- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
Agendapunten
-
1
Sinds 1999 zijn verschillende saneringen uitgevoerd en nog in uitvoering op het NAF-terrein te Alphen aan den Rijn. Daarbij zijn de land- en de waterbodemsanering separaat uitgevoerd.
De sanering verliep niet volgens de prognoses. Uit onderzoeken bleek dat er beïnvloeding van de landbodemsanering plaats vond vanuit de waterbodemverontreiniging.
De waterbodemverontreiniging is door de provincie in 2016 gedeeltelijk gesaneerd. Een omvangrijke verontreiniging is, na de technisch maximaal uitvoerbare sanering, achtergebleven. Uit nadere monitoring bleek tot dat ook deze sanering nog niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Tussen provincie en gemeente bestond verschil van opvatting over de toerekenbaarheid van de kosten voortvloeiend uit de ontstane situatie.
Dit heeft er in geresulteerd dat er afspraken tussen gemeente en provincie zijn gemaakt tot het beëindigen van de landbodemsanering door de Gemeente en het starten van een nieuwe saneringsronde (van de land en waterbodem gezamenlijk) door- en voor rekening van de Provincie. De Provincie is hiermee inmiddels gestart. De Provincie is- en blijft- bevoegd gezag voor de afwikkeling van bodemsaneringslocaties die voor 1 januari 2024 onder de Wet bodembescherming waren beschikt. De administratieve- en financiële afronding van de gemeentelijke landbodemsanering heeft in het tweede kwartaal van dit jaar plaatsgevonden. Op het dossier landbodemsanering voormalig NAF terrein zijn financiële middelen overgebleven als gevolg van de vroegtijdige beëindiging van de landbodemsanering. Voorgesteld wordt om de financiële voorziening die is overgebleven in te zetten als reserve voor bodemdossiers waar de gemeente sinds de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 voor verantwoordelijk is.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Een reserve bodemzaken in te stellen;
2. Deze reserve aan te wenden voor werkzaamheden in bodemdossiers die niet vallen onder
de regulier wettelijke bodemtaken;
3. De reserve bodemzaken te vullen met de beschikbare middelen ad. € 650.000,- uit de
reserve bodemsaneringslocatie NAF-terrein om de hiervoor genoemd werkzaamheden te
kunnen dekken;
4. De reserve bodemsaneringslocatie NAF-terrein op te heffen en het restant saldo ad.
€ 15.225,- te laten vrijvallen ten gunste van het begrotingssaldo;
5. De hiervoor genoemde financiële mutaties/gevolgen in de begroting te verwerken via de
Najaarsnota 2024. -
2
Stichting Economic Development Board Alphen aan den Rijn (EDBA) heeft het inhoudelijke en financiële jaarverslag over het jaar 2023 ingediend. Dit jaarverslag wordt ieder jaar voorgelegd aan het college van B&W. Op basis van het inhoudelijke en financiële jaarverslag wordt de subsidie 2023 nu definitief vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vastgesteld met de volgende opmerking:
Het college verzoekt een aanbiedingsbrief aan de gemeenteraad op te stellen, waarin EDBA bedankt wordt voor de behaalde resultaten en de goede samenwerking.
De portefeuillehouder krijgt het mandaat de aanbiedingsbrief goed te keuren. -
3
Naar aanleiding van de gestelde Art. 40 vragen (bijlage 1) door de SP Fractie omtrent de vertraagde aansluiting van woningen in het Rijnhaven-gebied op het stroomnet, is de situatie onderzocht en zijn antwoorden op deze vragen opgesteld (bijlage 2). Het voorstel is om de vragen op deze manier te beantwoorden. In de vragen wordt verwezen naar twee nieuwsartikelen (bijlage 3).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de beantwoording van de Art. 40 vragen vanuit de SP fractie.
-
4
Op 1 juni 2024 is besloten om de Subsidieregeling Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2025 niet te continueren en is gekozen om voor het overgangsjaar 2025 preventieve activiteiten op basis van de Subsidieregeling Preventieve Activiteiten Gemeente Alphen aan den Rijn 2025 te subsidiëren. Deze Subsidieregeling is in dialoog met partijen die momenteel werkzaam zijn in het preventieve veld tot stand gekomen. Hiermee kan een afweging gemaakt worden voor de (eenmalige én voorlopige) toekenning of afwijzing van aanvragen. Het doel van de Subsidieregeling is om een dekkend en vraaggericht pallet van preventieve activiteiten te komen ter versterking van de sociale basis én waar mogelijk het voorkomen van (specialistische) zorg. Om de voortzetting van preventieve activiteiten zoveel als mogelijk te borgen, is in de Subsidieregeling veel aandacht voor de wijze waarop subsidieontvangers continuïteit realiseren. Het subsidieplafond voor de Subsidieregeling wordt vastgesteld op € 5.023.069,89, onder voorbehoud van de vaststelling van de gemeentebegroting 2025. Voor de inzet in de sociale basis vanaf 2026 gaat de gemeente in 2025 met de samenleving aan de slag met het vastleggen van een integrale en meerjarige Strategische Investeringsagenda Sociale Basis.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Subsidieregeling Preventieve Activiteiten Sociale Basis Gemeente Alphen aan den Rijn 2025 vaststellen en vrijgeven voor publicatie.
