit laatste. Voor de gemeente is het belangrijk te verkennen wat de toekomstige mogelijkheden van circulaire bouw zijn, met welke partijen we dit verder kunnen brengen, te verkennen wat dit van ons vraagt (ruimte, regels, ketenaanpak, enzovoorts). Omdat we eerst willen leren, worden er nu geen maatregelen verplicht.
De belangrijkste afspraak uit het afsprakenkader betreft het streven van de ondertekenaars om nieuwe nieuwbouwlocaties, gebiedstransformaties met sloop en nieuwbouw en grote renovaties, zo circulair mogelijk te ontwikkelen met behulp van het landelijke afsprakenkader “Het nieuwe normaal”. Dit kader is landelijk ontwikkeld en sluit aan bij nationale en lokale doelen om toekomstbestendig te bouwen en in 2050 een circulaire economie te hebben.
De ondertekening van de overeenkomst vindt plaats tijdens de MAR-bijeenkomst op 14 november. Het afsprakenkader is juridisch niet bindend. Om de betekenis van de intentieovereenkomst te vergroten, is het waardevol als de wethouder van As namens het college ondertekent.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Wethouder van As mandateren om de intentieovereenkomst circulaire bouw met het
Marktplatform Alphen aan den Rijn namens het college te ondertekenen. -
11
In artikel 6 van onze Financiële verordening ‘op grond van artikel 212 van de Gemeentewet’ heeft de raad bepaald dat het college na de eerste acht maanden van het jaar een tussentijdse rapportage met de titel ‘Najaarsnota’ uitbrengt, waarin de raad wordt geïnformeerd over de afwijkingen van de realisatie t.o.v. de begroting 2024. Deze tussenrapportage bevat per programma een inhoudelijke uiteenzetting over afwijkingen van de uitvoering ten opzichte van de begroting en de hieruit voortvloeiende bijstellingen van het beleid. Ook wordt per programma een overzicht van baten en lasten met de bijgestelde raming gegeven, dat wordt toegelicht. De Najaarsnota 2024 van de gemeente Alphen aan den Rijn laat een bijstelling van het begrotingsresultaat 2024 met -€ 8,2 miljoen (nadelig) zien ten opzichte van de begroting 2024 tot en met de Voorjaarsnota 2024 (inclusief de ‘zelfstandig’ vastgestelde raadsbesluiten).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Najaarsnota 2024 vast te stellen met de daarin opgenomen bijlagen: (1) Grote projecten; (2) Projecten Openbare Ruimte; (3) Financiering; (4) Kredieten; (5) Reservemutaties; (6) Begrotingswijziging en (7) Taakvelden;
2. De Najaarsnota 2024 met de genoemde bijlagen aan te bieden aan de Auditcommissie en de raad;
3. De portefeuillehouder Financiën te machtigen om voor aanlevering aan de raad tekstuele wijzigingen in de Najaarsnota 2024 (incl. bijlagen) door te voeren;
4. De raad voor te stellen in te stemmen met de Najaarsnota 2024 met de daarin opgenomen bijlagen: (1) Grote projecten; (2) Projecten Openbare Ruimte; (3) Financiering; (4) Kredieten; (5) Reservemutaties; (6) Begrotingswijziging en (7) Taakvelden;
5. De raad voor te stellen in te stemmen met het vormen van een reserve Nieuwkomers;
6. De raad voor te stellen in te stemmen met het vormen van een reserve Bodemzaken en deze te vullen met een bedrag van € 650.000, en dit te dekken door een onttrekking uit de reserve bodemsaneringslocatie NAF- terrein (collegebesluit 3082973);
7. De raad voor te stellen de reserve bodemsaneringslocatie NAF- terrein op te heffen en het restant saldo van € 15.225 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo (collegebesluit 3082973);
De raad voor te stellen de in Najaarsnota 2024 opgenomen wijzigingen van de begroting 2024 vast te stellen. -
12
De concept detailhandels- en horecavisie 2024 zijn aan het college voorgelegd ter vaststelling. In deze visie zijn de doelen en ambities voor vitale winkelgebieden geformuleerd en wordt richting gegeven aan de gewenste omvang en samenstelling van de detailhandel en horeca in de gemeente. Ook vormt deze visie de kapstok waaraan nieuwe initiatieven worden getoetst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De concept detailhandels- en horecavisie 2024 vaststellen
2. De concept detailhandels- en horecavisie 2024 vrij te geven voor inspraak -
13
De Beheervisie Openbare Ruimte 2025-2035 Ontwikkelend Beheren legt de doelen en de werkwijze vast voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte in de komende tien jaar. Het oude kader is bijna tien jaar oud en toe aan een update. Met de nieuwe beheerstrategie dragen we bij aan de ruimtelijke ambities voor onder andere klimaat, energie, gezondheid en toegankelijkheid. Het is nodig om verder vooruit te kunnen kijken om slim te kunnen combineren. We gaan vaker dan voorheen groot onderhoud toepassen, waarmee we de gemiddelde levensduur van de openbare ruimte verlengen, met name die van wegverhardingen, en dat scheelt in de kosten. Met participatie vergroten we de maatschappelijke betrokkenheid, want we willen lokale energie en initiatieven benutten. Voor de implementatie van het nieuwe kader wordt rekening gehouden met een transitieperiode van drie jaar.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen om:
- De Beheervisie Openbare Ruimte 2025-2035 vast te stellen.
