Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 17 december 2024

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 0

  2. 1

  3. 3.b

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie voor meer samenwerking met hbo. Naast het oprichten van het ‘Energietransitiehuis’ met vele partners, wordt ook breder gekeken naar mogelijkheden voor meer samenwerking met hbo. Mede in het kader van de moties ‘Meer hbo- studenten voor het Alphense bedrijfsleven’ en ‘Samenwerking Hoger Onderwijs voor betrokkenheid inwoners’ is onlangs een overlegtafel met meer dan 30 aanwezigen georganiseerd, waaronder veel vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en 4 hbo’s. De raad wordt over de voortgang van de uitvoering van deze moties nu geïnformeerd via bijgaande raadsbrief.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met versturen van de raadsbrief uitvoering moties ‘meer samenwerking hbo’.

  4. 3.c

    Met dit besluit geeft het college mandaat aan wethouder Anouk Noordermeer voor het versturen van bijgevoegde brief aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Met de brief geeft de wethouder aan welke risico’s, oplossingsrichtingen de gemeente Alphen aan den Rijn voor zich ziet bij de verdere uitwerking van de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg. Ook doet zij een aantal concrete tekstvoorstellen voor de aankomende AMvB zorgvormenlijst waarmee de regering verplicht deze zorgvormen regionaal in te kopen. We beogen met deze brief nader in gesprek te gaan met VWS en de regio om tot een constructieve oplossing te komen voor het uitvoeren van de maatregel. De afspraak om deze brief toe te zenden komt voort uit het gesprek dat op 21 november jl. heeft plaatsgevonden tussen de wethouders Alphen aan den Rijn, Amstelveen en Aalsmeer en de dhr. Carsten Herstel, Directoraat-Generaal Langdurige Zorg (DGLZ) van VWS. Het gesprek is gevoerd n.a.v. de brief van 27 augustus jl. van het ministerie waarin is genoemd dat de jeugdregio Holland Rijnland en de gemeente Alphen aan den Rijn onvoldoende robuust zijn bij de verdere uitwerking van de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.

    Voorgesteld besluit

    1. Wethouder Anouk Noordermeer te mandateren om namens het college de bijgaande brief te versturen aan ministerie van VWS waarin risico’s, oplossingsrichtingen en tekstvoorstellen worden gedaan bij de invoering van de ‘AMvB zorgvormenlijst’ in het kader van de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.

  5. 3.d

    Alphen aan den Rijn neemt, samen met 52 andere gemeenten en vier provincies, deel aan de Bestuurlijke Regie Schiphol (hierna BRS) een samenwerkingsverband in de Schipholregio. Luchthaven Schiphol heeft een grote impact op de regio. Het BRS zet zich in kort gezegd in op het vinden van een balans tussen de duurzame connectiviteit en een gezonde, veilige leefomgeving in de regio. Wethouder Breeuwsma neemt namens ons college deel aan de BRS overleggen. Vrijdag 6 december 2024 heeft het kabinet bekend gemaakt het aantal vliegtuigbewegingen (VTB) op Schiphol te willen maximeren op 478.000 per jaar. Dit is een nieuwe ontwikkeling waarover we u, net als de andere gemeenten van de BRS, met deze brief willen informeren.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord om bijgaande Raadsinformatiebrief met bijlage en deze door te zenden naar de raad

  6. 4.a

    De gemeente actualiseert de subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Alphen aan den Rijn 2024. Het subsidieplafond wordt opgehoogd met € 2.022.100. Het totale subsidieplafond komt daarmee op € 4.022.100. Ook wordt de maximale WOZ-waarde van koopwoningen die gebruik mogen maken van de regeling verhoogd naar € 429.300 (peiljaar 2022). Daarmee vergroten we de groep inwoners die gebruik kan maken van de regeling. Deze wijziging gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari 2024. De overige voorwaarden van de regeling blijven onverminderd van kracht. De ophoging van de lokale subsidieregeling wordt betaald uit Rijksmiddelen.

