- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
Agendapunten
-
1
Vanuit het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) heeft het Rijk een bedrag van € 3.157.137 voor de gemeente Alphen aan den Rijn gereserveerd. Deze specifieke uitkering is bedoeld om eigenaar-bewoners met een slecht geïsoleerde woning en lage WOZ te helpen met het isoleren van hun woning, om zo energiearmoede tegen te gaan. Van deze uitkering moeten voor 31 december 2027 bij minimaal 1.385 woningen energiebesparende maatregelen worden aangebracht. Van bovenvermeld bedrag is € 125.230 bestemd voor een doe-het-zelversaanpak. De gemeente vraagt het voor haar gereserveerde bedrag aan bij het Rijk.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Akkoord gaan met het aanvragen van de specifieke uitkering Lokale Aanpak Isolatie 2024.
-
2
De inwoners van de sierteeltregio hebben de gemeenschappelijkheid van het leven tussen de bloemen, bollen en bomen. De gemeenschappelijke delers zijn dan ook de opgaven die in de gehele sierteeltregio spelen: gezondheid, kwaliteit van water en bodem, verrommeling, veiligheid, omgang met arbeidsmigranten, onderwijs en arbeidsmarkt voor praktijkgeschoolden en benodigd werk voor de toekomst. De sierteeltregio heeft het afgelopen jaar toegewerkt naar een Regio Deal aanvraag bij de Rijksoverheid waarmee een vliegwiel op gang moet komen om de opgaven in de kwaliteit van wonen, werken en leren en leven centraal staat.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Regio Deal-aanvraag mede namens gemeente Alphen aan den Rijn in te dienen bij het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ontwikkeling voor 1 november 2024.
2. De Stuurgroep van de Regio Deal te mandateren laatste opmerkingen of aanvullingen op de Regio Deal-aanvraag te verwerken voor zover in lijn met de opgaven, het streefbeeld en de aanpak in de conceptaanvraag. -
3
Voor het bouwen van drie recreatiewoningen, een boothuis met een botenhelling en een tweetal insteekhavens op de percelen naast Steekterweg 36 te Alphen aan den Rijn is een anterieure overeenkomst gesloten met de eigenaren van de percelen. In de overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de te voeren procedure en de te betalen exploitatiebijdrage
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Een anterieure overeenkomst aangaan voor het bouwen van drie recreatiewoningen, een boothuis met een botenhelling en een tweetal insteekhavens op het perceel naast Steekterweg 36 te Alphen aan den Rijn.
2. De burgemeester besluit aan wethouder van As volmacht te verlenen voor de ondertekening van de overeenkomst en zo nodig tekstuele aanpassingen in de overeenkomst te laten doen. -
4
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft diverse inkomensvoorzieningen voor inwoners met een laag inkomen. Daarnaast werkt de Gemeente Alphen aan den Rijn samen met verschillende sociaal-maatschappelijke organisaties die zich ook inzetten om de inwoners met een laag inkomen te ondersteunen. Met deze brief informeert het college de gemeenteraad over het bereik van deze voorzieningen in 2023.
Daarnaast wordt in deze brief ingegaan op het voornemen om op korte termijn alle ontvangers van de energietoeslag per brief te informeren over minima- en verduurzamingsregelingen waar zij mogelijk ook recht op hebben.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad met bijgevoegde brief informeren over:
- het bereik van de minimavoorzieningen in 2023 en;
- de informatie verstrekking over minima- en verduurzamingsregelingen aan de ontvangers van de Energietoeslag 2023. -
5
Op 5 september hebben de besturen van SCOPE en SPCO LEV, de gemeente laten weten tot een besturenfusie te willen komen. Hierbij is het voornemen om 2 scholen van SPCO LEV (locatie Boskoop) onder te brengen bij SCOPE. In dit kader is een Fusie Effectrapportage (FER) gemaakt. Onderdeel hiervan is een advies van de gemeente (college) rondom de voorgenomen fusie. De gemeente adviseert positief.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Akkoord te gaan met de besturenfusie tussen SPCO LEV en SCOPE.
-
6
Op woensdag 16 oktober is er een bijeenkomst geweest voor alle boeren uit Groene Hart Noord over de gehouden gesprekken en het vervolg. Deze bijeenkomst was een belangrijk moment om met boeren in gesprek te gaan rond het gebiedsproces.
In de periode van oktober 2023 tot en met juli 2024 zijn met boeren in Groene Hart Noord keukentafel-gesprekken gehouden. Opdrachtgever voor de gesprekken is de regiegroep Groene Hart Noord. De regiegroep bestaat uit vertegenwoordigers van overheden (provincie, gemeenten en waterschap) en van boeren. Doel is om een goed beeld te krijgen van hoe het nu gaat met de boeren in Groene Hart Noord, hoe ze de toekomst zien en wat ze belangrijk vinden. In de bijeenkomst op woensdag 16 oktober is teruggeblikt op de keukentafelgesprekken.