- Het verwachte structurele tekort op de exploitatie- en investeringsbudgetten als gevolg kostenstijgingen (indexering) en de actualisatie; assetbeheerplannen vanaf 2026 onderdeel te maken van het kadernota/begrotingsproces.
- Na de transitieperiode van drie jaar de Beheervisie te evalueren en indien nodig bij te stellen.
-
14
De heer Matthijssen (VVD) heeft vragen gesteld over de huidige en toekomstige laadpaleninfrastructuur in de gemeente Alphen aan den Rijn. Hij vraagt of het huidige aantal laadpalen en snellaadpunten voldoende is om voorbereid te zijn op de verwachte groei van elektrisch rijden. Daarnaast uit hij zorgen over mogelijke uitdagingen, zoals netcongestie, die de uitbreiding van de laadcapaciteit kunnen belemmeren.
Deze vragen, evenals de vraag naar het aantal geplande laadpalen en snellaadpunten, de capaciteit om aanvragen te verwerken en de mogelijke impact van netcongestie, worden beantwoord in de bijgevoegde brief.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief.
-
15
Naar aanleiding van de recente ontwikkelingen bij de nieuwe inrichting van de jeugdhulp in Alphen aan den Rijn hebben GroenLinks en de PvdA artikel 40 vragen ingediend op 15 september. Deze vragen zijn grotendeels mondeling behandeld tijdens de raadswerkgroep jeugd en aanvullend worden deze schriftelijk beantwoord in de bijlage. Middels dit besluitformulier wordt akkoord gegeven om de beantwoording te delen met de gemeenteraad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Akkoord gaan met het delen van de beantwoording van de artikel 40 vragen met de gemeenteraad.
-
16
Vanuit de gemeenteraad zijn op verschillende momenten vragen gesteld over de situatie van de voormalige kleiwarenfabriek Nieuw Werklust te Hazerswoude-Rijndijk en de watertoren in Boskoop met betrekking tot de bouwkundige toestand, planontwikkeling en handhaving door de gemeente Alphen aan den Rijn en haar voorgangers.
Op 7 oktober 2024 heeft het college een brief ontvangen met enkele vragen en het verzoek om diverse archiefstukken digitaal ter beschikking te stellen. Het college heeft besloten tot een korte beantwoording van de vragen en stelt aan de agendacommissie voor om een besloten raadssessie te houden om de vragen verder te beantwoorden en er over te discussiëren.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De brief van 7 oktober 2024 middels de bijgevoegde brief te beantwoorden met een korte beantwoording van de vragen;
- De gevraagde documenten niet van tevoren toe te sturen;
- Aan de agendacommissie voor te stellen om een besloten Raadssessie te houden voor verdere beantwoording.
-
17
Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer de Vries en mevrouw Scholten hebben namens de fracties D66 en VVD vragen gesteld naar aanleiding van de roadshow ondermijning in Alphen aan den Rijn. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met de beantwoording van de artikel 40 vragen middels bijgevoegde antwoordbrief
-
18
De realisatie van het openbaar sierteeltpark Tuinen van Boskoop is in volle gang. Door vertraging in de bestemmingsplanprocedure, onvoorziene extra werkzaamheden en gestegen prijzen vallen de kosten hiervan hoger uit dan aanvankelijk was voorzien. Ten behoeve van de realisatie van het openbare deel van het sierteeltpark en ter stimulering van biodiversiteit, educatie en participatie levert de gemeente extra ondersteuning.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. ondersteuning te bieden bij de realisatie van het openbaar toegankelijk deel van het sierteeltpark Tuinen van Boskoop door de volgende maatregelen:
a. afzien van het eerder gefactureerde bedrag voor kostenverhaal voor de plankosten ad € 64.724,-, waardoor de facilitaire exploitatie ‘93317300 - AEO Transformatie Reijerskoop fase 2’ negatief wordt;
b. het negatieve resultaat van de facilitaire exploitatie ‘93317300 - AEO Transformatie Reijerskoop fase 2’ te verwerken in het MPG2025 en bij afsluiten van het project dit resultaat ten laste van de reserve grondexploitatie te dekken;
c. afzien van het eerder gefactureerde bedrag voor kostenverhaal voor bovenwijkse voorzieningen ad € 15.362,-; De Reserve BOVO wordt daardoor minder gevuld;
d. een eenmalige subsidie ad € 23.522,- aan Stichting Maatschappelijk Vastgoed Greenport Boskoop te verstrekken voor de aanleg van wandelpaden en overige openbare voorzieningen en deze kosten te dekken vanuit het projectbudget PJ0298 (Implementatie Visie op Transformatiegebieden);