    Voorgesteld besluit

    * De subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Alphen aan den Rijn (NIP-LAI-AR) 2024 te actualiseren door:
      o het subsidieplafond van de NIP-LAI-AR 2024 op te hogen met € 2.022.100. Het totale subsidieplafond van de NIP-LAI-AR 2024 komt daarmee op € 4.022.100;
      o de WOZ-waarde op te hogen van € 362.000 naar € 429.300 (peiljaar 2022).
    * De actualisatie van de subsidieregeling en het ophogen van het subsidieplafond gaan met terugwerkende kracht in op 1 januari 2024.
    * De hiervoor genoemde (neutrale) financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2025.
    * Vooruitlopend op de formele besluitvorming via de Voorjaarsnota 2025, zal gestart worden met de uitvoering van de subsidieregeling.
    * De raad te informeren over de toekenning van de SpUk LAI Tranche 2 en de actualisatie van de subsidieregeling NIP-LAI-AR 2024 via een raadsinformatiebrief.

  7. 4.b

    Gemeente Alphen aan den Rijn en Energiecoöperatie Energiek Alphen aan den Rijn hebben een convenant afgesloten voor een meerjarige samenwerking. Tevens krijgt Energiek Alphen subsidie om een professionaliseringsslag in de organisatie en in haar aanbod te maken. 


    De energietransitie doen we met en voor onze inwoners en ondernemers. Energiek Alphen heeft daar de afgelopen periode een waardevolle bijdrage aan geleverd. En dat willen we gezamenlijk door ontwikkelen. Zo wordt het huidige aanbod van energiecoaches breder ingezet en verdiept. Ook huurders kunnen nu een energieadvies krijgen en inwoners worden desgewenst langer begeleid bij het nemen van stappen. Daarnaast zet Energiek Alphen zich in voor een slimme energievoorziening in Alphen aan den Rijn, gericht op besparen op energieverbruik, opwekken van duurzame energie en het delen en opslaan van energie. Energiek Alphen bouwt aan een netwerk met eigen leden, partners en andere geïnteresseerden om samen de energietransitie vorm te geven, om lokaal zeggenschap en eigenaarschap betekenis te geven en in te kunnen regelen. De gemeente Alphen aan den Rijn waardeert de inzet van Energiek Alphen en ondersteunt de samenwerking en haar inzet voor de energietransitie en inwoners van Alphen aan den Rijn met dit convenant en de bijbehorende subsidie.

    Voorgesteld besluit

    • Instemmen met het convenant ‘Meerjarige samenwerking Energiecoöperatie Energiek Alphen aan den Rijn en Gemeente Alphen aan den Rijn tot verduurzaming van de gemeente’;
    • De portefeuillehouder Duurzaamheid te mandateren het convenant namens het college te tekenen;
    • Akkoord gaan met bijgevoegde beschikking voor voorlopige verlening van een meerjarige subsidie aan Energiek Alphen voor de periode 2025 – 2028;
    • Hiervoor in 2025 een incidenteel projectbudget ad. €127.109,- beschikbaar te stellen en dit te dekken ten laste van beschikbare Rijksmiddelen (CDOKE 2023/2025);
    • Hiervoor in 2026 en 2027 een incidenteel projectbudget ad. €180.109,- beschikbaar te stellen en dit te dekken ten laste van beschikbare Rijksmiddelen (CDOKE 2023/2025);
    • Hiervoor in 2028 onder voorbehoud van financiële dekking een incidenteel projectbudget ad. €180.109,- beschikbaar te stellen en dit te dekken ten laste van beschikbare Rijksmiddelen (CDOKE);
    • Bovenstaande neutrale financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2025;
    • Vooruitlopend op het formele besluitvorming via de Voorjaarsnota de subsidiemiddelen beschikbaar te stellen voor de periode 2025/2027.
  8. 4.c