De keukentafelgesprekken zijn een belangrijke eerste stap geweest om in gesprek te gaan met de boeren in het gebied. Het is van belang voortdurend in gesprek te blijven en een relatie op te bouwen tussen boeren en de overheid. De regiegroep gaat de opbrengst van de keukentafelgesprekken tot zich nemen en bespreken wat mogelijke vervolgstappen zijn.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met het versturen van de bijgevoegde brief aan de raad.
-
7
Het college besluit om de recesperiodes voor 2025 vast te stellen. Op deze manier is er duidelijkheid over de vergaderplanning, zodat hier rekening mee gehouden kan worden bij het voorbereiden en aanleveren van besluiten en stukken. Er is een recesperiode afgesproken voor de voorjaarsvakantie, meivakantie, herfstvakantie en kerstvakantie 2025, die samenvallen met de schoolvakanties van regio Midden. Het zomerreces valt grotendeels samen met de zomervakantie en start op woensdag na de laatste raadsvergadering. Tijdens het zomerreces vervallen daarmee vijf collegevergaderingen. Er zijn afspraken gemaakt ten aanzien van de stukkenstroom naar het college, de aanwezigheid van collegeleden en de vervanging van de gemeentesecretaris.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het collegereces 2025 vast te stellen, t.w.
• zaterdag 22 februari tot en met zondag 2 maart 2025;
• zaterdag 28 april tot en met maandag 5 mei 2025;
• Zaterdag 19 juli tot en met zondag 31 augustus 2025;
• zaterdag 18 oktober tot en met zondag 26 oktober 2025 en
• zaterdag 20 december 2025 tot en met zondag 4 januari 2026.
2. De werkafspraken ten aanzien van de parafering van stukken en de stukkenstroom naar het college vast te stellen.
3. De organisatie hierover te informeren. -
8
De uitvoering van het op 27 januari 2022 vastgestelde bestemmingsplan en beheersverordening Cultuurhistorie (op basis van de cultuurhistorische waardenkaart) heeft eind 2022 geleid tot een discussie tussen de gemeenteraad en het college. Aanleiding was het mogelijke effect van de voorgenomen bouw van een woning op het perceel Burgemeester Smitweg tussen 17 en 19 te Hazerswoude-Dorp (bestemmingsplan ‘Herbestemmen sierteelt binnen de contour 2021’) op de cultuurhistorische waarde van de daarnaast gelegen Veenplas. Het college heeft op 24 november 2022 toegezegd een brede(re) evaluatie uit te laten voeren op het gebied van Erfgoed. De raad wordt via een raadsinformatiebrief geïnformeerd over de uitkomsten en aanbevelingen van de uitgevoerde evaluatie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennisnemen van het RAAP-RAPPORT 6994, “Terugblikken op het verleden, leren voor de toekomst. Evaluatie van het erfgoedbeleid van de gemeente Alphen aan den Rijn”, 7 mei 2024;
2. De aanbevelingen naar aanleiding van de evaluatie overnemen zoals aangegeven in bijgevoegde raadsinformatiebrief;
3. Bijgevoegde raadsinformatiebrief versturen aan de raad over de uitkomsten en aanbevelingen van de evaluatie van het erfgoedbeleid. -
9
In het Uitvoeringsprogramma 2022 – 2026 “Samen bouwen aan een duurzame en vitale gemeente - Sturen op samenhang” staat de inspanning om de overeenkomsten met de dorpsoverleggen te evalueren en te verbeteren. Dit komt terug in de doelstellingen “Versterken lokale democratie” en “Vergroten zichtbaarheid bestuur”.
Met alle georganiseerde inwoners die een bestuurlijk overleg met de wethouder Dorpen en Wijken hebben, en al dan niet een samenwerkingsovereenkomst hebben getekend, is de samenwerking geëvalueerd. Hieruit volgt een aantal aanbevelingen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van het Evaluatierapport samenwerking georganiseerde inwoners;
2. De voorgestelde aanbevelingen uit het evaluatierapport over te nemen;
3. De raad hierover te informeren en het evaluatierapport ter kennisname toe te sturen. -
10
De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is gewijzigd met ingang van 1 juli 2022. In 2025 wordt het bureau Geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen (GHOR) ondergebracht bij VRHM. Deze ontwikkelingen vormden aanleiding om de Gemeenschappelijke Regeling van VRHM te herzien. Gemeenteraden hebben hun zienswijzen kunnen indienen, waarna is gewerkt aan de definitieve versie van de herziene Gemeenschappelijke Regeling.
Op grond van artikel 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen moet het college nog definitieve toestemming krijgen van de gemeenteraad om de herziene regeling te treffen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het college toestemming te verlenen om de herziene gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) te wijzigen.
-
11
Het betalen van een bijdrage aan de opvangkosten is een wettelijke verplichting voor Oekraïense ontheemden van 18 jaar en ouder met inkomsten die in de gemeentelijke opvang verblijven. Gemeente Alphen aan den Rijn voert de eigen bijdrage uiterlijk 1 januari 2025 in. De gemeente hanteert bij het opleggen van de eigen bijdrage een drempelbedrag van 115%.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De eigen bijdrage voor Oekraïense ontheemden in gemeentelijke opvanglocaties in gemeente Alphen aan den Rijn, zo snel als het proces gereed is, maar uiterlijk per uiterlijk 1 januari 2025 in te voeren;
- Het drempelbedrag voor de invordering van de eigen bijdrage vast te stellen op een inkomen van tenminste 115% van het totaalbedrag aan verstrekkingen (leefgeld + eigen bijdrage);
- Voor de definitie van ‘gezin’ aan te sluiten bij de huidige uitvoering van de Leefgeldregeling;
- Team Leefgeld van het Serviceplein te mandateren voor de uitvoering van de Eigen bijdrage.