2. Voor de Subsidieregeling Preventieve Activiteiten Sociale Basis Gemeente Alphen aan den Rijn 2025 een subsidieplafond in te stellen van € 5.023.069,89 onder voorbehoud van de vaststelling van de gemeentebegroting 2025.
3. Onder het subsidieplafond de volgende deelplafonds in te stellen, onder voorbehoud van de vaststelling van de gemeentebegroting 2025:
a. Deelsubsidie I: €2.410.832,64
b. Deelsubsidie II: €185.835
c. Deelsubsidie III: €798.588,31
d. Deelsubsidie IV: €854.841,07
e. Deelsubsidie V: €637.363,87
Het verstrekken/ondertekenen van de beschikkingen omtrent de subsidies merkt het college aan als routinematig waardoor het valt onder het mandaatbesluit van de gemeente Alphen aan den Rijn. -
5
In het “Verslag invulling opgave Spreidingswet september 2024 van de Regionale Regietafel (RRT) Holland Rijnland aan de Provinciale Regietafel (PRT) Zuid-Holland” geeft de RRT aan hoe de regio de opgave in het kader van de Spreidingswet van plan is te realiseren. Naast de kwantitatieve opgave, oftewel het aantal te realiseren opvangplekken voor asielzoekers, schetst de RRT ook aan welke randvoorwaarden moet worden voldaan om deze plekken daadwerkelijk en op duurzame wijze te realiseren. Gemeente Alphen aan den Rijn heeft een opgave van 686 te realiseren plekken, dit is inclusief 58 plekken voor alleengaande minderjarige vreemdelingen (AMV-ers).
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft in mei 2023 Hoorn-West als locatie aangewezen om 440 plekken (maximaal 400 bewoners) asielopvang te realiseren. Verwachte openingsdatum van de locatie is medio januari 2025. De gemeente geeft prioriteit aan de tijdige realisatie van het AZC. Gemeente Alphen aan den Rijn is in afwachting van de uitwerking van de kabinetsvoornemens rond de Spreidingswet en de consequenties die dat eventueel kan hebben voor de taakstelling.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennisnemen van het verslag van de Regionale Regietafel (RRT) Holland Rijnland aan de Provinciale Regietafel (PRT) over de realisatie van de asielopvang in het kader van de Spreidingswet.
- Met bijgaande brief de gemeenteraad informeren over het verslag van de RRT aan de PRT.
-
6
De gemeenteraad heeft op 16 juli 2020 opdracht gegeven om te zoeken naar een nieuwe locatie voor een dorpshuis met onderwijs en sport in Hazerswoude-Rijndijk. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in een onderzoeksrapport. Daarbij is een uitwerking gemaakt van het benodigde aantal vierkante meters, functies en financiële aspecten voor het dorpshuis met onderwijs en sport.
Vanuit het onderzoek wordt geadviseerd de locatie bij Bernardus SV aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw dorpshuis met onderwijs en sport.
Vanuit de gemeentelijke begroting is voor 2025 en 2026 geen budget beschikbaar om het dorpshuis te realiseren. Vandaar dat het college, de gemeenteraad voorstelt de keuze van de locatie en het beschikbaar stellen van de investeringskosten met drie jaar uit te stellen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De locatiestudie nieuw dorpshuis met onderwijs en sport in Hazerswoude-Rijndijk vaststellen;
- De locatie van voetbalvereniging SV Bernardus aan de Sweelincklaan aan te wijzen als voorkeurslocatie voor het dorpshuis met onderwijs en sport;
- De besluitvorming over het beschikbaar stellen van een investeringsbudget met drie jaar uitstellen;
- De raad door middel van bijgevoegde raadsbrief kennis laten nemen van de locatiestudie dorpshuis met onderwijs en sport te Hazerswoude-Rijndijk.
-
7
Op 9 oktober 2024 organiseert VOA het duurzaamheidscongres ‘Doe Maar Duurzaam 2.0’, gericht op kennis, inspiratie en netwerken rondom het thema duurzaam ondernemen. De gemeente verleent een eenmalige subsidie voor de organisatie van dit congres, aangezien dit congres bijdraagt aan de gemeentelijke ambities om duurzaam ondernemen bij het mkb in onze gemeente te stimuleren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Een eenmalige subsidie te verstrekken ter hoogte van € 2.500 aan VOA ten behoeve van het Duurzaamheidscongres ‘Doe maar Duurzaam 2.0’ en dit te dekken vanuit budget Economische Zaken/handel met FCL 63100300.