    De Duurzaamheidslening is een groot succes. Inwoners maken volop gebruik van deze lening voor het verduurzamen van hun woning, bijvoorbeeld door te isoleren of het plaatsen van zonnepanelen. Isoleren is de eerste stap in de energietransitie. Wat niet gebruikt wordt hoeft niet duurzaam opgewekt te worden. Deze gunstige lening helpt inwoners om de stap te nemen. In 2023 is het budget voor de Duurzaamheidslening aangevuld. Nu de energieprijzen weer genormaliseerd zijn, is het aantal aanvragen ook weer naar een normaal niveau gedaald. Met het restant van het extra budget en de aflossing en rente die elke maand terugvloeit in het fonds kunnen we op basis van de huidige prognose in 2025 de Duurzaamheidslening voortzetten.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord gaan om de raad te informeren over de stand van zaken van de Duurzaamheidslening met bijgevoegde raadsinformatiebrief

  9. 4.d

    In 2020 hebben wij na een Europese Aanbesteding een Raamovereenkomst gesloten met Flextender voor de dienstverlening van een DAS (Dynamisch Aankoopsysteem) voor de gemeentelijke inhuur. De Raamovereenkomst loopt af per 31december 2024.


    Begin 2024 is gestart met onderzoek of de dienstverlening in plaats van met een Raamovereenkomst via Concessie kon verlopen. De opdrachtwaarde voor een concessie blijft ruim onder de Europese drempel, voorbereidingen voor een concessieovereenkomst zijn daarom in gang gezet. Echter conform het inkoop beleid en de gids proportionaliteit blijkt dat er toch een nationale openbare aanbesteding moet plaatsvinden bij een concessie met een opdrachtwaarde van ca. 2 miljoen euro. Door een ommissie in het inkooptraject is dit niet eerder dan begin november duidelijk geworden.


    Nadat is gebleken dat er een nationaal openbare aanbesteding voor een Concessie of een Europees Openbare Aanbesteding voor een Raamovereenkomst gedaan moet worden, is het het onmogelijk om dit proces tijdig te doorlopen voor de afloop van de huidige overeenkomst. Het college heeft besloten in te stemmen met de afwijking op het inkoopbeleid voor de duur van de overbruggingsperiode voor een nieuwe aanbesteding.

    Voorgesteld besluit

    Af te wijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en het onderhands gunnen van een overbruggingscontract voor de dienstverlening van de DAS van Flextender voor de duur van maximaal 12 maanden ter overbrugging van de periode die nodig is om deze dienstverlening met een Europese Aanbestedingsprocedure opnieuw in de markt te zetten.

  10. 4.e

    Vanwege de verwachte groei in behoefte naar laadlocaties is een nieuwe plankaart laadinfrastructuur 2028 opgesteld. Op deze kaart zijn zowel de bestaande locaties van laadpalen als de nieuw voorgestelde locaties weergegeven. De geactualiseerde plankaart heeft ter inzage gelegen. Van 24 april 2024 tot 13 juni 2024 is gelegenheid geboden om te reageren op de extra voorgestelde oplaadpunten. In totaal zijn 44 reacties ontvangen op 32 verschillende laadpunten. Op alle reacties is een antwoord verwerkt.
    Er staan nu circa 600 openbare oplaadpalen in de gemeente. Er zijn circa 340 potentiele locaties toegevoegd. Samen met de op de plankaart 2025 opgenomen, nog niet benutte locaties, brengt dit het totaal aantal mogelijke oplaadlocaties op 1.258.


    Naast de vraag naar reguliere laadpalen, groeit ook de behoefte naar openbare snellaadpalen. Deze palen zijn met name gewenst bij locaties waar kortstondig een bezoek wordt gebracht. Ook zijn deze laadpalen gewenst voor logistiek vervoer in verband met de komst van de zero emissie zone. Het college heeft een visie vastgesteld waarin is vastgelegd hoe de gemeente hierin kan faciliteren.

    Voorgesteld besluit

    1. De digitale plankaart laadinfrastructuur 2028 vastellen;
    2. Bijgevoegde visie snelladen Alphen aan den Rijn vaststellen.