-
12
Van de uitvoering van de Participatiewet, de Wet Schuldhulpverlening en de Wet Inburgering 21 wordt ieder halfjaar een verslag gemaakt. Deze wordt per brief verzonden aan de gemeenteraad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met verzending bijgevoegde raadsbrief en halfjaarverslag.
-
13
In de raadsvergadering van 25 april 2024 is doorwethouder Noordermeer een raadsinformatiebrief toegezegd omtrent de Ruimte-voor-Ruimte regeling en de werking daarvan. Met de bijgevoegde brief (incl. bijlage) wordt uitvoering aan deze toezegging gegeven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raadsbrief vast te stellen en met bijlage door te zenden naar de Raad.
-
14
Nederlandse gemeenten hebben de wettelijke taak huishoudelijk afval op te halen en te verwerken. Het gescheiden inzamelen van Plastic-, Metalen- en Drinkverpakkingen (PMD) valt hier ook onder. Voor het verwerken van PMD ontvangen we een vergoeding uit een landelijk afvalfonds. Het geld in dit fonds komt van de bedrijven die verpakkingen maken. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de verwerking van de verpakkingen die zij op de markt brengen.
Het ingezamelde PMD moet voor minstens 85% bestaan uit de verpakkingen van deze bedrijven. Anders volgt er geen vergoeding. Maar afkeur. Dit betekent dat alle inhoud van de vuilniswagen wordt verbrand. Dit geeft extra kosten. Ook het goed gescheiden PMD in de vracht wordt verbrand. Hierdoor ontstaat ook verlies in milieurendement.
In onze gemeente loopt de afkeur van het PMD de laatste maanden flink op. Dus ook de extra kosten. In deze raadsbrief gaan we in op de oorzaken en een aanpak om dit tegen te gaan. Ook gaan we in op de relatie met nascheiding van PMD.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad met bijgaande raadsbrief te informeren over de kwaliteit van ingezameld PMD.
-
15
Conform onze subsidieregels zijn we verplicht om jaarlijks subsidieplafonds vast te stellen in de begroting. Dit is nog niet gebeurd voor de begroting 2025. Dit is wel noodzakelijk, zodat instellingen weten welke bedragen beschikbaar zijn. Tevens is dit een grond om subsidies lager te verlenen, indien het subsidieplafond wordt overschreden.
Daarnaast benoemen we twee subsidies specifiek in de begroting. Deze vallen niet onder bovengenoemde subsidieplafonds, aangezien deze subsidies uit specifiek hiervoor bestemde middelen worden betaald (Klijnsmamiddelen en de post Gehandicapten). Daarom dienen zij als aparte begrotingssubsidies te worden opgenomen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Voor de maatschappelijke subsidies 2 begrotingsplafonds vast te stellen: € 230.000 voor subsidies tot € 25.000 (vallend onder de subsidieregeling Vrijwilligersinzet sociale basis gemeente Alphen aan den Rijn 2025) en € 870.000 voor subsidies vanaf € 25.000 (vallend onder de Algemene subsidieverordening gemeente Alphen aan den Rijn 2020 (Asv));
2. Twee subsidies in de begroting 2025 op te nemen, te weten maximaal € 162.500 voor Jeugddeelnamefonds en maximaal € 24.588 voor Stichting Resa.
3. De gemeenteraad voor te stellen bovengenoemde plafonds en begrotingssubsidies op te nemen in de begroting 2025 en hier het bestaande raadsvoorstel op aan te passen. -
16
“Meedoen vanaf dag één” is een belangrijk uitgangspunt van het college ten aanzien van de bewoners van het AZC dat begin 2025 haar deuren opent op Hoorn-West. Hetzelfde geldt ook voor de ruim 500 Oekraïense ontheemden die de gemeente opvangt. Met de meerjarige subsidieregeling “Vluchtelingen doen mee in Alphen aan den Rijn 2025-2029”, gaat het college een meerjarige subsidierelatie aan met maatschappelijke partners die dit meedoen voor een aanzienlijk deel faciliteren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De meerjarige subsidieregeling “Vluchtelingen doen mee in Alphen aan den Rijn 2025-2029” vaststellen en vrijgeven voor publicatie.
2. Voor de meerjarige subsidieregeling “Vluchtelingen doen mee in Alphen aan den Rijn 2025-2029” voor de jaren 2025 en 2026 een subsidieplafond instellen van € 412.000.
3. Het verstrekken/ondertekenen van de beschikkingen omtrent de subsidies merkt het college aan als routinematig waardoor het valt onder het mandaatbesluit van de gemeente Alphen aan den Rijn.