-
8
23 juli jl. is Junis geconfronteerd met vandalisme door ingegooide ruiten in basisschool Arnoldus van Os in Benthuizen. De staat van dit pand, in combinatie met deze situatie (overal glasscherven) maakte dat de veiligheid van de kinderen en kwaliteit van de opvanglocatie niet kon worden gewaarborgd op deze locatie. De verhuizing van deze groep naar de nieuwe locatie Korenmolen in Benthuizen stond gepland vanaf 21 augustus. Door deze calamiteit was Junis genoodzaakt per ommegaande een nieuwe, tijdelijke noodlocatie te vinden om de kinderen op te vangen. Op 25-07-2024 is de tijdelijke buitenschoolse opvang Oranjestein in Dorpshuis De Tas aan De Dam 3, 2731 CE te Benthuizen met spoed gerealiseerd. De inspectie kinderopvang van de GGD heeft op 25 juli plaats gevonden, dit echter enkele uren na de opening van de tijdelijke opvang, om vorenstaande adviseert de toezichthouder om te handhaven. En beroept zich op :
Een kindercentrum wordt niet in exploitatie genomen voordat een onderzoek heeft plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de daarvoor gestelde regels.
(art 1.45 lid 3 Wet kinderopvang)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Niet te handhaven bij tijdelijke noodvoorziening buitenschoolse opvang Oranjestijn te Benthuizen
- Het ondertekenen en verzenden van de brief omtrent de handhaving kinderopvang te laten plaatsvinden conform mandaatbesluit van de gemeente Alphen aan den Rijn door de teamleider maatschappelijke ontwikkeling. -
9
De huidige Gemeenschappelijke Regeling Hecht (hierna GR Hecht) is vastgesteld in december van 2023 om te voldoen aan de huidige wetgeving. Daarna is één en ander veranderd. De Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) leidt en coördineert de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises. Wettelijk gezien valt de GHOR onder de Wet Veiligheidsregio’s en daardoor valt het beleid van de GHOR nu ook al onder de Veiligheidsregio Hollands Midden. In onze regio is de GHOR echter op dit moment onderdeel van Hecht, waardoor er sprake is van een hybride situatie met de nodige knelpunten. Onderdeel van de transitie van de GHOR naar de Veiligheidsregio is het aanpassen van de gemeenschappelijke regelingen van Hecht en van de Veiligheidsregio Hollands Midden, wat nu in de voorgestelde GR Hecht is verwerkt:
1. Het betreffen een aantal kleine wijzigingen, waarbij is geborgd dat de bepalingen omtrent de GHOR uit de GR Hecht zijn gehaald en nu zijn opgenomen in de GR van de Veiligheidsregio Hollands Midden.
Na het aanpassen van de GR Hecht voldoet deze aan alle relevante wetgeving en omvat alle taken van Hecht, zowel de taken die bij wet bij Hecht zijn belegd als de taken die de gemeenten bij Hecht hebben belegd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Hecht vast te stellen
-
10
Stichting Dorpsoverleg Hazerswoude Rijndijk-Oost heeft 8 augustus een brief gestuurd naar het college en de gemeenteraad met daarin vragen over het maaibeleid en groenbeheer van de gemeente.
Het college geeft in een antwoordbrief een reactie hierop en meldt wat gebeurd is en hoe hiermee in de toekomst omgegaan wordt.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Bijgevoegde concept-antwoordbrief vaststellen en verzenden
-
11
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) stelt gemeenten in staat om hun eigen huishouding te regelen zoals zij dat graag willen. De APV geldt voor iedereen binnen de gemeente (niet alleen voor inwoners) en heeft tot doel om de gemeente netjes en leefbaar te houden. In de APV worden zaken geregeld op het gebied van openbare orde, horeca, evenementen, bescherming van het milieu en andere onderwerpen betreffende de huishouding van de gemeente. Op 15 december 2022 heeft de gemeenteraad de laatste tiende wijziging van de APV Alphen aan den Rijn 2014 vastgesteld. Sinds deze wijziging is op een aantal gebieden gebleken dat wijzigingen of aanvullingen gewenst zijn.
Op 7 november 2023 heeft de VNG middels een ledenbrief een wijziging in de Model APV voor het najaar 2023 gedeeld. Deze wijzigingen konden in de Elfde Wijzingsverordening niet meer mee genomen, doordat de ledenbrief te laat kenbaar was gemaakt. Ten tijde van het bekendmaken van deze wijziging was de inzageprocedure voor de Elfde wijziging immers al voorbij. Gelet hierop zullen deze wijzigingen meegenomen worden in de Twaalfde wijzigingsverordening.
Op 4 juli 2024 heeft de VNG de leden van het college en de gemeenteraad geïnformeerd over de wijzingen in de Model APV voor de zomer van 2024. Deze wijzigingen zullen ook onderdeel zijn van de Twaalfde wijzigingsverordening.
Naast de modelwijzigingen zijn er ook vanuit de organisatie een aantal wijzigingen doorgegeven. De Twaalfde Wijzigingsverordening betreft een beleidsarme wijziging. De verwachting is dat de Dertiende Wijzigingsverordening beleidsrijker zal zijn.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de Twaalfde wijzigingsverordening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Alphen aan den Rijn 2014 als voorgenomen besluit.
- De bovengenoemde wijzigingsverordening in de inspraak te brengen met de mogelijkheid voor ingezetenen en belanghebbenden om gedurende 6 weken schriftelijk hun zienswijze hierover in te dienen.