  11. 4.f

    De gemeente heeft een belangrijke taak: zorgen voor een goede riolering en stedelijk waterbeheer. Dit is belangrijk voor de volksgezondheid, veiligheid, en de kwaliteit van onze leefomgeving. Het draagt bij aan de bescherming van het milieu en de natuur. De gemeente betaalt deze taken met geld uit de rioolheffing. Het beleid en de financiën van de gemeentelijk watertaken staat in het Gemeentelijke Watertaken Programma (GWP).

    Voorgesteld besluit

    1. Het gemeentelijk watertaken programma 2025-2028, met bijbehorende bestanden als een programma onder de Omgevingswet vast te stellen per 1 januari 2025;
    2. De beleidsuitgangspunten voor het omgevingsplan mee te nemen in de ontwikkeling van het omgevingsplan;
    3. De wethouder openbare ruimte te mandateren voor eventuele kleine wijzingen in opmaak of tekst.

  12. 4.g

    De gemeente Alphen aan den Rijn is verantwoordelijk voor de uitvoering van de tijdelijke wet- en regelgeving rondom de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Onderdeel hiervan is de implementatie van een eigen bijdrage voor ontheemden. Het college heeft voor de uitvoering hiervan beleidsregels en beleid bij niet-betalen vastgesteld en de beleidsregels toegevoegd aan het Uitvoeringsbesluit Verordening bezwaarschriften 2025.

    Voorgesteld besluit

    • de Beleidsregels ontheemden Oekraïne gemeente Alphen aan den Rijn vast te stellen;
    • het Uitvoeringsbesluit verordening bezwaarschriften 2025 vast te stellen (toevoeging van Beleidsregels ontheemden Oekraïne);
    • het niet-betalen beleid vast te stellen.
  13. 4.h

    Met de komst van het AZC in Alphen aan den Rijn zal de komst van kinderen en jongeren toenemen. Deze leerlingen hebben recht op goed en toegankelijk onderwijs. Dit onderwijs wordt in eerste instantie vanuit de internationale schakelklas (ISK) verzorgt. De huidige onderwijslocatie bij het leerpark aan de Pr. Beatrixlaan voldoet niet. Het leegstaande semipermanente schoolgebouw aan de Diamantstraat wordt naar de Pr. Beatrixlaan verplaatst. Met de verplaatsing van het gebouw aan de Diamantstraat naar het leerpark aan de Pr. Beatrixlaan is de Internationale Schakelklas (ISK) waar deze leerlingen onderwijs genieten, gewaarborgd. De locatie wordt tijdelijk voor 10 jaar aan de Pr. Beatrixlaan geplaatst.

    Voorgesteld besluit

    1. Een (incidenteel) projectbudget van € 2.000.626,- (incl. btw) beschikbaar te stellen voor de plaatsing, verbouwing en verduurzaming van noodlokalen ten behoeve van de Internationale schakelklas (ISK)/ onderwijs nieuwkomers;
    2. Dit budget te dekken middels een onttrekking aan de reserve Nieuwkomers;
    3. De hiervoor genoemde financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2025;
    4. Vooruitlopend op formele besluitvorming via de Voorjaarsnota alvast te starten met de uitvoering van dit project.
    5. Volgens artikel 1 van de Regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht, de noodlokalen aan de Pr Beatrixlaan aanwijzen, als bedoeld in artikel 10, zevende lid, onderdeel a, van de Gaswet, om de tijdelijke noodlokalen aan te sluiten op het gasnetwerk.