e. een eenmalig subsidie ad € 7.500,- aan Stichting Maatschappelijk Vastgoed Greenport Boskoop te verstrekken voor de aanleg van 11 extra openbare parkeerplaatsen ten behoeve van de omwonenden en deze kosten te dekken vanuit het projectbudget PJ0298 (implementatie Visie op Transformatiegebieden);
f. materialen, bomen en planten ter beschikking te stellen ad € 24.000,- voor een educatieve route en ter stimulering biodiversiteit en participatie. Deze kosten worden gedeeltelijk gedekt vanuit het structureel budget Eetbaar Alphen (FCL 672301/343901) en gedeeltelijk vanuit het projectbudget Implementatie visie op transformatiegebieden (PJ0298);
g. een financiële bijdrage ad € 7.500,- te leveren aan het participatief beheer en onderhoud van het voedselbos Tuinstraat, naar voorbeeld van andere groenparticipatie-initiatieven, en deze bijdrage te dekken vanuit het budget Groenvoorzieningen – beheer en onderhoud LeV (FCL 656000211/343200);
h. voor de aanleg van een doorvaarbare brug en een aanlegsteiger in de Tuinen van Boskoop een co-financieringsbijdrage van € 15.000 aan Stichting Belangen-behartiging Greenport Boskoop beschikbaar te stellen en deze kosten te dekken uit het projectbudget PJ0316 Uitvoeringsprogramma Visie op Water’ (FCL 75000223). Dit ten behoeve van een subsidie-aanvraag bij de provincie Zuid-Holland;
2. bijgevoegd addendum op de eerder gesloten Anterieure Overeenkomst met SMVGB en Van der Hoek Holding (gedateerd 20-09-2022) te ondertekenen en de bovenvermelde maatregelen 1.a en 1.c pas van toepassing te verklaren na ondertekening door alle contractspartijen (Bijlage 3);
3. in te stemmen met bijgaande brief waarin aan Stichting Maatschappelijk Vastgoed Greenport Boskoop als gevolg van onderhavig besluit steunmaatregelen worden toegekend (Bijlage 1); -
19
De aanpassing van de belastingverordeningen en -tarieven vindt jaarlijks in december plaats na vaststelling van de gemeentebegroting.
Uitgangspunt van het coalitieakkoord 2022-2026 Zichtbaar en dichtbij is een sluitende begroting en het behouden van een goede financiële positie. De lasten voor inwoners en bedrijven worden niet verhoogd tenzij onvoorziene ontwikkelingen dit noodzakelijk maken. Er wordt wel een inflatiecorrectie toegepast.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen tot het vaststellen van de volgende verordeningen op de heffing en invordering van:
1. onroerende-zaakbelastingen 2025 (gelet op artikel 220 tot en met 220 h Gemeentewet)
2. afvalstoffenheffing plus tarieventabel 2025 (gelet op artikel 229 Gemeentewet en artikel 15.33 Wet Milieubeheer)
3. rioolheffing 2025 (gelet op artikel 228a Gemeentewet)
4. hondenbelasting 2025 (gelet op artikel 226 Gemeentewet)
5. marktgeld 2025 (gelet op artikel 229 lid 1 aanhef en onderdelen a en b Gemeentewet)
6. leges plus tarieventabel 2025 (gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet en artikel 13.1a van de Omgevingswet)
7. toeristenbelasting 2025 (gelet op artikel 224 Gemeentewet)
8. parkeerbelastingen 2025 (gelet op artikel 225 Gemeentewet en de parkeerverordening 2021)
9. belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2025 (gelet op artikel 221 Gemeentewet)
10. grafrechten plus tarieventabel 2025 (gelet op artikel 229 lid 1 aanhef en onderdelen a en b Gemeentewet) 11. kwijtschelding gemeentebelastingen 2025 (gelet op artikel 255 Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden)
De raad voor te stellen tot het vaststellen van de volgende besluiten:
1. Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelasting 2025 -
20
Naar aanleiding van de motie faciliteren van studieplekken voor studenten is een onderzoek uitgevoerd. Met bijgaande brief informeert het college de gemeente raad over het antwoord op de ingediende motie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met bijgevoegde brief en deze aan de gemeenteraad te versturen.
-
21
Door het vaststellen van de Nota Op weg naar duurzaam gemeentelijk vastgoed 2024-2028 wordt hernieuwd richting geven aan de verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed en de monitoring hiervan verder vormgeven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Raad voor te stellen om te besluiten tot:
a. het vaststellen van de ‘Nota Op weg naar duurzaam gemeentelijk vastgoed 2025-2029’;
b. het intrekken van ‘Nota Op weg naar duurzaam gemeentelijk vastgoed 2017-2020’
het vervangen van de specifieke energiedoelstellingen gericht op het eigen vastgoed uit het ‘Duurzaamheidsprogramma 2021-2030’ door de energiedoelstellingen uit de ‘Nota Op weg naar duurzaam gemeentelijk vastgoed 2025-2029’ .