  14. 4.i

    In het eerste volledige exploitatiejaar na de verbouwing én de coronapandemie heeft Theater Castellum een professioneel theateraanbod met een hoogwaardig dienstverleningsniveau gerealiseerd. Een klein, compact team van bevlogen medewerkers heeft samen met de vrijwilligers 148 voorstellingen gerealiseerd. In 2023 is de samenwerking met de inwoners en verschillende culturele partners uit Alphen aan den Rijn geïntensiveerd. Nieuw zijn de Wijkjury’s voor jongeren en volwassen (i.s.m. inwoners & Female Economy van theatermaker Adelheid Roosen), project Gouden Dans (i.s.m. netwerk tegen eenzaamheid) en het eerste jongerenparticipatiefestival (i.s.m. bibliotheek Rijn en Venen). Verder geeft Castellum aan dat een groeiende groep dansleerlingen ook steeds meer steeds meer het professionele dansaanbod bezoekt en met de makers ervan kennis maakt in workshops en ontmoetingen. 
    Financieel gezien heeft Castellum nadrukkelijk ingezet op kostenbeheersing en inkomstenverhoging. De bezoekersaantallen zijn op bijna alle activiteiten hoger uitgekomen dan is begroot en de Vrienden van Castellum hebben een donatie gedaan. Door het uitstekende resultaat kan Castellum het huurdersonderhoud 2023 zonder subsidie bekostigen en kan Castellum B.V. een deel van de voorlopig verleende subsidie terugbetalen aan de gemeente Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de jaarrekening Castellum B.V. 2023, het bestuurlijk verslag en de bijbehorende accountantsverklaring.
    2. In te stemmen met een definitieve subsidievaststelling van € 1.894.877. (Dit bedrag is lager dan de voorlopig verleende subsidie ad € 2.172.000).
    3. Binnen de kaders van de Algemene Subsidieverordening 2020 Castellum B.V. meedelen dat het college niet instemt met het vormen van een reserve (art. 11 Asv 2020) en een bedrag van € 277.123 zal terug vorderen én dat het college ervan uitgaat dat Castellum het huurdersonderhoud ad € 117.339 vanuit het jaarresultaat zelf heeft bekostigd.
    4. Een bedrag van € 72.890 te verwerken in de gemeentelijke jaarrekening 2024 ten laste van grootboeknummer 65400905 (Theater Castellum).
    5. In te stemmen met het versturen van bijgaande, definitieve, beschikking 2023.

  15. 4.j

    Stichting De Binnenvest voert sinds 2023 de taak ‘Opvang’ voor de gemeenten in de Rijnstreek uit. Er is afgesproken dat deze subsidie meerjarig is en wordt afgegeven tussen 2023-2026. Ieder jaar wordt het bedrag aan subsidie door het college van de gemeente Alphen aan den Rijn vastgesteld. Dit jaar wordt een bedrag van € 1.287.863,- voorgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Om de opvang en ondersteuning voor inwoners uit de Rijnstreek die aanspraak maken op de maatschappelijke zorg goed te organiseren, besluiten om:
    1.1 Namens de Rijnstreek subsidie van € 1.287.863,- te verlenen voor de taak Opvang voor het jaar 2025 aan Stichting De Binnenvest naar aanleiding van de Subsidieregeling Opvang Rijnstreek;
    1.2 De financiële consequenties hiervan te verwerken in de begroting Maatschappelijke Zorg.

  16. 4.k

    De gemeenteraad van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft op 15 juli 2021 de Kunst- en cultuurvisie gemeente Alphen aan den Rijn 2021-2030 vastgesteld. Deze visie is omvangrijk. Niet alleen in jaren, maar zeker ook in de ambitie die is uitgesproken. Inmiddels zijn wij ruim drie jaar verder en loopt de vorige uitvoeringsagenda (2022-2024) af.
    In het brede Sociale Domein, waar Kunst en Cultuur onderdeel van uit maakt, veranderen de (financiële) kaders snel. Gemeenten krijgen minder Rijksmiddelen om de nieuwe en veranderende taken en activiteiten uit te voeren en dit dwingt ook de gemeente Alphen aan den Rijn tot het maken van keuzes. Ondanks die grote bezuinigingsoperatie en de soms moeilijke afwegingen staat er een mooi en divers palet aan activiteiten klaar. We laten in de nieuwe Uitvoeringsagenda 2025/2026 de primaire betekenis van Kunst en Cultuur niet los en blijven ons inzetten op activiteiten die bijdragen aan geluk en genieten, verbinding, talentontwikkeling en het mogelijk maken van ontplooiing binnen de uitvoering van kunst en cultuur. De agenda is bedoeld als leidraad voor de sector en alle partijen die daarmee verbonden zijn. Parallel aan de uitvoering van de voorliggende uitvoeringsagenda draaien het reguliere werk en de eigen activiteiten van de culturele organisaties ook gewoon door. De uitvoeringsagenda richt zich dus alleen op het mogelijk maken van extra activiteiten die mede door de Cultuurmakelaar en KHABBAZ ondersteund of begeleid worden.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de bijgevoegde Uitvoeringsagenda Kunst & Cultuur 2025-2026.
    2. In stemmen met de voorgestelde activiteiten waaronder de invulling van de Cultuur4Daagse (Coalitieakkoord).
    3. De gemeenteraad informeren over het uitvoeringsprogramma door middel van bijgevoegde Raadsbrief.

  17. 4.l

    De gemeente Alphen aan den Rijn levert een evenementenbijdrage citymarketing aan evenementen die een bijdrage leveren aan de gemeentelijke citymarketingdoelstellingen.

    Voorgesteld besluit

    In afwijking van advies Alphen Marketing instemmen met het verlenen van een voorlopige bijdrage van € 1.500- voor de organisatie van de Zegerplons 2025.

  18. 4.m

    De ontwikkeling van de Euromarkt biedt de kans om te voldoen aan de toenemende vraag van de woningmarkt en dit deel van de stad een moderne, duurzame uitstraling te geven. De herontwikkeling transformeert een gebied, voorheen bestemd voor bedrijven en perifere detailhandelsvestigingen (PDV), in een nieuwe wijk met maximaal 700 woningen en in totaal zo’n maximaal 5.250 m2 b.v.o. aan (commerciële) voorzieningen. De gemeenteraad heeft op 30 mei 2024 de Nota van uitgangspunten vastgesteld voor de Euromarkt. De huidige Gamma wordt verplaatst naar de Einsteinweg. De bouw van de woningen, voorzieningen en de nieuwe Gamma passen niet in het nu nog geldende omgevingsplan.


    Om de ontwikkeling mogelijk te maken is het nodig om het omgevingsplan te wijzigen en een vernieuwd kader voor welstand en beeldkwaliteit vast te stellen. Inmiddels zijn hiertoe een ontwerp TAM-omgevingsplan "Euromarkt” en een ontwerp Beeldkwaliteitsplan opgesteld met de daarbij behorende onderzoeken en documenten, waarmee de procedure kan worden gestart. Een kennisgeving van het voornemen is gepubliceerd op 24 oktober 2024. Het college heeft besloten om medewerking te verlenen aan het ontwerp TAM- omgevingsplan en het ontwerp- beeldkwaliteitsplan. Middels bijgaande raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen milieueffectrapport op te stellen, omdat de activiteit geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft zoals beschreven in paragraaf 4.1 van de motivering van het ontwerp “TAM- Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt” Alphen aan den Rijn’;
    2. Het ontwerp "TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt”, met identificatienummer NL.IMRO.0484.Aeuromarkt-ON01, vast te stellen;
    3. Het ontwerp “TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt” ter inzageleggen conform artikel 16.30 Omgevingswet juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht onder voorbehoud van een geactualiseerde stikstofberekening voor de Euromarkt-locatie;
    4. De raad informeren middels bijgaande raadsinformatiebrief;
    5. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het “TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt”, Alphen aan den Rijn’ met bijbehorende bestanden of de raadsinformatiebrief vóór de terinzagelegging aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.

  19. 4.n

    Aan de Churchilllaan in Alphen aan den Rijn heeft Niersman Projectontwikkeling 2 BV een plan ontwikkeld om een appartementencomplex te realiseren. Het gaat om een complex met 71 appartementen. Ten behoeve van het plan zal de ontwikkelaar voldoende parkeerplaatsen moeten maken en water compenseren. Om deze voorzieningen te kunnen maken, heeft Niersman Projectontwikkeling een stuk grond van de gemeente nodig. Vanwege het Didam-arrest is in juli van dit jaar de voorgenomen verkoop van betreffende stuk grond, kenbaar gemaakt aan de hand van een publicatie in het gemeenteblad.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met de inhoud van overeenkomst.
    2. Verlenen van mandaat aan wethouder G.P. van As voor de ondertekening van de overeenkomst namens het College van B&W en zo nodig tekstuele aanpassingen in de overeenkomst te laten doen.
    3. De financiele gevolgen op te nemen en in de begroting te verwerken via de eerstvolgende actualisatie van het MPG.

  20. 4.o

    De jaarwisseling is in Alphen aan den Rijn doorgaans een veilige en feestelijke festiviteit. Naast een gezellig samenzijn behoort het afsteken van vuurwerk ook tot deze traditie. Het afsteken van vuurwerk is het gehele jaar door verboden, met uitzondering van 31 december 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Het afsteken van categorie 1 vuurwerk (kindervuurwerk of fop-en-schertsvuurwerk) is het gehele jaar door wel toegestaan. Het afsteken van vuurwerk kan schade en overlast veroorzaken voor mensen, maar ook voor dieren en milieu. Veel honden zijn bang voor vuurwerk, waardoor het uitlaten van honden tijdens de jaarwisseling een probleem is. Ook voor de Alphense Kinderboerderijen en Vogelpark Avifauna is het wenselijk dat de directe omgeving vuurwerkvrij is. 


    Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is ervoor gekozen om de volgende gebieden aan te wijzen als vuurwerkvrije zone: de directe omgeving van de kinderboerderijen Bospark, Zegersloot en de Contactweide, het Heempad (naast Avifauna), het parkeerterrein van Avifauna gelegen tussen de Zoutmanstraat en de Hoorn (Oost) én alle aangewezen losloopgebieden voor honden zoals deze vermeld staan op de gemeentelijke website. Dit betekent dat er in bovengenoemde gebieden ook tussen 31 december 18:00 uur en 1 januari 02:00 uur geen vuurwerk afgestoken mag worden. De burgemeester doet een beroep op alle inwoners om zich te realiseren dat vuurwerk overlast en schade kan veroorzaken. Gun iedereen een fijne jaarwisseling, ga respectvol met elkaar om, voorkom overlast voor mens en dier en steek geen vuurwerk af in de directe omgeving van dieren.

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen het “Aanwijzingsbesluit vuurwerkvrije zones jaarwisseling 2024-2025 Alphen aan den Rijn"

  21. 4.p

    In de nu geldende Algemene Plaatselijke Verordening Alphen aan den Rijn is in artikel 5:13 onder 1 een algeheel verbod opgenomen om zonder vergunning van het college een openbare inzameling voor geld of goederen te houden of daartoe een intekenlijst aan te bieden. Met dit besluit worden organisaties aangewezen die vergunningvrij mogen collecteren in 2025.

    Voorgesteld besluit

    - Vast te stellen de aanwijzing van organisaties voor 2025 met betrekking tot de inzameling van geld of goederen, zoals bedoeld in artikel 5:13, lid 4, van de Algemene Plaatselijke Verordening Alphen aan den Rijn 2014.

  22. 4.q

    Iedere gemeente heeft op grond van de wet de verplichting om beleid vast te stellen over de manier waarop vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht vorm wordt gegeven, de uitvoerings- en handhavingsstrategie. Ons Beleidsplan VTH is in december 2023 vastgesteld. Daarin is onze strategie vastgelegd. Daarnaast verplicht de wet gemeenten om ieder jaar een uitvoeringsprogramma vast te stellen, waarin wordt aangegeven welke werkzaamheden worden verricht, op basis van de doelen en prioriteiten gesteld in het beleidsplan.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht 2025.
    2. Het uitvoeringsprogramma ter informatie aan de gemeenteraad en aan de Provincie Zuid-Holland aanbieden.